Onderwijsbond CNV

10 februari 2009

Raad wil debat over onderwijs verbreden

Categorie: Algemeen nieuws

Onderwijs moet vaker het gesprek van de dag zijn. Het debat of leerlingen moeten leren rekenen met staartdelingen dient breder te worden gevoerd. Dat vindt de Onderwijsraad in het dinsdag verschenen advies over de Stand van Educatief Nederland 2009.

Goed onderwijs moet een verantwoordelijkheid van burgers zijn, vindt de raad. De raad vindt dat er 'een nieuwe maatschappelijke identificatie' moet ontstaan, maar stelt vast dat die betrokkenheid geen automatisme is.
De overheid en de onderwijssector zullen daar werk van moeten maken. De Onderwijsraad is de voornaamste adviseur van de minister.

Vakken
De vraag wat jongeren nu werkelijk moeten leren, zou onderwerp van breed debat moeten zijn. Vakken vernieuwen zich geregeld en soms zelfs heel sterk zoals bijvoorbeeld biologie op dit moment. In het advies introduceert de Onderwijsraad het begrip Uitgebreid Onderwijs (UO). Daarmee worden initiatieven als weekendscholen en huiswerkinstituten bedoeld. Ook zomeronderwijs, verlengde schooldag en taalscholen vallen daaronder.

Huiswerkvoorziening
Op dit moment maakt zo'n 9 procent van de leerlingen bijvoorbeeld gebruik van een huiswerkvoorziening. Met het begrip Uitgebreid Onderwijs is het volgens de raad gemakkelijker af te wegen welke van die voorzieningen in aanmerking komen voor subsidie.
---