NMBS

Stationsproject Roeselare uit de startblokken

10/02/2009

Het stationsproject Roeselare gaat van start. In het voorjaar 2009 starten de eerste werkzaamheden voor de vernieuwing van de stationsomgeving van Roeselare. In 2012 zullen het station en zijn omgeving meer klasse uitstralen. Het stationsproject Roeselare is een samenwerking tussen de stad Roeselare, NMBS-Holding, Infrabel (de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet) en De Lijn. Eurostation is verantwoordelijk voor de technische studies, de architectuur en de opvolging van de bouwwerkzaamheden van het stationsproject.

Het ingrijpend vernieuwde station wordt meer dan nu een knooppunt voor openbaar vervoer in een voetgangersgebied. Het wordt tevens de centrale ontmoetingplaats die twee stadsdelen verbindt. Aan de zuidkant van het station komt een groot verkeersluw plein waar voetgangers, fietsers en openbaar vervoer voorrang krijgen. Aan de noordkant gebeurt de verkeersafwikkeling voor het autoverkeer en is er een tweede groen plein gepland. Hier komt ook een nieuwe ondergrondse parkeergarage. Aan de oostkant bouwt De Lijn een klantvriendelijk busstation.

In november 2007 werd het eerste ontwerp van de vernieuwde stationsomgeving voorgesteld. Ondertussen werd het ontwerp in het kader van het stadsvernieuwingsproject bijgestuurd zodat het geheel nog harmonieuzer oogt en kwalitatief beter is.

Doorkijkstation

Het stationsgebouw en de stationsinfrastructuur worden grondig gemoderniseerd. Het gebouw krijgt een doorzichtige stationshal met aan de kant van het stadscentrum handelszaken. Op de verdieping komen kantoren voor de NMBS-Groep.

De doorzichtige architectuur zorgt voor sociale controle en draagt bij tot het veiligheidsgevoel. De loketten en alle andere stationsfuncties worden ondergebracht centraal in de doorkijkhal.

Het nieuwe stationsgebouw wordt een lange, luchtige en doorzichtige rechthoek met uitzicht op alle hoeken van het Stationsplein. Een deel van de stationsoverkapping steunt op het plein waardoor de ingang van het station extra wordt benadrukt. Ter hoogte van de nieuwe liften en trappen komt een centrale dwarse gang doorheen de stationshal. Hierdoor is er zowel een fysieke als visuele verbinding tussen het verlengde van het Stationsplein en het busstation.

Tijdens de bouw van het nieuwe stationsgebouw blijft het huidige in gebruik.

Comfortabel onthaal

Infrabel en NMBS-Holding hechten een groot belang aan een vlot en comfortabel reizigersonthaal. Zo verhoogt infrastructuurbeheerder Infrabel de perrons en installeert er naast trappen en roltrappen ook glazen liften. Op de perrons komen nieuwe schuilhuisjes, bewegwijzering, bevloering en blindengeleide tegels.

Toegangspoort tot de stad

Het station wordt een toegangspoort tot de stad waar het aangenaam vertoeven is. Het zal een motor zijn voor de ontwikkeling van de stationsbuurt én een ontmoetingsplaats op zich in de stad, waar de stadsdelen in elkaar vloeien. Zo wordt het station geen eiland in, maar een deel van het stadsweefsel.

Het station wordt de verbinding tussen twee delen van de stad. Het vormt geen eindpunt meer van de winkelstraat, maar gaat er integraal deel van uitmaken. De nieuwe doorkijkhal wordt georiënteerd naar de winkelas Ooststraat-Ardooiesesteenweg. Ook de doorgangen onder het spoorviaduct worden verbreed. Hierdoor wordt de relatie tussen beide stadsdelen nog opener. Het station heeft niet langer een voor- en achterkant, maar wordt het centrale middelpunt, het kloppend hart van een volledig nieuw plein tussen beide stadsdelen.

De mogelijke projectontwikkelingen op onder meer de vrijkomende terreinen van de NMBS-Holding zullen resulteren in stationsverdichting en staan garant voor een goede mix van reizen, wonen, werken en winkelen.

Meer ademruimte

De bebouwing rond het station wordt meer geconcentreerd. Er komt meer ruimte voor pleinen rondom het stationsgebouw en de gebouwen in de omgeving zullen een eenheid vormen met de torens aan de kop van de vaart.

Het Stationsplein zal bestaan uit twee grote, aangename pleinen met elk een eigen karakter. Het plein aan de kant van de Ooststraat wordt een golvend plein met plaats voor terrassen en voldoende wandelruimte. Het plein aan de kant van de Sint-Amandsstraat wordt aangelegd met veel groen. Voor de aanleg wordt er een wedstrijd uitgeschreven.

Boven het busstation wordt niet gebouwd zodat de wijk Krottegem ruimer kan ademen.

Een veilige stationsomgeving

In de stationsomgeving van Roeselare wordt de verkeerssituatie grondig aangepakt. Het openbaar vervoer wordt van het andere verkeer gescheiden. Iedereen zal het station via een veilige route kunnen bereiken, om vervolgens vlot van het ene op het andere vervoermiddel te kunnen overstappen.

Het Stationsplein wordt verkeersvrij. De zoenzone komt in de Sint-Amandsstraat, in het gedeelte onder het viaduct tot aan de Stationsdreef, aan weerskanten van de straat.

Parkeergarage

De NMBS-Holding bouwt een ondergrondse parkeergarage met plaats voor 668 autos. De parking zal bereikbaar zijn via twee in- en uitgangen: de ene op niveau -2 in de Jules Lagaelaan, de andere op niveau 0 op de goederenkoer. De parking zal via liften toegankelijk zijn vanuit het stationsgebouw en de perrons.

Onder het Stationsplein komen 2 verdiepingen (-1 en -2) en onder de goederenkoer 3 verdiepingen (-2, -1 en 0). Het zal een overzichtelijke ruimte zijn die wordt aangelegd onder het woningblok op de hoek Ardooisesteenweg-Beversesteenweg (die wordt afgebroken), onder de huidige kleine stationsparking en die doorloopt onder de Sint-Amandsstraat tot op de goederenkoer.

Tijdens de werkzaamheden voorziet NMBS-Holding in een tijdelijke parking.

Fietsen

Er worden twee fietsenstallingen gebouwd: bij het busstation en onder het viaduct kant Ooststraat. De fietsenstallingen zullen vlot bereikbaar zijn. Ter hoogte van de goederenkoer kunnen de fietsers via een nieuwe fietstunnel veilig de stad in. Langs de spoorweg wordt er een fietspad aangelegd dat aansluit op het provinciaal fietsroutenetwerk.

Het laatste stuk van de Jules Lagaelaan zal in de toekomst enkel nog dienst doen als de in- en uitrit van de parking en als vrije busbaan. Dat is belangrijk met het oog op de heroriëntatie van de kleine ring in de richting van de Mandellaan.

Wegwerkzaamheden

De rotonde in de Sint-Amandsstraat wordt een kruispunt met verkeerslichten. Dat past beter in het stadscentrum en is veiliger voor de fietsers. De Sint-Amandsstraat wordt een gewone straat met twee rijvakken.

Aan de Beversesteenweg komt een rotonde en de Gasstraat wordt heringericht met oog voor voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en parkeermogelijkheden. De Jules Lagaelaan wordt een doorlopende tunnel die uitkomt in de ondergrondse parking.

Klantvriendelijk busstation

Op de hoek van de Ardooisesteenweg en de Beversesteenweg bouwt De Lijn een klantvriendelijk busstation met acht perrons. Het busstation wordt via een looproute verbonden met de stationshal. Door het niveauverschil zal het nieuwe busstation goed zichtbaar zijn vanuit de stationshal en van de perrons. De Lijnwinkel komt op de gelijkvloerse verdieping van de nieuwe ontwikkeling op de huidige kleine stationsparking.

De zone aan de huidige pendelparking wordt ingericht als voorlopig busstation vanaf dat de bouw van de ondergrondse parking van start gaat. Op dat moment kunnen de bussen niet meer onder het viaduct naar de Jules Lagaelaan. Er komt ook een voorlopige Lijnwinkel.

Tijdschema

Voorjaar 2009

- bouw liften in station

- wegwerkzaamheden

- sloop woningblok op hoek Ardooisesteenweg-Beversesteenweg

Najaar 2009

- verhoging van perrons

- bouw nieuwe (rol)trappen

Voorjaar 2010

- 1^ste fase ondergrondse parkeergarage
- bouw van fietstunnel onder spoorweg

Najaar 2010

- verbouwing stationsgebouw (1^ste fase)
- verplaatsing van fietsenstalling

Najaar 2011

- verbouwing stationsgebouw (2^de fase)
- voltooiing ondergrondse parkeergarage (2^de fase)
- bouw fietsenstallingen

- bouw busstation

Voorjaar 2012

- aanleg stationsplein

- voltooiing wegwerkzaamheden

Investeringen

De stad Roeselare, de NMBS-Holding, Infrabel en De Lijn investeren samen 36,6 miljoen euro. Daarvan neemt de NMBS-Groep 26,4 miljoen euro voor haar rekening

NMBS-Holding investeert 21,3 miljoen euro in het vernieuwde stationsgebouw, de ondergrondse parkeergarage en de fietsenstalling bij het busstation.

Infrabel investeert 5,1 miljoen euro in de verhoogde perrons, de nieuwe liften, trappen en roltrappen.

De stad Roeselare investeert 8 miljoen euro in de pleinaanleg, de fietsenstalling onder het viaduct kant Ooststraat, wegwerkzaamheden en de fietstunnel.

De Lijn investeert 2,2 miljoen euro in de bouw van een nieuw busstation met Lijnwinkel.