BOVAG

17-02-2009
Meer geld uitgegeven aan nieuwe fietsen in 2008

Vorig jaar werd in Nederland 905.135.000,- omgezet aan nieuwe fietsen. Dat is 7 procent meer dan in 2007. Met dank aan de niet aflatende opmars van de e-bike steeg de gemiddelde prijs van een nieuwe fiets met 14 procent naar 688,-.

Met name voor de vakhandel, de gespecialiseerde fietszaken, was 2008 een heel goed jaar. Die vakhandel heeft ruim 80 procent van de markt in handen (1,06 miljoen nieuwe fietsen), en zag zijn markt zowel in aantallen (+2 procent) als in omzet (+12 procent) stijgen. De totale markt, dus inclusief overige verkooppunten, zoals bouwmarkten, gaf eveneens een omzetstijging te zien: + 7 procent. In aantalen liep de totale markt iets terug: -6 procent. Deze daling is dus geheel op het conto te schrijven van de zogenoemde branchevreemde verkoopkanalen. Dat de totale fietsomzet stevig groeide bij een iets dalende markt qua aantallen heeft alles te maken met de opmars van de e-bike, die gemiddeld een hogere aanschafprijs heeft dan de doorsnee fiets. De fiets met elektrische trapondersteuning noteerde een plus van 51 procent. Er werden er in 2008 134.000 van verkocht, tegen 89.000 een jaar eerder.

Van de economische crisis is vooralsnog weinig te merken in de fietsvakhandel. Maurice Manders, manager BOVAG Tweewielerbedrijven: Het vierde kwartaal van 2008, toen de crisis in andere sectoren merkbaar werd, gaf in onze branche gelukkig helemaal geen dip te zien. En de verkoop van de e-bike blijft maar stijgen. Onze voorspelling dat we met de e-bike ook nieuwe doelgroepen als forensen en scholieren zouden aanspreken, wordt realiteit. En de groei is er wat dat betreft nog zeker niet uit. Sterker, met die nieuwe doelgroepen staan we nog maar aan het begin. Mocht de politiek straks besluiten om de bedrijfsfietsregeling te verruimen zodat ook de e-bike in beeld komt, dan is het niet ondenkbaar dat we dit jaar vergelijkbare e-bike-groeicijfers kunnen noteren. Voor de markt als geheel verwacht BOVAG een stabilisering van de verkoop. Als het economisch minder gaat, zal men vaker de fiets pakken, onder meer voor woon-werkverkeer. En de 55-plusser zal, als traditionele doelgroep, voorlopig nog wel even doorgaan met het aanschaffen van e-bikes.

Het stemt Manders tevreden dat de consument in steeds grotere getale kiest voor de vakhandel, die dus zowel in aantallen als in omzet winst pakte in 2008. Mensen vinden het kennelijk toch belangrijk dat ze voor service terug kunnen vallen op de specialist. Zeker met een gecompliceerd product als de e-bike is dat belangrijk. Een winkel met een vakman in de werkplaats geeft dan extra vertrouwen. Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 17-02-2009