90% van de apotheekmedewerkers is tevreden over hun werk

10/02/2009 11:53 r/>
KNMP

Nieuwegein, 9 februari 2009. De Stichting Bedrijfsfonds Apotheken (SBA) heeft op 5 februari jl. de Arbeidsmarktmonitor Apotheekbranche 2007-2008 gepresenteerd. De Arbeidsmarktmonitor bevat interessante informatie en analyses over het werken in de openbare apotheek.

Het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) heeft - in opdracht van de SBA - dit onderzoek voor de vierde keer uitgevoerd. Dit rapport geeft een weergave van de huidige arbeidsmarktsituatie, maar geeft ook inzicht in de langere termijn ontwikkelingen in de apotheekbranche.

Zo is er een aanzienlijke stijging waar te nemen met betrekking tot HRM-activiteiten. Apotheken zijn zich meer gaan toeleggen op verzuimbegeleiding, functioneringsgesprekken en het opstellen van een Persoonlijke Opleidingsplan (POP's) voor medewerkers. Driekwart van de apotheken voert ook een Arbo-beleid. En ondanks dat de werkdruk in de apotheek aanzienlijk is toegenomen de laatste jaren, ligt het ziekteverzuimpercentage in de apotheek met 3.9% laag ten opzichte van de sector Zorg en Welzijn. 90% van de apotheekmedewerkers is tevreden of zelfs zeer tevreden over hun werk, wat ook wel blijkt uit het feit dat apothekersassistenten het grootste deel van hun gemiddelde werkervaring (17 jaar) opdoen in de apotheek (16,5 jaar).

Toch dreigt er in de aankomende jaren een tekort aan apothekersassistenten te ontstaan. Dit is aan de ene kant een gevolg van een toenemend medicijngebruik en de vergrijzing van de samenleving, aan de andere kant van dalende instroom in de opleidingen tot apothekersassistent. Het is van groot belang voor de branche om op regionaal en landelijke niveau actief bezig te gaan met het werven en behouden van kwalitatief goed personeel. Uit het onderzoek blijkt dat de apotheekbranche erg actief is op het gebied van nascholing. Apothekersassistenten nemen vaker zelf het initiatief voor het volgen van cursussen. Dit wijst op hun behoefte aan competentieontwikkeling, of terwijl loopbaanperspectief. Apothekers moeten hier doormiddel van het opstellen van uitdagende Persoonlijke Opleidingsplannen (POP), gehoor aan geven. Al 50% van de apotheken maakt gebruik van POP's, maar eigenlijk zouden alle apotheken dit instrument moeten inzetten.

In combinatie met voldoende inspraak, eerlijk en transparante feedback en beoordeling zal de assistent beter kunnen omgaan met de stijgende werkdruk en zich meer uitgedaagd voelen in de functie. Bovendien is een goede interne communicatie tussen apotheker en medewerkers voorwaarde voor een goede en klantgerichte, externe communicatie.

De Arbeidsmarktmonitor Apotheekbranche 2007-2008 is te downloaden op www.sbaweb.nl.





http://www.sbaweb.nl