Vrije Universiteit Amsterdam

`Al doende leren' ontrafelen


* Startdatum: 13-02-2009


* Tijd: 13.45


* Locatie: Aula


* Titel: `Al doende leren' ontrafelen


* Plaats: Aula


* Spreker: P.W. Teunissen


* Promotor: prof.dr. F. Scheele prof.dr. C.P.M. van der Vleuten prof.dr. A.J.J.A. Scherpbier


* Onderdeel: VU medisch centrum


* Wetenschapsgebied: Medisch


* Evenementtype: Promotie

De wereldwijde invoering van competentiegerichte opleidingsplannen en de roep om meer transparantie in de medische vervolgopleiding vereisen een beter begrip van wat `al doende leren' voor basisartsen inhoudt. In zijn promotieonderzoek beschrijft Pim Teunissen hoe artsen in opleiding tot medisch specialist hun vak leren.

Gedurende de medische vervolgopleiding werken basisartsen onder supervisie van een medisch specialist. Door in verschillende deelaspecten van een specialisme ervaring op te bouwen leert men letterlijk `al doende'. Dit systeem, dat is terug te voeren op de meester-gezel-relatie, is zo vanzelfsprekend dat er weinig bekend is over hoe basisartsen op de werkplek leren.

Teunissen begint in zijn proefschrift met kwalitatieve studies waarin basisartsen en specialisten hebben gediscussieerd over de verschillende facetten van werkplekleren. Dit leidde tot een model van werkplekleren waarin de werkzaamheden van basisartsen centraal staan. Wat een basisarts leert is onder andere afhankelijk van haar persoonlijke referentiekader, de andere personen die betrokken zijn en de fysieke kenmerken van een bepaalde situatie. Het samenspel tussen deze en andere factoren is verder onderzocht in twee kwantitatieve studies; een experiment waaruit bleek dat beginnende artsen onbewust te beïnvloeden zijn in hun behandelvoorstel en een vragenlijstonderzoek naar de redenen voor het vragen om feedback.

De onderzoeksresultaten van Teunissen zijn gepubliceerd in medisch onderwijskundige tijdschriften en bieden (medisch) onderwijskundige onderzoekers een invalshoek voor het bestuderen van werkplekleren. Tevens formuleerde hij praktische adviezen uit zijn werk voor artsen in opleiding tot specialist, superviserende medisch specialisten en curriculumbouwers.

© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam