Ingezonden persbericht

Brussel, februari 2009

Mysterieuze kunstdiefstal onthult onbekende Belgische kunstenaar

In de nacht van 25 op 26 januari werd in Turnhout een zwart arduinen beeldhouwwerk gestolen, een vrouwelijk naakt, (+/- 1 meter groot; +/- 80kg) van de hand van de Belgische beeldhouwer Leonard Baeken (°22/10/1926 - + 30/05/1994). Het oeuvre van Leonard Baeken bevindt zich voorlopig nog steeds in privé-collecties en door een gebrek aan sporen tasten de Belgische politiediensten voorlopig in het duister. Deze mysterieuze diefstal zet het gebrek aan aandacht voor kunstroven opnieuw in de kijker, maar biedt ook een kans om het grandioze werk van Leonard Baeken te onthullen voor het grote publiek.

Leonard Baeken trok na Wereldoorlog II naar de Academie van Antwerpen om er beeldhouwkunst te studeren. Na zijn studies gaf hij les aan dezelfde academie, maar al snel trok hij zich terug in zijn kleine atelier in Turnhout om zelf te creëren. Door een grondige hekel te hebben aan het commerciële kunstcircuit, moest de beeldhouwer leven van verkoop aan familie en vrienden. Hij werkte in hout, arduin, graniet, maar zijn lievelingsmaterie was het kostbare Carraramarmer dat hij goedkoop op de kop tikte bij zijn broer, een handelaar in natuursteen. Zonder alle poeha van het kunstcircuit en zonder geldbejag, werkte hij tot zijn dood ongestoord aan één van de meest verborgen en grootste sculpturencollectie van het Vlaamse kunstpatrimonium. Nu de schatkamer bezocht werd door kunstrovers, opent de familie Baeken niet alleen haar deuren voor het talent van een geliefde oom, maar ook vooral van een onbekende kunstenaar.

Gestolen naakt in zwarte marmer

Het gestolen werk, dat tot nu toe het daglicht niet zag, beëindigde de kunstenaar in 1963- na 5 maanden beitelen en polieren. Zijn inspiratie haalde hij bij de rondborstige Marilyn Monroe en hij zette dat extra in de verf door zijn marmeren, houten en granieten vrouwen te voorzien van veelal Rubensiaanse vormen.

INTERNETCITATEN

"Voor kunstdieven is Nederland een paradijs" zo betoogt Katja Lubina. Vanwege de relatief lichte straffen en dus de verjaringstermijn. Tijdens haar recente masterclass ging ze uitgebreid in op de juridische aspecten van kunstcriminaliteit. Ze doet dat met haar achtergrond als juriste en cultuurwetenschapper."

"Ik heb anderhalf jaar bij het Lost Art Register in Londen gewerkt. Ik weet hoe de praktijk is. Overigens denk ik wel dat de wet aangepast wordt als De Nachtwacht gestolen zou worden en de verjaringstermijn dichter bij kwam. Dat het icoon uit het Rijksmuseum eigendom van een dief zou worden, zou de politiek nooit accepteren."

"Begin 1999 rolde de Spaanse politie een bende kunstdieven op die uit een villa in de buurt van Genève doeken hadden gestolen van onder andere Picasso, Goya en Miró. De meeste werken waren bedoeld om een partij cocaïne mee te verwerven. Dit voorval illustreert de relatie tussen de handel in gestolen kunst en de drugshandel."

----------



Ingezonden persbericht