Ingezonden persbericht


Persbericht

Europese ondernemingen moeten samenwerkingsmethoden heroverwegen

Onderzoek toont aan dat huidige instrumenten niet voldoen aan de eisen van kenniswerkers

Amsterdam, 10 februari 2009 ­ Adobe Systems maakt vandaag de resultaten bekend van een Europees onderzoek dat is uitgevoerd door Forrester Consulting. Het onderzoek geeft inzicht in de aard, de methoden en de beperkingen van samenwerking tussen Europese kenniswerkers. De resultaten tonen aan dat de huidige instrumenten niet voldoen aan de wensen van kenniswerkers om efficiënt, betrouwbaar en veilig samen te werken bij het creëren van belangrijke materialen.

Als onderdeel van het onderzoek heeft Forrester 3.000 online interviews afgenomen onder gekwalificeerde respondenten uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 99 procent van de respondenten met anderen samenwerkt en 81 procent van de kenniswerkers samenwerkt met twee of meer personen uit andere tijdszones en geografische regio's. Kenniswerkers blijken zich ook bewust te zijn van de beperkingen van hun samenwerkingsmethoden. Zo'n 65 procent van de respondenten wil informatie sneller verzamelen, 49 procent wil bij informatieverzameling de hoeveelheid papier reduceren en 44 procent van de respondenten geeft aan behoefte te hebben aan aantrekkelijkere methoden om samen te werken.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat: 'kenniswerkers vaak de voorkeur geven aan vertrouwde hulpmiddelen voor teamsamenwerking zoals e-mail en bijlagen. Toch onderkennen zij dat er verbetering mogelijk is en er betere alternatieven beschikbaar zijn. Ondernemingen moeten daarom niet alleen betere instrumenten bieden voor samenwerking, maar ook de medewerkers ondersteunen in het transformeren naar nieuwe manieren van werken.'

Het rapport adviseert IT-afdelingen te kiezen voor een "Ontwerp voor Mensen"-benadering door de manier waarop Europese kenniswerkers willen samenwerken te ondersteunen en dit aan te laten sluiten bij hun huidige e-mailgebaseerde workfow. Hiermee kan een brug worden geslagen tussen de gestructureerde bedrijfsprocessen en de dagelijkse samenwerkingsvormen.

"Het onderzoek laat zien dat iemands persoonlijke werkwijze en wensen de uitgangspunten zouden moeten zijn bij iedere bedrijfs- en IT-activiteit", zegt Colin van Oosterhout, Business Development Manager bij Adobe Systems Benelux. "Europese IT-experts hebben nu de kans om oplossingen te ontwerpen of selecteren die voldoen aan de wensen van de onderneming en de kenniswerkers. Wij zijn van mening dat instrumenten voor samenwerking het effectiefst zijn wanneer zij aansluiten bij de wensen van de gebruiker, zonder dat deze instrumenten door iedereen ingezet hoeven te worden om succesvol te zijn."

Het onderzoek is uitgevoerd tussen 4 en 22 augustus 2008 en biedt de volgende inzichten:

Technologie maakt teamsamenwerking mogelijk, maar maakt het ook gecompliceerder Kenniswerkers in Europa geven de voorkeur aan telefonisch of e-mailcontact bij samenwerking, zij zijn ontevreden over de huidige instrumenten en willen informatie over welke alternatieven er zijn. Omdat er vaak samenwerking nodig is tussen teams op verschillende locaties, worden Europese IT-managers geconfronteerd met verschillende praktische en strategische uitdagingen bij de ondersteuning van kenniswerkers, bijvoorbeeld op het gebied van beveiliging van content. Daarnaast moeten zij de juiste technologie inzetten om kenniswerkers zo effectief mogelijk samen te laten werken.

Informatieverzameling is een zwakke plek bij ad hoc samenwerking Hoewel real-time communicatie de voorkeur geniet van kenniswerkers blijken de inspanningen die geleverd moeten worden om reacties te verzamelen en data goed te gebruiken een nadeel te zijn. Wanneer er geen technologie is om gegevens te verzamelen, filteren en samen te voegen, wordt het analyseren van reacties een tijdrovende klus zonder toegevoegde waarde. Forrester concludeert dat de IT-afdelingen daarom e-mail en telefonische dataverzamelingsmethoden moeten inzetten die meetbaar en gebruiksvriendelijk zijn. Voorbeelden hiervan zijn formulieren en vragenlijsten die data niet alleen verzamelen maar deze ook helpen samen te voegen.

De lat ligt hoger voor de kwaliteit van communicatie Nu de verwachtingen ten aanzien van aantrekkelijke communicatie toenemen, moeten Europese kenniswerkers steeds vaker overtuigende en hoogwaardige communicatie-uitingen creëren. Bijna de helft (49 procent) van alle Europese kenniswerkers geeft aan dat zij minstens een keer per maand belangrijke materialen ontwikkelen. Het onderzoek toont bovendien aan dat 87 procent van de Europese kenniswerkers daarmee problemen ondervindt, doordat de instrumenten die zij dagelijks gebruiken bij samenwerking niet voldoen. Forrester adviseert IT-afdelingen dan ook om een 'Ontwerp voor Mensen'-benadering te kiezen om Europese kenniswerkers goed te ondersteunen en ook in te kunnen spelen op de verwachte veranderingen op het gebied van samenwerkingsinstrumenten en Enterprise 2.0.

Beveiligingsrisico van huidige samenwerkingsmethoden onderschat Uit het onderzoek blijkt ook dat de manier waarop kenniswerkers samenwerken vaak niet aansluit bij het beveiligingsbeleid van de onderneming. Forrester concludeert dat IT-afdelingen daarom kenniswerkers beter moeten informeren over de beveiligingsrisico's. Zij moeten bovendien technologie inzetten om gevoelige informatie zo goed mogelijk te beschermen en beveiligingsrisico's te minimaliseren door technologie, processen en mensen op elkaar af te stemmen. De analisten adviseren IT-afdelingen die zich willen richten op de samenwerking van kenniswerkers bovendien om gebruik te maken van de beste methode om gevoelige informatie te beschermen, namelijk beveiliging op documentniveau.

Het volledige onderzoeksrapport is op te vragen bij LEWIS - Global Public Relations: adobebenelux@lewispr.com



Ingezonden persbericht