Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Amsterdam 12 februari 2009

Gediscrimineerd? Melden helpt!

Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA) start maandag 16 februari met de nieuwe campagne, Melden helpt! De campagne wordt ingeluid met een kick-off, bij de ingang van het stadhuis van Amsterdam (ingang Zwanenburg). De Amsterdamse wethouder Freek Ossel vertelt over het belang van het melden van discriminatie en het 12,5 jarige bestaan van MDRA.
De vorige campagne van MDRA was gericht op naamsbekendheid van het Meldpunt en dat discriminatie gemeld moet worden. De meldingen zijn door de campagne met 30% toegenomen. Met de nieuwe campagne wil MDRA laten zien dat melden ook daadwerkelijk helpt. Na een melding zorgt het Meldpunt ervoor dat de discriminatie wordt aangepakt. MDRA neemt alle zaken serieus en maakt er werk van. Voor een groot deel van de meldingen kan het Meldpunt een doorbraak betekenen.
Het Meldpunt weet de juiste weg te vinden naar een oplossing. Er zijn bijvoorbeeld veel homoseksuele mannen die niet weten dat het melden van uitschelden helpt. Er wordt op locaties waar dit veel gebeurt extra door de politie gesurveilleerd. En zo weten ook veel jonge mensen die in de supermarkt werken niet dat als ze ontslagen worden, omdat ze de achttienjarige leeftijd naderen, het Meldpunt dit kan aanpakken. En ze hun baan kunnen behouden.
Het doel van de campagne is te laten zien dat mensen die de moeite nemen discriminatie te melden het verschil maken. Zes verschillende vormen van discriminatie spelen de hoofdrol. De campagne bestaat uit zes tweeluiken. De campagne is te zien in de binnenstad van Amsterdam op driehoeksborden, peperbussen en frames en blijft twee weken hangen. Er worden advertenties geplaatst in kranten en op verschillende websites zijn banners te zien. In de eerste ronde is op de poster te zien wat discriminatie eigenlijk met je doet, je wordt letterlijk "weggekruist". De tweede poster laat de situatie zien na de melding. Je laat je niet wegkruisen. Het kruis is veranderd in een vinkje, want 'Melden helpt!'. Reclamebureau dutchlabel uit Amsterdam heeft het concept bedacht en uitgevoerd. ---- einde persbericht ­

Noot voor de redactie

Ingezonden persbericht