Ingezonden persbericht
PERSBERICHT Amsterdam 12 februari 2009
Gediscrimineerd? Melden helpt!
Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA) start maandag 16 februari met de
nieuwe campagne, Melden helpt! De campagne wordt ingeluid met een kick-off, bij de
ingang van het stadhuis van Amsterdam (ingang Zwanenburg). De Amsterdamse
wethouder Freek Ossel vertelt over het belang van het melden van discriminatie en
het 12,5 jarige bestaan van MDRA.
De vorige campagne van MDRA was gericht op naamsbekendheid van het Meldpunt en dat
discriminatie gemeld moet worden. De meldingen zijn door de campagne met 30%
toegenomen. Met de nieuwe campagne wil MDRA laten zien dat melden ook daadwerkelijk
helpt. Na een melding zorgt het Meldpunt ervoor dat de discriminatie wordt aangepakt. MDRA
neemt alle zaken serieus en maakt er werk van. Voor een groot deel van de meldingen kan
het Meldpunt een doorbraak betekenen.
Het Meldpunt weet de juiste weg te vinden naar een oplossing. Er zijn bijvoorbeeld veel
homoseksuele mannen die niet weten dat het melden van uitschelden helpt. Er wordt op
locaties waar dit veel gebeurt extra door de politie gesurveilleerd. En zo weten ook veel jonge
mensen die in de supermarkt werken niet dat als ze ontslagen worden, omdat ze de
achttienjarige leeftijd naderen, het Meldpunt dit kan aanpakken. En ze hun baan kunnen
behouden.
Het doel van de campagne is te laten zien dat mensen die de moeite nemen discriminatie te
melden het verschil maken. Zes verschillende vormen van discriminatie spelen de hoofdrol.
De campagne bestaat uit zes tweeluiken. De campagne is te zien in de binnenstad van
Amsterdam op driehoeksborden, peperbussen en frames en blijft twee weken hangen. Er
worden advertenties geplaatst in kranten en op verschillende websites zijn banners te zien. In
de eerste ronde is op de poster te zien wat discriminatie eigenlijk met je doet, je wordt
letterlijk "weggekruist". De tweede poster laat de situatie zien na de melding. Je laat je niet
wegkruisen. Het kruis is veranderd in een vinkje, want 'Melden helpt!'.
Reclamebureau dutchlabel uit Amsterdam heeft het concept bedacht en uitgevoerd.
---- einde persbericht
Noot voor de redactie
Ingezonden persbericht