Gemeente Enkhuizen

Uitkomsten eerste peiling Enkhuizer Stadspanel

Ruim 350 inwoners van de gemeente Enkhuizen hebben in januari 2009 op verzoek van het gemeentebestuur hun mening gegeven over de Stadvisie 2030 en de dienstverlening van de gemeente. Deze peiling heeft plaatsgevonden door middel van een online enquête. Verreweg het grootste deel van deze mensen wil graag in een later stadium opnieuw geraadpleegd worden over actuele kwesties en heeft zich opgegeven als lid van het Enkhuizer Stadspanel.

Het college van Burgemeester en Wethouders is blij dat de inwoners hun mening hebben gegeven via het Stadspanel. De uitkomsten van het panel worden gebruikt om het beleid verder uit te werken. Zo hebben de inwoners kunnen zeggen welke toekomstbeelden hen het meest aanspreken en wat zij van de gemeentelijke dienstverlening verwachten. Het college wil graag naar hun mening luisteren.

De uitkomsten van de peiling in het kader van de stadsvisie worden samengevoegd met de andere uitkomsten van de inspraak en verwerkt tot een compositiescenario.

Over de Dienstverlening werd het volgende gezegd: De website van de gemeente is over het algemeen goed bekend onder de bevolking. Men maakt hier vooral gebruik van bij het vinden van (gemeentelijke) informatie. Het gebruiken van het digitale loket komt daarentegen minder vaak voor: iets meer dan 10% heeft dit wel eens gedaan. Het overgrote deel is echter wel geïnteresseerd in digitale dienstverlening, en vrijwel iedereen vindt het een goed middel. Het functioneren van het digitale loket wordt goed beoordeeld door de deelnemers van het stadspanel. Toch zijn in het onderzoek een aantal opmerkingen gemaakt die reden geven om nog eens kritisch te kijken naar de structuur en de lay-out van de website. Ruim de helft van de ondervraagden is van mening dat een verruiming van de openingstijden van de balie burgerzaken op het stadskantoor wenselijk is. De vrijdag- en woensdagmiddag worden relatief vaak geopperd, waarschijnlijk omdat sommige mensen op vrijdag (eerder) vrij zijn en parttimers die woensdagmiddag niet werken.

Het college is ook blij met deze uitkomsten. Het levert goede tips op voor het verder verbeteren en beter bekendmaken van de dienstverlening. Het college blijft natuurlijk wel rekening houden met de groep inwoners die liever niet via internet zaken wil doen met de gemeente. Ook zal er gekeken worden naar de mogelijkheden om de openingstijden te verruimen.

U kunt de uitkomsten van deze peiling inzien door op de link Rapportage eerste peiling- onderdeel Stadsvisie download of Rapportage eerste peiling- onderdeel Dienstverlening download te klikken.

Postbus 11
1600 AA Enkhuizen
T 0228 - 360 100
F 0228 - 313 312
stadhuis@enkhuizen.nl