Universiteit Leiden

Winnaar Onderwijsprijs maakt lesstof visueel

`Hoe meer je erin stopt, hoe meer je ervoor terugkrijgt, tegen een rendement dat behoorlijk hoger ligt dan dat van Fortis', aldus dr. Luuk Willems, docent `Werking en ziekteleer van de longen'. De Leidse Studentenraad riep hem uit tot beste docent 2008.

Afbeelding: Dr. Luuk Willems, winnaar van de LSr Onderwijsprijs 2008 spreekt zijn dankwoord uit. Rechts van hem, Michiel de Graaf, bestuurslid van MFLS, de studievereniging die Willems voordroeg.

Winnaar Onderwijsprijs maakt lesstof visueel
Tijdens de diesviering op 9 februari kreeg dr. Luuk Willems, docent `Werking en ziekteleer van de longen', de Onderwijsprijs 2008 van de Leidse Studentenraad (LSr) voor beste docent van 2008. De studievereniging van de opleidingen Geneeskunde en Biomedische wetenschappen droeg hem voor. `Hoe meer je erin stopt, hoe meer je ervoor terugkrijgt, tegen een rendement dat behoorlijk hoger ligt dan dat van Fortis', zei Willems over het onderwijs in zijn dankwoord.

Presentatie
De jury van de Onderwijsprijs - bestaande uit vier leden van de Leidse Studentenraad - gaat niet over één nacht ijs. De juryleden kiezen uit de voordrachten van de studieverenigingen vijf genomineerden en wonen van elk een college bij. Vervolgens geven de betreffende vijf studieverenigingen nog een presentatie waarin ze hun kandidaat nog eens stevig aanprijzen. Pas dan wordt de uiteindelijke winnaar gekozen.

Praktische implementatie
Alex Friso, voorzitter van de LSr lichtte de keuze voor Willems als volgt toe: `Hij is een vernieuwende docent, die steeds op zoek is naar manieren om zijn onderwijs naar een hoger plan te tillen, met innovatief gebruik van hulpmiddelen: van ballonnetjes en trekveren tot extra uitleg in filmpjes op Blackboard. Hij combineert een uitgedachte visie op onderwijs met de praktische implementatie daarvan, waardoor ook grote collegezalen aan zijn lippen hangen.'

Maastrichtse school
Dat laatste is opvallend: Willems is opgeleid in Maastricht volgens de `Maastrichtse school'. Het onderwijs is er probleemgericht en kent geen hoorcolleges maar uitsluitend werkgroepen waarin een medisch probleem vanuit verschillende deeldisciplines wordt bestudeerd en opgelost. `Toch ben ik college geven eigenlijk nog leuker gaan vinden dan werkgroepen', bekende Willems. `En ik denk dat de waardering van studenten te maken heeft met de colleges waarin ik iets uitleg zoals ik het zelf graag uitgelegd zou willen hebben, erg visueel allemaal. Ik ben de docent met die ballonnetjes en die trekveren en de docent die imitaties geeft van longgeluiden op het moment dat de ict het laat afweten.'

`Een schitterende dag'
Willems toonde zich oprecht blij met de prijs: `Dit is voor mij een schitterende dag hier in de Pieterskerk. Het is al een groot blijk van waardering om genomineerd te worden voor de Onderwijsprijs, maar de prijs ook nog te krijgen is helemaal een hoogtepunt in mijn carrière. Ik ben enorm blij en trots.'


---

-------------------------

De andere vier genomineerden
Dr. Liesbeth Eurelings-Bontekoe (psychologie, op de foto rechts van het katheder), voorgedragen door studievereniging Labyrint. `Na dertig jaar neemt ze het elk onderdeel van haar onderwijs nog steeds buitengewoon serieus, waardoor de studenten profiteren van een schat aan ervaring. Bovendien is ze bijzonder toegankelijk. Zo weet ze telkens weer nieuwe generaties te inspireren, zowel in grote colleges als in de persoonlijke begeleiding van studenten.'

Dr. Christoph Pieper (Griekse en Latijnse talen en culturen, naast Eurelings-Bontekoe), voorgedragen door Collegium Classicum c.n. M.F. `Hij is buitengewoon betrokken bij zijn studenten en daagt hen in de colleges echt uit verder te denken, ook over ongebruikelijke invalshoeken. Zijn betrokkenheid bij extracurriculaire activiteiten blijkt uit zijn optreden als regisseur van én acteur in een moderne versie van een klassiek toneelstuk: zingend en dansend vervulde hij een glansrijke bijrol. Pieper heeft hart voor de zaak, en is enthousiast én enthousiasmerend.'

Dr. Bas Zwaan (biologie, rechts naast Willems), voorgedragen door de Leidse Biologenclub. `Hij weet een ontspannen sfeer te creëren en deze te gebruiken om een echte academische setting te scheppen, waarin ideeën vrijelijk worden uitgewisseld. Toch worden de hoofdlijnen niet uit het oog verloren en blijft de link met de praktijk in beeld. Hij begeleidt studenten intensief in hun onderzoek en is vastberaden de studenten de benodigde academische instrumenten mee te geven.'

Prof.mr. Willem Zwalve (rechtsgeleerdheid, niet aanwezig), voorgedragen door Juridische Faculteitsvereniging Grotius. `Hij weet te voorkomen dat een vak als Romeins recht stoffig wordt, door de relevantie te bewijzen aan de hand van de actualiteit. In kleinschalige colleges bij hem thuis volgt hij de persoonlijke benadering geven die past bij het bespreken van juridische dilemma's. Maar eenzelfde inspirerende sfeer weet hij in massalere colleges te scheppen. In welk college dan ook, legt hij een grote passie voor het vak aan de dag.'


---

-------------------------

(10 februari 2009/CH)

10/2/2009