Nederlandse Spoorwegen

13 februari 2009 Embargo 13/02/2009 11:00 uur

Jaarcijfers 2008

Record klanttevredenheid, stevige reizigersgroei, lager resultaat uit bedrijfsactiviteiten

Ruim driekwart klanten geeft 7 of meer Reizigersgroei 4,1%
Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 328 miljoen Investeringen op hoog niveau

NS heeft in 2008 goede resultaten geboekt. In Nederland groeide het aantal reizigerskilometers met 4,1%. De klantwaardering bereikte een recordhoogte: 76% van de reizigers geeft NS een rapportcijfer 7 of hoger (2007: 70%) De punctualiteit over 2008 kwam uit op 93% (volgens de internationale 5-minutennorm) en bleef gelijk met 2007. Op 3- minutenbasis is sprake van een lichte daling van 87,0% naar 86,8%; zonder de ontsporing van een goederentrein bij Amsterdam Muiderpoort zou ook dit percentage op het niveau van 2007 zijn gebleven.

Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten van NS daalde naar 328 miljoen (2007: 355 miljoen). De winst over de verslagperiode bedroeg 281 miljoen (2007: 337 miljoen). In 2008 investeerde NS 477 miljoen. Net als vorig jaar komt een groot deel daarvan op rekening van vernieuwing van de treinenvloot.

President-directeur Bert Meerstadt kijkt tevreden terug op 2008. "De trein zit nog steeds in de lift. De groei van het aantal reizigers gaat gepaard met kwaliteitsverbeteringen over de hele linie. Wij hebben hier fors in geïnvesteerd. Dat vertaalt zich nu in het hoogste klantoordeel ooit. Wij zijn trots op al onze medewerkers die dit gezamenlijk voor elkaar hebben gekregen."

De kredietcrisis is in 2008 nog beperkt van invloed geweest op het bedrijf. Meerstadt: "Toch zal NS niet aan de recessie ontkomen. Wij verwachten dat de reizigersgroei in 2009 wel sterk zal afnemen. NS Poort, het bedrijfsonderdeel waarin stations en vastgoed zijn ondergebracht, zal zeker ook de effecten van de kredietcrisis ondervinden, maar wij blijven optimistisch over de ontwikkelingen op middellange termijn. Het openbaar vervoer wordt overal in Europa sneller, prettiger en comfortabeler. Daarin zien wij ook voor NS een goede toekomst."

Terwijl het aantal reizigers wederom groeide, zette NS concrete stappen ter verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening. Zowel treinen als stations werden op grote schaal vernieuwd. Eind 2008 reden al 114 gemoderniseerde Intercity's van het type Koploper rond. In het najaar begon ook de instroom van nieuwe Intercity-dubbeldekkers. Daarmee is meer capaciteit beschikbaar en kan ouder materieel uit dienst worden genomen. Op stations zijn nieuwe horecaformules geopend zoals Brooodzaak, Hema en Julia's. In 2008 is een start gemaakt met de verbouwing van station Leiden tot een `proefstation' waar NS-klanten kunnen kennismaken met verschillende nieuwe gemaksvoorzieningen van NS.

NS Groep N.V., Utrecht Handelsregister Utrecht 30124358





Datum 13 februari 2009
Pagina 2/12

Naast de introductie van de dienstregeling 2008, waarin NS 80.000 nieuwe ritten toevoegde aan haar aanbod (3% meer treinen), optimaliseerde NS haar dienstverlening van deur tot deur. Zo is het aantal ritten per OV-fiets in het eerste jaar bij NS gestegen met 46% naar 475.000. Verder experimenteerde NS met nieuwe vervoermiddelen zoals Tuk Tuk, elektrische scooters, Smart- huurauto's (Easy Drive) en nam NS een belang in de Nederlandse busonderneming Qbuzz. Op Europees niveau verwierf NS de Duitse bus-treinonderneming Abellio en de Tsjechische busonderneming Probo Trans Beroun.

NS maakte in 2008 werk van haar ambitie om een klantgerichte Europese multimodale dienstverlener te zijn. Het gezamenlijke sectorplan `Programma Hoogfrequent Spoor' dat samen met ProRail en de goederenvervoerders tot stand kwam, legt het fundament voor verdere uitbreiding van de dienstverlening op het drukst bereden spoorwegnet van Europa. Daarmee zet NS opnieuw een belangrijke stap in het duurzaam bereikbaar houden van Nederland.

Financieel resultaat

De opgaande lijn in de opbrengsten heeft zich ook in 2008 voortgezet. Door een iets hogere stijging van de bedrijfslasten is het resultaat uit bedrijfsactiviteiten over 2008 gedaald tot 328 miljoen. In 2007 was het resultaat uit bedrijfsactiviteiten 355 miljoen.

De opbrengsten van NS zijn met 5% gestegen van 4.040 miljoen in 2007 naar 4.253 miljoen in 2008. Deze stijging is het gevolg van een verdere reizigersgroei, gestegen opbrengsten van vastgoed en horecaomzet op de stations en een hoger activiteitenniveau bij Strukton.

De bedrijfslasten komen uit op 3.925 miljoen, 6,5% boven het niveau van 2007 van 3.685 miljoen. De personeelskosten zijn toegenomen door CAO-stijgingen en een hogere gemiddelde personeelsbezetting. Door toegenomen activiteiten bij Strukton en Servex zijn de kosten voor gebruik van grond- en hulpstoffen en uitbesteed werk gestegen.

De winst over de verslagperiode is gedaald van 337 miljoen in 2007 naar 281 miljoen in 2008. De winst is vooral afgenomen door een toename van de bovengenoemde bedrijfslasten en door de hogere belastingdruk in 2008 ten gevolge van afwikkeling van belastingen over voorgaande jaren.

Klantwaardering
Ruim driekwart van alle klanten (76%) beoordeelde in 2008 de dienstverlening van NS op het Nederlandse hoofdrailnet met een 7 of hoger. Dit is een recordprestatie; in 2007 was dit 70%. Over vrijwel alle aspecten van de dienstverlening laat de waardering een stijgende lijn zien. Zo zijn klanten positiever over het op tijd rijden en voelen zij zich veiliger op de stations en in de treinen. Ook de informatie in de trein en op het station wordt beter gewaardeerd. Het omroepen op de stations moet verder worden verbeterd. Samen met ProRail, dat verantwoordelijk is voor de uitvoering, is al een aantal maatregelen genomen. Om de informatielijnen bij ontregelingen kort te houden, is er inmiddels een NS-reisinformant werkzaam op alle ProRail-verkeersleidingsposten. Steeds meer klanten weten inmiddels de weg te vinden naar onze website ns.nl, waarop actuele reisinformatie van alle NS-stations voorhanden is. Ook de website voor de mobiele telefoons en pda's http://m.ns.nl, speciaal ontwikkeld voor reizigers onderweg, voorziet in een grote behoefte.





Datum 13 februari 2009
Pagina 3/12

Reizigersgroei in Nederland

De in december 2006 ingevoerde, totaal vernieuwde dienstregeling werd een jaar later op een aantal punten verbeterd en uitgebreid. Met ingang van de dienstregeling 2008 kwam het derde perron in Hilversum gereed en kon dit station in het Intercity-netwerk worden opgenomen. Daardoor werd het overstappen voor veel reizigers op de route van Noord- en Oost-Nederland naar Amsterdam Centraal veel comfortabeler (cross-platform). De in het voorjaar van 2007 ingevoerde Intercity-verbinding (Eindhoven -) Utrecht - Amsterdam Bijlmer ArenA - Amsterdam Zuid - Schiphol was zo succesvol dat al vanaf eind 2007 in de spitsuren extra treinen moesten worden ingezet tussen Utrecht en Schiphol. In december 2008 werd daarom het aantal Intercity's tussen Utrecht en Schiphol de hele dag verdubbeld tot 4 per uur. Sinds december 2007 rijden in 3 nachten per week ieder uur nachttreinen tussen Rotterdam, Dordrecht, Breda, Tilburg, Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Utrecht. De Provincie Noord-Brabant en de betrokken gemeenten dragen hieraan financieel bij.

Belangrijke ontwikkelingen in 2008

Bert Meerstadt volgt Aad Veenman op
Ir Bert Meerstadt MBA (47) is door de Raad van Commissarissen benoemd tot president-directeur van NS per 1 januari 2009. Hij volgt Aad Veenman op die na twee bestuursperioden is teruggetreden. Bert Meerstadt maakt sinds 2001 deel uit van de NS-directie. In de afgelopen jaren was hij verantwoordelijk voor diverse bedrijfsonderdelen, waaronder NS Poort (NS Stations en NS Vastgoed), NS Commercie (nu geïntegreerd in NS Reizigers), NS Reizigers, NS Internationaal en NS Hispeed. Aad Veenman nam in december afscheid van NS.

NS dienstregeling wint Franz Edelman Award De nieuwe NS-dienstregeling heeft de prestigieuze Franz Edelman Award gewonnen. Dat is een onderscheiding van het Amerikaanse Researchinstituut Informs voor de beste toepassing van analytische methoden bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. In december 2006 werd voor het eerst in 36 jaar een compleet nieuwe treindienstregeling ingevoerd. Bij de totstandkoming hiervan is gebruik gemaakt van speciaal ontwikkelde computerprogramma's. De nieuwe dienstregeling zorgde voor een meer efficiënte inzet van capaciteit op het krappe Nederlandse spoorwegnet.

Nieuwe Intercity-dubbeldekkers
In het najaar zijn de eerste nieuwe Intercity-dubbeldekkers binnengekomen. NS investeert in totaal 433 miljoen in deze uitbreiding van de zitplaatscapaciteit. Ten opzichte van de bestaande treinen zijn de trappen naar beide verdiepingen breder en zijn de airco-installaties verbeterd. In de 1e klasse bevinden zich stopcontacten die kunnen worden gebruikt voor het opladen van apparatuur zoals laptops. Halverwege 2009 zullen alle treinstellen zijn afgeleverd met 20.000 zitplaatsen.

Julia's op Amsterdam Centraal
Op Amsterdam Centraal is de eerste vestiging van Julia's geopend. Het is een nieuwe formule van Servex waarin `pasta-to-go' centraal staat. De gerechten worden vers in het bijzijn van de klant bereid. Julia's voorziet in de behoefte van klanten aan meer keuze en verantwoord, warm eten op stations. De pastaformule is in eigen beheer gerealiseerd. In februari opent een tweede Julia's op station Leiden, waarna er naar verwachting meer zullen volgen.





Datum 13 februari 2009
Pagina 4/12

NS wint Diversity Award
NS heeft de 5e Diversity Award gewonnen die VNO-NCW toekent aan bedrijven die diversiteit hoog in het vaandel hebben staan. NS krijgt de prijs vanwege haar consistente en concrete diversiteitsbeleid, dat onder meer tot een groter aandeel vrouwen in het bedrijf heeft geleid. Ook steeg het aantal vrouwen in hogere managementfuncties en in de top van het bedrijf. Daarbij heeft NS aandacht voor de werving van allochtonen.

Hispeed Lounges op Schiphol, Breda en Hispeed Corner op Utrecht NS opende dit jaar Hispeed Lounges op Schiphol en Breda. Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal beschikten al over een comfortabel onderkomen waar 1e klas reizigers in een ontspannen sfeer kunnen werken of vergaderen. In Utrecht is een Hispeed Corner ingericht in restaurant de Tijd.

Starbucks op NS stations
NS is erin geslaagd om Starbucks Coffee Company toe te voegen aan haar aanbod op de Nederlandse stations. De eerste vestiging zal in de loop van 2009 openen op Amsterdam Centraal Station. Daarnaast wordt gewerkt aan additionele vestigingen in grote treinstations door het hele land. Voor de uitrol is een licentieovereenkomst getekend tussen Servex en Starbucks.

NS neemt belang in Qbuzz
NS heeft een minderheidsbelang van 49% genomen in het busbedrijf Qbuzz. Qbuzz is een nieuwe Nederlandse onderneming met passie voor openbaar vervoer. Sinds december rijdt Qbuzz bussen in Zuidoost Friesland en Rotterdam na het winnen van deze beide concessies. Qbuzz richt zich op de uitvoering van busconcessies in Nederland en wil de kwaliteit van het openbaar vervoer op het gebied van betrouwbaarheid van de dienstverlening, dynamische reisinformatie, frequentie en comfort verder verbeteren.

Filevrije dag
NS organiseerde samen met Rabobank en ANWB op 9 oktober de nationale filevrije dag. Het platform Nederland Bereikbaar wil mensen laten zien dat er een keuze is om al dan niet in de file te gaan staan. Zo kun je buiten de spits reizen, thuiswerken of voor het openbaar vervoer kiezen. NS zorgde voor extra treinfrequenties op de route van Arnhem naar Utrecht. Ook werd een aantal stations omgetoverd tot vergaderlocatie.

Reizigersvervoer

Totaal reizigersvervoer
De opbrengsten van het segment Reizigersvervoer zijn toegenomen met 59 miljoen tot 2.472 miljoen.

Hoofdrailnet
Voor het Nederlandse hoofdrailnet zijn de opbrengsten gestegen met 6% van 1.673 miljoen naar
1.775 miljoen. De extra verkopen zijn gerealiseerd door invoering van het nachtnet Brabant, hogere opbrengsten door het laten stoppen van Intercity's in Best en hogere verkopen van enkele reizen, retouren en abonnementen. Daarnaast waren de tarieven hoger. De stijging is onder andere mogelijk gemaakt doordat NS heeft voldaan aan de criteria die zijn vastgesteld in het overleg met consumentenorganisaties verenigd in het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov).





Datum 13 februari 2009
Pagina 5/12

Internationaal
De opbrengsten van het internationale grensoverschrijdend vervoer zoals dat door NS Hispeed wordt verzorgd, zijn ten opzichte van 2007 met 3% gestegen tot 121 miljoen. Het aantal reizigerskilometers steeg met ruim 8%. Alle formules (Benelux, ICE Frankfurt, IC Berlijn en Thalys) hebben hieraan bijgedragen. 75% van onze klanten geeft nu een 7 of hoger aan het internationaal vervoer. Dat is lager dan in 2007 (77%). Dit komt doordat de betrouwbaarheid in 2008 op twee belangrijke verbindingen (Beneluxtrein en ICE) te wensen overliet. Gedurende het hele jaar is er gewerkt aan de voorbereiding van onze activiteiten op de HSL-Zuid. Door de complexiteit van het nieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS - onder verantwoordelijkheid van de staat - kon de lijn in 2008 nog niet commercieel in gebruik worden genomen. Het noordelijke deel (van Amsterdam tot Rotterdam) van de hogesnelheidslijn kon in 2008 wel worden opgeleverd voor testritten. Op 8 september is daarom het Integraal Proef Bedrijf (IPB) op dit deel van de HSL-Zuid officieel van start gegaan. In het IPB merkten de deelnemende partijen dagelijks hoe complex de introductie van een geheel nieuw beveiligingssysteem, het eerste grensoverschrijdende in Europa, is. Dit is ook de belangrijkste reden dat de Thalys-treinen en de nieuwe treinstellen uit Italië in 2008 nog niet in gebruik konden worden genomen. Tot deze treinen beschikbaar zijn, wordt vanaf de oplevering van de HSL-Zuid, gereden met gehuurde locomotieven en rijtuigen die wij speciaal hiervoor hebben aangepast. Wij verwachten dat zij in 2009 gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Vanaf 2010 kan naar verwachting worden doorgereden naar Brussel en Parijs. In 2008 is de aanvangsdatum van de HSL-Concessie van NS- dochter HSA Beheer NV wederom uitgesteld. Na onderhandelingen met de Staat is overeengekomen dat de Staat de aanvangsdatum op 1 juli 2009 zal vaststellen. Onderdeel van de afspraak is ondermeer uitstel van betaling van de concessievergoeding voor een periode van vier jaar. De financiële gevolgen van vertragingen in de beschikbaarheid van materieel als gevolg van de implementatie van het ERTMS beveiligingssyteem zijn hiermee afgezwakt.

Reizigersvervoer buitenland
NedRailways, een dochter van NS Groep, speelt in op de kansen die de voortschrijdende liberalisering van de spoorwegsector in de Europese Unie met zich meebrengt. Op de Britse spoorwegmarkt heeft NedRailways met twee spoorwegconcessies (Merseyrail en Northern Rail) een stevige positie verworven. Het bedrijf exploiteert deze concessies in een joint venture met partner Serco. Beide concessies dragen positief bij. Northern Rail en Merseyrail vervoerden in 2008 gezamenlijk meer dan 330.000 passagiers per dag. De opbrengsten in Euro van het buitenlandse reizigersvervoer voor het NS-deel zijn met 32 miljoen gedaald tot 441 miljoen door de daling van de Britse pond ten opzichte van de Euro. Vergelijking van 2007 met 2008 in Britse ponden toont een toename van de opbrengsten van £ 324 miljoen tot £ 352 miljoen. Eind 2008 heeft NedRailways Abellio in Duitsland en Probo Trans Beroun in Tsjechië overgenomen. Abellio exploiteert treinen en bussen, Probo Trans Beroun exploiteert alleen bussen. Door deze overnames geeft NedRailways invulling aan de multimodale internationale activiteiten van NS.

NS Poort: Knooppuntontwikkeling en ­exploitatie

De opbrengsten van het segment knooppuntontwikkeling en -exploitatie zijn van 588 miljoen in 2007 met 7% gestegen tot 629 miljoen. Deze stijging is grotendeels te danken aan de toegenomen retail- en horecaomzet op de stations. Ook de opbrengsten uit verhuur en verkoop en ontwikkeling van vastgoed zijn gestegen.





Datum 13 februari 2009
Pagina 6/12

Railinfra & bouw

De opbrengsten van Strukton Groep zijn in het verslagjaar met 9% gestegen tot 1.249 miljoen. In 2007 bedroeg de opbrengst 1.145 miljoen. De stijging is het gevolg van een hoger activiteitenniveau door een sterke autonome omzetgroei, onder andere door het afsluiten van een drietal PPS-projecten. Een extra impuls werd gegeven door de aankoop van 100% van de aandelen Grondbank Nederland en de aankoop van het Noorse railbouwbedrijf Betonmast Bane AS.

Overige activiteiten

Deze omvatten naast concernleiding en concernstaven tevens ondersteunende bedrijfsonderdelen en het tegen elkaar wegvallen van onderlinge leveringen tussen de verschillende segmenten.

Medewerkers

Het personeelsbestand van NS is gestegen van 26.004 fte ultimo 2007 naar 26.581 fte ultimo 2008, vooral door de toename van servicetrainees en reisinformanten bij NS Reizigers en door een hoger activiteitenniveau bij Strukton.

Investeringen

De investeringen in (im)materiële vaste activa bedragen in 2008 477 miljoen tegen 593 miljoen in 2007. Het belangrijkste deel van deze investeringen betreft de verdere vernieuwing van het treinenpark. Zo zijn er in 2008 grote aanbetalingen gedaan voor de bestelde hogesnelheidstreinen, dubbeldekkers en sprinters, waarbij de verdere betaling plaatsvindt bij oplevering. Daarnaast is geïnvesteerd in de modernisering van het Intercity-materieel. Investeringen in vastgoedontwikkelingen en vastgoed hebben onder meer plaatsgevonden in Alphen, Amsterdam, Breda en Eindhoven. Daarnaast zijn er investeringen gedaan in de uitbreiding en verbetering van informatieverwerkingssystemen ten behoeve van klantbeheer, onderhouds- en administratieve processen.

Vooruitzichten

Voor 2009 houden wij rekening met een beduidend lagere volume- en omzetgroei. Wij verwachten een duidelijke invloed van de recessie op zowel het reizigersvervoer als bij de activiteiten op en rond stations en de railinfra & bouw. Vanaf medio 2009 houden wij ook rekening met kosten die verband houden met de exploitatie van de HSL-Zuid. Mede door die factoren komen zowel rendement als resultaat uit bedrijfsactiviteiten sterk onder druk te staan. Wij blijven wel investeren daar waar het waarde toevoegt voor onze klanten. Wij combineren dit met een noodzakelijke matiging van de uitgaven en verhoging van de productiviteit. Activiteiten die hier minder toe bijdragen worden heroverwogen.





Datum 13 februari 2009
Pagina 7/12

Jaarcijfers 2008 NV Nederlandse Spoorwegen

Geconsolideerde winst- en verliesrekening 2008 NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2008 2007 Opbrengsten 4.253 4.040 Bedrijfslasten .925
-3 -3.685 Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 328 355 Nettofinancieringsbaten
71 61 Winst voor winstbelastingen 399 6 41 Winstbelasting -118 -79 Winst over de verslagperiode 281 337 Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 281 337 Minderheidsbelang

- - Winst over de verslagperiode 281 337





Datum 13 februari 2009
Pagina 8/12

Verkorte geconsolideerde balans per 31 december 2008 NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
31 december 2008 31 december 2007 Activa
Vaste activa
Materiële vaste activa 2.844 2.710 Vastgoedobjecten 319 307 Immateriële vaste activa 149 115 Investeringen verwerkt volgens de equity methode
---
27 Overige financiële vaste activa, inclusief beleggingen 274 263 Uitgestelde belastingvorderingen 455 524 Totaal vaste activa 4.074 3.946 Totaal vlottende activa 3.689 3.598 Totaal activa 7.763 7.544 Passiva
Totaal eigen vermogen 4.249 4.109 Aan komende jaren toe te rekenen baten 238 1 25 Langlopende verplichtingen
Leningen en overige financiële verplichtingen 839 794 Personeelsbeloningen
34 40 Voorzieningen 162 147 Overlopende posten 8


---
Uitgestelde belastingverplichtingen

---
51 Totaal langlopende verplichtingen 109
1. 1.054 Totaal kortlopende verplichtingen 2.167 2.130 Totaal eigen vermogen en verplichtingen 7.763 7.544





Datum 13 februari 2009
Pagina 9/12

Verkort geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat 2008 NV Nederlands Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2008 2007 Winst over de verslagperiode 281 337 Baten en lasten rechtstreeks verwerkt in het eigen vermogen -23 -2

Totaalresultaat over de verslagperiode 258 335 Toe te rekenen aan:
De aandeelhouder van de vennootschap 258 335 Minderheidsbelang - - Totaalresultaat over de verslagperiode 258 335





Datum 13 februari 2009
Pagina 10/12

Verkort geconsolideerd kasstroomoverzicht 2008 NV Nederlandse Spoorwegen
(in miljoenen euro's)
2008 2007 Winst over de verslagperiode 281 337 Afschrijvingen en waardeverminderingen 300 270 Overige mutaties -249 -432 Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 332 175 Nettokasstroom uit investeringsactiviteiten 89 -318 Nettokasstroom uit bedrijfs- en investeringsactiviteiten 421 -143 Nettokasstroom uit financieringsactiviteiten -135 -47 Netto-toename geldmiddelen en kasequivalenten 286 -190 Geldmiddelen en kasequivalenten per 1 januari 291 481 Valutakoers- en omrekeningsverschillen op geldmiddelen -6
---
Geldmiddelen en kasequivalenten per 31 december 571 291





Datum 13 februari 2009
Pagina 11/12

Kerncijfers jaarverslag 2008 (bedragen in miljoenen euro's) 2008 2007 Balans
Balanstotaal 7.763 7.544 Werkkapitaal -217 -360 Winst- en verliesrekening
Opbrengsten 4.253 4.040 Resultaat uit bedrijfsactiviteiten 328 355 Winst over de verslagperiode 281 337 Kasstroom
Netto kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 332 175 Investeringen in (im)materiële vaste activa 477 593 Ratio's
Winst uit de verslagperiode/gemiddeld geïnvesteerd vermogen (ROI) 4,9% 6,0% Winst uit de verslagperiode/gemiddeld eigen vermogen (ROE) 6,7% 8,5% Resultaat uit bedrijfsactiviteiten/bedrijfsopbrengsten (ROS) 7,7% 8,8% Garantievermogen/balanstotaal (solvabiliteit) 58% 58% Operationele kengetallen
Vervoersomvang (in miljarden reizigerskilometers) 16,2 15,5 Klantoordeel algemeen (% hoger of gelijk aan 7) 76% 70% Punctualiteit (percentage treinen op het hoofdrailnet die op tijd aankomen 93% 93% met een vertraging Personeel (fte ultimo) 26.581 26.004





Datum 13 februari 2009
Pagina 12/12

Noot aan de redactie
Het jaarverslag kunt u raadplegen en downloaden op www.ns.nl/jaarverslag Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NS persvoorlichting, telefoon 030-2357070, Corporate Communication, Persvoorlichting, Postbus 2025, 3500 HA Utrecht NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 380 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.

NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.

NS deelt het spoorwegnet ­ het drukst bereden van Europa ­ met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.






---- --