Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
---

T -

Ons kenmerk VENW/DGMO-2009/719

Uw kenmerk Datum 6 februari 2009 2008ZO3155

Onderwerp geluidsoverlast Bijlage(n)
---

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van de vragen van de leden Roemer en Poppe (SP) inzake geluidsoverlast van motorvoertuigen kan ik u mede namens de ministers van VROM en BZK als volgt informeren.

Vraag 1
Wat is uw mening over de grote geluidsoverlast door auto's, bromfietsen en motoren?

Vraag 2
Kunt u uiteenzetten hoe groot de overlast van deze motorvoertuigen is?

Antwoord op de vragen 1 en 2
RIVM/TNO houdt elke 5 jaar hinderonderzoeken. Daaruit blijkt dat een aanzienlijk deel van de bevolking ernstige geluidhinder van motorvoertuigen ervaart.

In de volgende tabel is dit weergegeven.
% ernstige hinder 1993 1998 2003 aantallen voertuigen (CBS,2007) personenauto's en taxi's 9 6 6 6,8 miljoen motoren 10 9 11 0,4 miljoen bromfietsen/scooters 16 20 24 0,6 miljoen

Bij wegverkeerslawaai als totaal is er sprake van 11% ernstig geluidgehinderden.

Verder zijn motoren en bromfietsen/scooters nog eens verantwoordelijk voor een groot deel van de ernstige slaapverstoring door geluid. Omdat een flink deel van deze voertuigen niet aan hun wettelijke geluidseisen voldoet, is hun bijdrage aan de hinder onevenredig groot.

a
agina 1 van 4
---





Hoewel er veel meer auto's zijn dan motoren en bromfietsen, ervaren burgers Datum aanzienlijk meer overlast van motoren en bromfietsen. Burgers laten dan ook

vaak weten zich hieraan te ergeren, mogelijk omdat men dit ziet als "vermijdbare Ons kenmerk hinder". Gezien de buitenproportionele overlast die te lawaaiige motoren en VENW/DGMO-2009/719 bromfietsen veroorzaken, is het terecht dat de overheid optreedt tegen deze vorm van geluidsoverlast. Helaas leidt het overheidsoptreden niet altijd tot het gewenste resultaat. Daarom zal ik samen met mijn ambtgenoten van VROM en Binnenlandse Zaken gaan onderzoeken op welke wijze effectiever kan worden opgetreden tegen geluidsoverlast als gevolg van meer geluid dan wettelijk is toegestaan.

Vraag 3
Kunt u uiteenzetten of en welke regels voor de maximale geluidsbelasting bestaan voor motorvoertuigen? Hoe worden deze nageleefd en hoe wordt dit gehandhaafd?

Antwoord op vraag 3
Het Voertuigreglement omschrijft de eisen voor de maximale geluidsbelasting voor motorvoertuigen en bromfietsen.
Artikel 5.2.11 van het Voertuigreglement luidt: Personenauto's mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door onze Minister en onze Minister van VROM tezamen aangegeven wijze. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport. Artikel 5.4.11,vierde lid, luidt: Motorfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister vermeerderd met
2 dB(A).
Artikel 5.4.11,vijfde lid, geeft aan: Motorfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan in onderstaande tabel bij de onderscheiden cilinderinhouden telkens vermelde waarde: Cilinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde 80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
>1000 cm3 106 dB(A)

Pagina 2 van 4





Voor bromfietsen geldt artikel 5.6.11
Datum Vierde lid: Bromfietsen mogen in de nabijheid van de uitmonding van het

uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan de waarde die Ons kenmerk voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister, VENW/DGMO-2009/719 vermeerderd met 2 dB(A).
Vijfde lid: Bromfietsen waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 97 dB(A) voor bromfietsen die blijkens de gegevens in het kentekenregister of op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van meer dan 25 km/h en niet meer dan 90 dB(A) voor andere bromfietsen. Naleving
Bij politiecontroles kunnen motorvoertuigen worden ingenomen voor nader technisch onderzoek waarbij ook naar de geluidsaspecten kan worden gekeken.

Vraag 4
Kunt u uiteenzetten hoe de politie controleert op geluidsoverlast door motorvoertuigen en in hoeverre dit kan verbeteren?

Antwoord op vraag 4
In overleg met het Openbaar Ministerie wordt bepaald op welke plekken de politie controleert op geluidsoverlast. De politie gebruikt voor deze controle diverse apparatuur. Het ministerie van VROM heeft begin 2007 aan de politiekorpsen geavanceerde geluidsmeters ter beschikking gesteld ten behoeve van de handhaving.
Op dit moment wordt een evaluatie uitgevoerd naar het gebruik en de toepassingsmogelijkheden van deze meetapparatuur.

Vraag 5
Waarom zijn sportuitlaten, "voor het mooie geluid", die veel overlast veroorzaken, gewoon te koop?
Moeten deze uitlaten aan wettelijke geluidsnormen voldoen? Zo neen, bent u bereid geluidsnormen voor uitlaten van alle gemotoriseerde voertuigen te stellen en uitlaatsystemen die overschrijdingen van deze geluidsnormen veroorzaken te verbieden? Zo neen, waarom niet?

Antwoord op vraag 5
Alle (vervangings)uitlaten en ook sportuitlaten behoren een Europese typegoedkeuring te hebben en voldoen dan aan de wettelijke geluidseisen. Echter, de laatste jaren is in Nederland het aantal auto's uitgerust met niet- goedgekeurde vervangingsuitlaten en auto's voorzien van sportuitlaten, sterk toegenomen. De sportuitlaten zijn officieel alleen voor racedoeleinden bestemd en hebben geen typekeuring nodig, maar worden in de praktijk ook op de openbare weg gebruikt, met een onaanvaardbare geluidemissie als gevolg. Probleem is dat de verkoop van deze uitlaten veelal gebeurt via internet en op de vele websites/webwinkels worden ze dan ook veelvuldig aangeboden. Bovendien zijn deze uitlaten vaak goedkoper dan goedgekeurde (vervangings)uitlaten. Een verbod op de verkoop van dergelijke uitlaten is niet mogelijk. De politie kan wel optreden zodra de politie op de openbare weg geluidsoverlast boven het toegestane aantal decibels meet.
Pagina 3 van 4





Vraag 6
Datum Waarom wordt er bij de APK niet op geluidsproductie gemeten? Bent u bereid

maatregelen te nemen om hier wel op te meten? Zo neen, waarom niet? Zo ja, Ons kenmerk wat voor maatregelen gaat u nemen? VENW/DGMO-2009/719

Antwoord op vraag 6
Voor motorfietsen en bromfietsen bestaat er geen APK en bij de APK voor personenauto's wordt er niet getoetst op geluidseisen. Dit staat in artikel 5.2.11 van het Voertuigreglement: "Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport". Volgens de nota van toelichting bij het Voertuigreglement is dit indertijd opgenomen om de kosten voor de keurders te beperken, omdat vooral voor de personenauto nogal wat vrije ruimte wordt gevraagd voor het proefterrein waar de meting zou moeten worden verricht.
In mijn brief aan de Tweede Kamer van 6 juli 2007 over de verlaging van de APK- frequentie is tevens vermeld, dat de mogelijkheden zullen worden bezien om de milieueisen in de APK uit te breiden met bijvoorbeeld een controle op de geluidsprestatie van uitlaatsystemen. Daarbij zal ook een afweging gemaakt worden tussen de toename van de administratieve lasten en het te bereiken effect.
TNO heeft een eerste verkennend onderzoek gedaan naar de inpassing van de controle op geluidsemissies van wegvoertuigen in het APK-keuringsprotocol. Dit onderzoek heeft tot vijf mogelijke opties geleid voor een geluidstechnische keuring, variërend van een eenvoudige auditieve controle tot een meer arbeidsintensieve en complexe inspectie.
Verder praktijkonderzoek naar de haalbaarheid en kostenbaten effectiviteit van deze opties is echter nodig en zal in samenwerking met RDW en BOVAG worden voortgezet. Het invoeren van een APK-verplichting voor motoren en bromfietsen om op die manier geluidshinder te bestrijden acht ik niet geëigend. Het is namelijk goed denkbaar en ook relatief eenvoudig om dergelijke voertuigen bij een APK in geluidsarme staat aan te leveren, om het voertuig de dag daarna weer van een uitlaat met hinderlijk geluid te voorzien.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 4 van 4