Vlaamse Overheid

school

20 scholen worden voorloper techniek op school

Frank Vandenbroucke vice-minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming

vrijdag 13 februari 2009
Twintig scholen testen dit en volgend schooljaar uit hoe je techniek aanleert vanaf de kleuterklas tot aan het einde van de 1^ste graad van het secundair onderwijs. Zij zijn geselecteerd als voortrekker, zodat andere scholen zich kunnen inspireren op hun aanpak eens de nieuwe eindtermen techniek van kracht worden in september 2010.

De selectie van de scholen kadert in de tweede fase van het project Techniek op School voor de 21^ste eeuw, TOS21. De ministers Vandenbroucke (Onderwijs) en Ceysens (innovatie) ondersteunen dit gedurende 2 jaar met elk 300.000 euro. Dat maakten ze vandaag bekend bij de opening van een wetenschapsklas bij één van de voorlopers: de Vrije Basisschool Terbank-Egenhoven in Heverlee.

Ons dagelijks leven is meer dan ooit doordrongen van technologie. Kinderen zijn vaak spontaan geïnteresseerd in de werking van al dat technologisch materiaal, zoals gsm-toestellen of draagbare muziekspelers. Toch merken we dat nog steeds veel te weinig jongeren op school kunnen laten zien dat ze talent hebben voor techniek en technologie. Waardoor er ook te weinig jongeren doordacht kiezen voor een wetenschappelijke of technologische opleiding. Met als gevolg dat er veel knelpuntberoepen ontstaan in deze sector.

Het project Techniek op School voor de 21^ste eeuw (TOS21) moet hier verandering in brengen. Het mikt op een samenhangende en efficiënte aanpak om techniek aan te leren vanaf de kleuterschool tot het einde van het secundair onderwijs. In een eerste fase van onderzoek, discussie en experimenten is binnen TOS21 een referentiekader ontwikkeld. Het zet drie doelen voorop. Leerlingen moeten:


* weten hoe techniek werkt (begrijpen)
* techniek kunnen toepassen (hanteren)
* inzien welke invloed techniek op ons leven en de wereld heeft (duiden).

Hierop zijn de nieuwe ontwikkelingsdoelen en eindtermen voor techniek gebaseerd. Dat zijn de doelen die alle leerlingen van respectievelijk kleuter-, basis- en eerste graad moeten halen. Ze worden van kracht vanaf 1 september 2010

In een tweede fase gaan 20 scholen (lijst in bijlage) nu op zoek naar de juiste aanpak in de les om deze eindtermen te halen. Het is de bedoeling dat andere scholen zullen kunnen leren van deze "aquariumscholen" eens de nieuwe ontwikkelingsdoelen en eindtermen echt van kracht worden.

Ceysens en Vandenbroucke bekeken vandaag zes experimenten rond het thema licht, uitgevoerd door leerlingen van het 4^de en 5^de leerjaar van de Vrije basisschool in Terbank. Dat is één van die 20 scholen. Bovendien werden een aantal wetenschappelijke `probeersels' tentoongesteld, onder meer:


* constructies met suikerklontjes (eerste en tweede leerjaar);
* zelfgemaakt badschuim en haargel (derde en vierde leerjaar);
* zelfgemaakt elektrisch motortje (vijfde en zesde leerjaar).

In haar toespraak hamerde minister Ceysens er nogmaals op dat er maatregelen nodig blijven om de instroom van jongeren voor wetenschappelijke studiegebieden en ingenieursopleidingen te verhogen. "Techniek op school zou een dagelijks gegeven moeten zijn, waarbij techniek wordt geïntegreerd in de verschillende disciplines. De wetenschapsklassen, zoals in Terbank, kunnen ertoe bijdragen dat kinderen al vanaf jonge leeftijd in aanraking komen met techniek en wetenschappen, en dus later ook hun beroepskeuze in de sfeer van de wetenschappen en de technologie zullen zoeken," aldus de minister.

Minister Frank Vandenbroucke stelde: "Kinderen zijn erg verschillend. Technisch talent wordt vaak over het hoofd gezien, waardoor jongeren mooie kansen missen en soms ongelukkig worden op school. Daarom moeten we kinderen al heel jong de kans bieden om te ervaren of techniek hen interesseert en ligt. Zo komen er meer leerlingen die gelukkig zijn met wat ze doen op school en zijn er minder openstaande knelpuntvacatures. Daar wint iedereen bij."

Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:

Ward Verhaeghe, woordvoerder van minister Vandenbroucke Tel: 02 552 68 00
GSM: 0476 60 02 15
Email: persdienst.vandenbroucke@vlaanderen.be

Bijlagen:


* Bijlage 3-techniekcoaches(PDF, 20 KB)
* Bijlage 1-uitleg TOS21(PDF, 51 KB)
* Bijlage 2-geselecteerde scholen(PDF, 52 KB)