Ingezonden persbericht


innovaphone . Persbericht 01/2009 . 1/2 Persbericht 01/2009

Academie voor Beeldende Kunsten in Wenen:
Complete vernieuwing telefoonsysteem

Sindelfingen, 13 februari 2009 Een volledig verouderde telefonie-infrastructuur dwong de Academie voor Beeldende Kunsten in Wenen ertoe het bestaande communicatiesysteem grondig te overdenken. Met de keuze van een IP-telefooncentrale van innovaphone, heeft de moderne technologie haar intrede gedaan in het gerenommeerde instituut.

Er heerste een ware wildgroei aan telefooncentrales van verschillende fabrikanten op het Weense hoofdkantoor en in de overige vestigingen van de in 1692 opgerichte Academie voor Beeldende Kunsten. Het instituut had geen vast hoofdnummer (prefix), waardoor de telefoonnummers onderling enorm verschilden. "Interne gesprekken moesten via het openbare telefoonnetwerk gevoerd worden. Daardoor liepen de telefoonkosten hoog op", vertelt Susanna Kirisits, Hoofd van de afdeling IT van de Academie. Bij uitbreiding van het telefoonsysteem moest de hulp ingeschakeld worden van een bedrijf dat de bekabeling verzorgde, een speciaal supportbedrijf was verantwoordelijk voor het onderhoud en sommige centrales waren vrijwel aan het einde van hun levensduur. De eisen die aan het nieuwe telefoonsysteem gesteld werden, waren duidelijk: er moest gebruik gemaakt worden van de bestaande bekabeling, bestaande applicaties moesten via interfaces in het nieuwe systeem geïmplementeerd worden en de kosten van interne telefoongesprekken moesten tot nul teruggebracht worden. Na een testfase werden een innovaphone PBX in het hoofdkantoor geïnstalleerd, evenals 350 eindtoestellen. Een nummerplan met vaste prefix en viercijferige doorkiesnummers zorgde voor een overzichtelijke infrastructuur. Bestaande faxapparaten werden met analoogadapters in de IP-omgeving geïntegreerd. Door de interfaces van de innovaphone PBX kon het bestaande campussysteem, met alle deelnemers, in het nieuwe telefoonsysteem opgenomen worden. De medewerkers zijn vooral zeer te spreken over het grote aantal nieuwe applicaties, waarmee het telefoneren een stuk comfortabeler gemaakt wordt: "We maken gebruik van een facturatiesoftware, van een bedieningspaneel en van een voicemailsysteem", aldus het Hoofd IT. Andere kenmerken zoals telefoonboek, automatisch kiezen, terugbellen, doorverbinden en de groependefinitie staan inmiddels ook hoog aangeschreven. De innovaphone . Persbericht 01/2009 . 2/2 realisatie van het IT-project is voor Susanna Kirisitis dan ook een groot succes: "We zijn in het dagelijks gebruik zeer tevreden met de nieuwe technologie". Konstantin Kruse, Head of Sales Europe van innovaphone en verantwoordelijk voor de realisatie van het project, voegt hieraan toe: "Vooral de eenvoudige beheerbaarheid alles is web-gebaseerd, er zijn geen managementapplicaties nodig en de openheid van het innovaphone systeem wisten te overtuigen. De standaardinterfaces zoals TAPI, VoIP-CAPI en XML SOAP-API geven de klant een ongekende vrijheid data-applicaties eenvoudig en gunstig te integreren." Over innovaphone
innovaphone AG heeft van het begin af aan een beduidende rol gespeeld bij de ontwikkeling van de IP-telefonie. De Zuid-Duitse firma werd in 1997 opgericht door vier ISDN-pionieren. Tot op heden is het bedrijf, met inmiddels rond 50 medewerkers, geheel in privébezit. innovaphone ontwikkelt geen hybride oplossingen, maar zuivere IP-systemen, die de zekerheid en beschikbaarheid van klassieke telefooncentrales combineert met de flexibiliteit en schaalbaarheid van de IP-wereld. De kern van het productassortiment vormt de innovaphone PBX, een IP telefooncentrale die geschikt is voor alle gangbare interfaces, en gebaseerd is op de H.323 en SIP protocollen. Daarmee kunnen, afhankelijk van de configuratie, bedrijven van iedere grootte uitgerust worden: van kleine bedrijven en middelgrote bedrijven met meerdere kantoren tot grote enterprise omgevingen aan toe. De IP-telefonie systemen van innovaphone worden uitsluitend door geautoriseerde distributeuren en resellers verkocht. Het hoofdkantoor van de firma is gevestigd in Sindelfingen. Verdere vestigingen bevinden zich in Hannover (trainingscentrum), Hagen, Berlijn, Wenen, Verona en Eksjö (Zweden).

Aanspreekpartners voor de pers
innovaphone AG Nicole Oranje (PR Nederland en België) Dr. Petra Wanner-Meyer (bestuur, PR) Telefoon +49 (0)7031.73009-0 Fax +49 (0)7031.73009-99 e-mail noranje@innovaphone.com pwanner-meyer@innovaphone.com Web www.innovaphone.com