Fun bezocht de Speelgoedbeurs - trends en voorsspellingen

12/02/2009 18:08

FUN BELGIUM NV

De inkopers van Fun zijn net terug van de Speelgoedbeurs in het Duitse Nürnberg. "We hebben heel veel gezien en er zitten zeker heel interessante producten bij die dit jaar niet te missen zijn", zegt Bart Coeman, die het inkoopteam leidt. "Hello Kitty wordt de hype dit jaar. Lego heeft een heel ruim aanbod middelgrote dozen waarmee het merk het hele jaar door zal scoren. Playmobil mikt met grote, dure sets dan weer duidelijk op het najaar, wanneer alles een beetje meer mag kosten."

De Speelgoedbeurs in Nürnberg vond dit jaar voor de zestigste keer plaats. Jaar na jaar bezoeken de inkopers van Fun de beurs om zich te briefen omtrent de nieuwste trends en producten. "Er was veel te zien, zij het dat de wereldschokkende nieuwigheden zoals je die een paar jaar geleden nog kon vinden, nu een beetje verdwenen zijn. De sector houdt zich wat in, maar niettemin waren er een paar belangrijke trends en evoluties merkbaar."

Playmobil mikt op het najaar

Lego brengt dit jaar verschillende thema's zoals Star Wars, Power Miners en een verbluffend bouwthema binnen Lego City. Van Duplo zijn het circus en de luchthaven met vliegtuig veelbelovende onderwerpen. Hoewel de gezelschapsspellen van Lego de Toy innovation Award wonnen, komen deze spellen ten vroegste in 2010 op de Beneluxmarkt.

Op de stand van Playmobil sprongen het drakenkasteel, de safarihut met bijhorende accessoires en vooral de zeer complete school eruit.

Bart Coeman: "Met die grote thema's in dure reuzenverpakkingen mikt Playmobil duidelijk op het najaar. Speelgoed mag dan iets meer kosten. Lego daarentegen scoort het hele jaar door dankzij tal van kleine en middelgrote doosjes. Ouders hebben regelmatig een betaalbaar cadeautje nodig."

Vertrouwen in poppen

De poppenverkoop zat vorig jaar een beetje in het slop. Daar was op de beurs in Duitsland niets van te merken. Zapf Creation brengt met Little Sunshine een interactieve pop. De pop vraagt zelf om eten en laat weten dat ze wil gaan slapen. Met de afstandsbediening kun je met Little Sunshine allerlei spelletjes spelen. Een terechte awardwinnaar. Nog bij Zapf was er een waar huwelijk te vieren. Baby Born stapt immers in het huwelijksbootje. Boy en Girl vieren hun huwelijk in een schitterende trouwjurk en een smoking.

Bij Mattel wordt de 50ste verjaardag van Barbie gevierd met het heropfrissen van tal van vroegere successen zoals het Barbie Huis en de Barbie Camper. Het paardenbad wordt gegarandeerd een succes in deze tijd waarin jonge meisje dol zijn op alles wat met paarden te maken heeft.

Polly Pocket krijgt een heel bijzonder shoppingcenter. De verschillende kubussen met elk een eigen popje en winkelinterieur, kun je met elkaar verbinden. Zo creëer je een heus winkelcentrum en als je in één winkel het licht aandoet, lichten alle winkeltjes op.

RC helikopter Belgische uitvinding

Een paar jaar geleden trok de Chinese fabrikant Silverlit alle aandacht met de Pico-Z, een vederlichte miniatuurhelikopter die zich liet besturen met infrarood afstandsbediening. De Pico-Z is trouwens een Belgische uitvinding. Dit jaar werd de grote broer voorgesteld. Een helikopter van amper 200 gram met een ingebouwd kompas dat het mogelijk maakt om tegen de wind in te vliegen. Het vliegtuig stuurt zelf bij waar nodig. De echte liefhebbers kunnen ook een vrachtwagen kopen met erin een helikopter. De afstandsbediening bestuurt de beide toestellen.

Hello Kitty alom tegenwoordig

Cars blijft de belangrijkste licentie voor de jongens, terwijl voor meisjes prinsessen en feeën in alle mogelijke tinten roze overal opduiken. Dé licentie van 2009 wordt echter met absolute zekerheid Hello Kitty. Het witte katje met de roze strik duikt op allerhande producten op. Je zult er dit jaar onmogelijk naast kunnen kijken. Clementoni brengt een Hello Kitty laptop en Ravensburger pakt uit met een reeks Puzzleballs van Hello Kitty.

Andere licenties die je dit jaar in het oog moet houden zijn die rond de blockbusters die er deze zomer en dit najaar zitten aan te komen. GI Joe komt in een heel nieuwe vorm, terwijl Transformers de strijd tussen goed en kwaad verderzetten. Hasbro is alvast veel van plan met deze thema's, maar op korte termijn is de nieuwe editie van Monopoly veelbelovend. In Monopoly City bouw je wolkenkrabbers op het middenveld van het speelbord. Een vernieuwende kijk op een klassiek spel.

Cocooning

De financiële crisis heeft alvast tot één duidelijke trend geleid: cocooning. Doordat de consument minder kan uitgeven voor allerhande uitjes, zoekt hij zijn vertier steeds meer binnenshuis. Dat uit zich in de speelgoedaankopen in een enorm succes voor gezelschapsspellen allerhande. Merken als Hasbro, Ravensburger en Clementoni brengen dan ook naast nieuwe titels veel klassiekers weer in de winkelrekken.

*****

Over FUN

Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie.

In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, Plopsa-shop, Standaard Bookshop en Mexx-shop.

Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding.

Fun telt momenteel 28 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun is op weg naar een jaaromzet van 80 miljoen euro.

Fun, daar begint de pret.