Gemeente Lopik


Rekenkamercommissie
Triangel
Januari 2009









Onderzoek aanbestedingsbeleid gemeente Lopik

Inhoudsopgave


1. INLEIDING............................................................................................................................................... 1
2. ONDERZOEKSOPZET........................................................................................................................... 2 2.1 CONTEXT................................................................................................................................................. 2 2.2 ONDERZOEKSVRAGEN.............................................................................................................................. 2 2.3 TOETSINGSKADER.................................................................................................................................... 3
3. BELEID EN REGELGEVING................................................................................................................ 6 3.1 ALGEMEEN .............................................................................................................................................. 6 3.2 EUROPESE REGELGEVING......................................................................................................................... 7 3.3 GEMEENTELIJK BELEID ............................................................................................................................ 8 3.4 BEVINDINGEN.......................................................................................................................................... 9
4. AANBESTEDINGEN 2005-2007........................................................................................................... 12 4.1 OMVANG VAN INKOOP EN AANBESTEDING............................................................................................. 12 4.2 CASESTUDIE........................................................................................................................................... 13 4.3 BEVINDINGEN........................................................................................................................................ 14
5. CONCLUSIES EN AANBEVELINGEN.............................................................................................. 16 5.1 CONCLUSIES .......................................................................................................................................... 16 5.2 AANBEVELINGEN................................................................................................................................... 16 5.3 REACTIE COLLEGE B&W....................................................................................................................... 17 5.4 NAWOORD REKENKAMERCOMMISSIE..................................................................................................... 17
6. BRONVERMELDING EN BIJLAGEN ............................................................................................... 18 6.1 BRONVERMELDING................................................................................................................................ 18 6.2 BIJLAGEN............................................................................................................................................... 18

Rapport Rekenkamercommissie Triangel

Onderzoek aanbestedingsbeleid gemeente Lopik






1. Inleiding

Op grond van haar interne rapportage "Opzet en planning 2006-2007" heeft Rekenkamercommissie Triangel de gemeenteraden van Lopik, Montfoort en Oudewater eind oktober 2007 geïnformeerd over haar onderzoeksprogramma 2008. Daarin is een tweetal onderzoeken aangekondigd, één naar het aanbestedingsbeleid van de eerder genoemde gemeenten en één naar het instrument van de programmabegroting.
In het vervolg van deze rapportage is het eerstgenoemde onderzoek nader uitgewerkt voor de gemeente Lopik.

In het programma 2008 is aangegeven dat het onderzoek naar het aanbestedingsbeleid zich beperkt tot het inkopen van goederen en diensten en het aanbesteden van werken en dat het inhuren van tijdelijk ingehuurd personeel buiten de context van dit onderzoek valt.

Het onderzoek naar het aanbestedingsbeleid is afgebakend in hoofdstuk 2, waarin tevens de onderzoeksvragen zijn verwoord. Het vigerende beleid en de regelgeving zijn als toetsingskader uitgewerkt in hoofdstuk 3. In hoofdstuk 4, en in hoofdstuk 5 aan de hand van een aantal dossiers, zijn de kwantitatieve gegevens verzameld, waarbij het ondermeer gaat om het inkoopvolume over de beschouwde periode, de inventarisatie van alle documenten terzake, de gevoerde procedures, de bevoegdheden (mandaten), de organisatiestructuur, de verordeningen en de (vigerende) richtlijnen. In hoofdstuk 6 is aan de hand van een aantal interviews de organisatie en de procesmatige uitvoering van het aanbestedingsbeleid kwalitatief in beeld gebracht en zijn de bevindingen getoetst aan de gestelde onderzoeksvragen.

Het conceptrapport met de daarin opgenomen conclusies is ter verificatie van de feiten en voor hoor en wederhoor voorgelegd aan het college van de gemeente Lopik. De daaromtrent ontvangen reactie is opgenomen in dit rapport, dat is afgesloten met een aantal aanbevelingen van de rekenkamercommissie.

Oktober 2008

Rekenkamercommissie Triangel,
M. Monkel, voorzitter

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 1 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik






2. Onderzoeksopzet

2.1 Context

Het onderzoek naar het aanbestedingsbeleid van de gemeente Lopik beperkt zich tot de inkoopfunctie van goederen en diensten en het aanbesteden van werken. Mede omdat het inhuren van extern (tijdelijk) personeel afhankelijk is van bezettingsvraagstukken en het vigerende P-beleid is besloten om dit onderdeel niet te betrekken bij dit onderzoek. Dit sluit ook aan bij het landelijke beeld dat rekenkamers en -commissies vaak separaat onderzoek doen naar de effecten van de inhuur van externe capaciteit.

Het aanbestedingsbeleid was voor 2007 gepland op de onderzoeksagenda van de rekenkamercommissie, zoals die eind november 2006 ter informatie naar de gemeenteraden van Lopik, Montfoort en Oudewater is gezonden. Vanuit die optiek heeft de rekenkamercommissie in eerste instantie de periode 2005- 2006 als kader gekozen waarbinnen het onderzoek naar het aanbestedingsbeleid zich afspeelt. Het gaat dan om dossiers waarvan de besluitdatum tot gunning binnen deze tijdspanne ligt. Deze periode was gekozen omdat de resultaten voldoende recent geweest zouden zijn en hadden ingespeeld op de gewijzigde regelgeving. Omdat de informatie niet tijdig en volledig voorhanden was heeft de rekenkamercommissie besloten het onderzoek niet in 2007 uit te voeren, maar door te schuiven naar 2008. Om die reden is onderzoeksinformatie over 2007 toegevoegd aan de scope van het onderzoek.

In eerste instantie is alle relevante informatie verzameld, met betrekking tot de omzet over de beschouwde periode en de wijze waarop het vigerende aanbestedingsbeleid in de administratieve organisatie is verankerd, met inbegrip van de richtlijnen en procedures die daarbij een rol spelen. Er zijn vijf dossiers onderzocht en beoordeeld binnen het geformuleerde onderzoekskader.

De rapportage richt zich op de uitvoering van het aanbestedingsbeleid zoals dat zich in de aangegeven periode in de gemeente Lopik heeft afgespeeld. Min of meer gelijktijdig is een onderzoek uitgevoerd naar het aanbestedingsbeleid in de gemeenten Montfoort en Oudewater. Voor deze gemeenten zijn afzonderlijke onderzoeksrapporten opgesteld.

2.2 Onderzoeksvragen

Het onderzoek naar het aanbestedingsbeleid van de gemeente Lopik heeft tot doel het inzicht in de uitvoering van het beleid en de eventuele mogelijkheden te verkennen. Op grond daarvan wordt nagegaan in hoeverre bijdragen kunnen worden geleverd aan het vergroten van de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gevoerde beleid.

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 2 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





Ten aanzien van de doeltreffendheid geldt als hoofdvraag:


1. In hoeverre is er bij de gemeente Lopik sprake van een vastgesteld aanbestedingsbeleid, waarin het gewenste resultaat is geformuleerd, dat geïmplementeerd is in de gemeentelijke organisatie en waaromtrent periodiek verantwoording wordt afgelegd?

Er vanuit gaande dat er sprake is van enig vastgesteld en geïmplementeerd beleid volgen daaruit de volgende deelvragen:


2. In hoeverre leiden het vastgestelde aanbestedingsbeleid en de uitvoering ervan tot de gewenste resultaten?

3. In hoeverre wordt met de uitvoering van het beleid voldaan aan de gemeentelijke richtlijnen en die van de hogere overheden?
4. Wordt bij de uitvoering van het vastgestelde beleid voldaan aan de politiek- maatschappelijke vereisten: transparantie van de informatie, integriteit, controleerbaarheid en sociale verantwoordelijkheid?

2.3 Toetsingskader

Overeenkomstig haar doelstelling doet de rekenkamercommissie onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijke beleid en het rechtmatige beheer.

Criteria voor beleid

Ten aanzien van die inkoopfunctie gaat het dan om het aspect van doelmatigheid waarbinnen de bedrijfseconomische verwerving van goederen en diensten resp. het aanbesteden van werken is verzekerd. Meer specifiek gaat het dan tevens om de zuinigheid van die verwerving. Of het gewenste effect wordt bereikt met het omschreven beleid is onderdeel van de toets op doeltreffendheid.

Rechtmatigheid houdt in dat de (beleids)richtlijnen van de onderscheiden gemeente en die van de hogere overheden worden uitgevoerd en of zich hierbij in de praktijk knelpunten voordoen. Het gaat daarbij tevens om de vraag of je kunt nagaan of uit de selectie van mogelijke leveranciers een afgewogen keuze is gemaakt.

Vanwege zijn kaderstellende rol dient de raad de hoofdlijnen van het aanbestedingsbeleid aan te geven als uitkomst van een politieke discussie. In ieder geval zal het betreffende beleid consistent moeten zijn met het door de raad vastgestelde programma i.c. de wijze waarop met het aanbesteden wordt omgegaan. Voorts is het van belang dat de doelen die ter zake worden gesteld helder en meetbaar zijn geformuleerd zodat controle achteraf mogelijk is.

Uit het voorgaande kunnen de volgende toetsingselementen worden gedestilleerd waaraan het in een nota vastgelegde aanbestedingsbeleid kan worden getoetst:
· de doelstelling van het vastgelegde aanbestedingsbeleid van de gemeente is duidelijk geformuleerd;

· de aanbestedingsnota bevat heldere definities die in overeenstemming zijn met de wet- en regelgeving;
Rapport Rekenkamercommissie Triangel 3 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik






· in de raad hebben over het aanbestedingsbeleid een discussie en besluitvorming plaatsgevonden over de kaderstellende en controlerende rol van de raad;
· de nota bevat economische en bedrijfsmatige uitgangspunten, helder en hanteerbaar beschreven procedures en eenduidige selectie- en gunningscriteria.
· de aanbestedingsnota geeft richting aan inkoopgerelateerde beleidsaspecten, zoals duurzaam inkopen, maatschappelijke eisen aan leveranciers en integriteitvoorwaarden voor bestuurders.

Omdat de rechtmatigheid gerelateerd wordt aan de uitvoering volgens de regels is in het volgende hoofdstuk de vigerende regelgeving als bijkomend toetsingskader opgenomen, evenals het vastgestelde gemeentelijke beleid.

Criteria voor praktische uitvoering

Bij de uitvoering gaat het om het concretiseren van het beleid voor inkoop en aanbesteden in operationele beleidsregels. De criteria voor het beoordelen van een doelmatige uitvoering hebben betrekking op het bereiken van een kwalitatief goed resultaat bij een minimale inzet van middelen. De toetsing richt zich op de verschillende fasen van het aanbesteden, te weten:


· De afweging om tot inkoop of aanbesteding over te gaan Voor een adequate afweging is het noodzakelijk dat de keuzevraag die aan de inkoop ten grondslag ligt goed wordt beschreven. Op basis van de formulering kan de beleidsdoelstelling worden bepaald, die tevens van belang is bij de selectie van de opdrachtnemer. Bij de afweging is het van belang na te gaan "wat we het beste zelf kunnen doen en wat we beter (doelmatiger) door een ander kunnen laten doen". Daarbij moet antwoord worden gegeven op de vraag of de opdracht noodzakelijk is, uitbesteden (uiteindelijk) goedkoper is dan zelf doen mede in relatie tot de beschikbare eigen kennis en capaciteit en/of alternatieve oplossingen minder aantrekkelijk zijn.


· De keuze van de inkoop- of aanbestedingsprocedure De keuze van de te volgen procedure volgt uit het gemeentelijke beleid en/of de wettelijke bepalingen. Dit is afhankelijk van de aard van de bestelling en de verwachte kosten die daarmee zijn gemoeid. Ook kunnen locale omstandigheden een rol spelen bij het bepalen van de aanbestedingsprocedure.


· Het verstrekken van de opdracht
De opdrachtverstrekking is het resultaat van het selectieproces. Aan de hand van de vraagstelling vindt een marktverkenning plaats van mogelijke aanbieders.

Afhankelijk van het gekozen proces wordt de aanbieder(s) verzocht een offerte uit te brengen voor de levering, dienst of het uit te voeren werk. De beoordeling van de uitgebrachte offerte(s) geschiedt niet alleen op basis van (beleids)criteria maar vraagt ook een adequate toets op de verhouding tussen prijs en kwaliteit. Het is vanzelfsprekend dat er met betrekking tot het laatste onderhandeld wordt met de potentiële opdrachtnemers(s).
De opdracht wordt na een gedegen afweging verstrekt door een bevoegde medewerker, waarbij een onafhankelijke controle door een tweede persoon van belang is.

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 4 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik






· De levering van het product of de prestatie In relatie tot de uitvoering van de opdracht kunnen bij de selectie resp. de gunning afspraken zijn gemaakt. Hoewel de opdrachtnemer verantwoordelijk is voor de uitvoering dient de opdrachtgever erop toe te zien dat deze afspraken worden nagekomen. Bij de oplevering controleert de opdrachtgever of het product of de prestatie conform de opdracht, en de daaromtrent gemaakte (tussentijdse) afspraken is uitgevoerd. Daarbij wordt door de opdrachtnemer verantwoording afgelegd over de verrichte activiteiten en de gemaakte kosten inclusief andere specificaties voor zover daar afspraken over zijn gemaakt.

Na afloop is het van belang dat opdrachtgever en opdrachtnemer informatie uitwisselen over het verloop van het aanbestedingsproces. Zo kan lering worden getrokken uit knelpunten die zich hebben voorgedaan.

De opdrachtgever gaat op basis van een dergelijke evaluatie na of de aanbesteding heeft bijgedragen aan het bereiken van de doelstelling. Het is zinvol als de bevindingen uit deze evaluatie schriftelijk worden vastgelegd en er wordt gecommuniceerd in het kader van de bestuurlijke verantwoording.

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 5 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik






3. Beleid en regelgeving

3.1 Algemeen

Als de overheid goederen of diensten afneemt van een bedrijf, gelden speciale proce- dures voor het kiezen van ondernemingen, de zogenaamde aanbestedingsprocedures. Boven een bepaald bedrag is de Nederlandse overheid verplicht om opdrachten Europees aan te besteden.
Het doel van Europees aanbesteden door de overheid is het openstellen van de markt voor alle bedrijven in de Europese Unie, ongeacht het land waar ze zijn gevestigd. Een nationale overheid mag dus ondernemingen uit het eigen land niet bevoordelen bij het gunnen van opdrachten. Alle aanbieders moeten een eerlijke kans krijgen. Europees aanbesteden door de overheid is verplicht boven een bepaald drempelbedrag. Die bedragen variëren en zijn afhankelijk van het soort opdracht.

Tabel drempelwaarden voor overheidsopdrachten (richtlijnen 2004/18/EG1 )

Centrale overheid Decentrale overheid Werken 5.278.000 5.278.000 Diensten 137.000 211.000 Leveringen 137.000 211.000

Onder de drempelwaarden is op nationaal niveau geen specifieke regelgeving voor aanbesteding. Toch gelden ook daar algemene regels uit een EG-Verdrag. Die houden onder meer in: gelijke behandeling van aanbieders, geen discriminatie en transparantie in de besluitvorming.

Procedures
Er zijn verschillende procedures voor aanbestedende organisaties. Deze zijn grotendeels overgenomen uit deel II van het Aanbestedings Reglement Werken (ARW) 2005 met daarnaast verwijzingen naar de vindplaatsen in het Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten (Bao) en het Besluit aanbestedingen speciale sectoren (Bass). Met de komst van het ARW 2005 is voor gemeenten het UAR 2001 niet ingetrokken, echter toepassing van het UAR 2001 wordt in principe wel ontraden2: "In het UAR 2001, dat eerder door gemeenten in hun beleid van toepassing werd verklaard op opdrachten voor het aanbesteden van werken onder de Europese drempelwaarde, is namelijk geen rekening gehouden met de aanbevelingen van de Parlementaire Enquêtecommissie Bouwnijverheid uit 2002 of met de mogelijkheden die
- ook voor aanbestedingen onder de Europese drempelwaarde - door de nieuwe Europese aanbestedingsrichtlijn 2004/18 zijn geschapen. Indien de gemeente in eerdere instantie de beleidsmatige keuze heeft gemaakt om het UAR 2001 in aanbestedingen onder de Europese drempelwaarde van toepassing te verklaren, doet de gemeente er verstandig aan deze keuze opnieuw te bezien en te beslissen welke vervolgoptie voor de gemeente in kwestie de meest interessante is".


1 Deze richtlijn is pas van toepassing als Nederland de richtlijn heeft omgezet in nationale wet- en regelgeving; uiterste datum: 31 januari 2006

2 Opmerking Europa Decentraal, Kenniscentrum Europees recht en beleid voor decentrale overheden Rapport Rekenkamercommissie Triangel 6 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





De openbare procedure en de niet-openbare procedure mogen vrijelijk gebruikt worden terwijl toepassing van de beide onderhandelingsprocedures en de nieuwe concurrentiegerichte dialoog slechts in specifieke gevallen is toegestaan.

Openbare procedure
De openbare procedure is de meest eenvoudige procedure. Hier kan de aanbestedende dienst volstaan met het aankondigen van de opdracht die hij wil gunnen waarna iedere geïnteresseerde ondernemer zich kan inschrijven. Na de beoordeling van inschrijvers aan de hand van de uitsluitingsgronden, de selectiecriteria en de beoordeling van hun inschrijvingen aan de hand van de gunningcriteria, beslist de aanbestedende dienst aan wie zij de opdracht wil gunnen en deelt zij het voornemen tot gunning aan alle inschrijvers mee. Tenzij een of meer inschrijvers in beroep gaan tegen dit voornemen gunt de aanbestedende dienst vervolgens het werk.

Niet-openbare procedure
In tegenstelling tot wat de naam zou doen vermoeden is de niet-openbare procedure net zo openbaar als de openbare procedure. Deze procedure wordt algemeen bekendgemaakt, waarna iedere ondernemer zich kan aanmelden als gegadigde. Verschil met de openbare procedure is dat de procedure in twee delen is geknipt, waarbij de aanbesteder eerst de gegadigden selecteert aan de hand van de uitsluitingsgronden en de selectiecriteria. Daarna nodigt hij de geselecteerde gegadigden uit om in te schrijven en verloopt de procedure verder net zo als de openbare procedure. Voordeel van de niet-openbare procedure is dat de transactiekosten lager kunnen zijn dan bij de openbare procedure. De aanbesteder kan het aantal inschrijvers beperken tot het aantal dat nodig is voor voldoende concurrentie. Alleen de uitgenodigde gegadigden maken offertekosten. De aanbesteder loopt bovendien niet het risico dat hij een overmaat aan inschrijvingen moet beoordelen.


3.2 Europese regelgeving

Ter bevordering van de interne markt kent de Europese Gemeenschap al een aantal jaren aanbestedingsregelgeving. Het betreft richtlijnen die in nationale wetgeving zijn vastgelegd. Het doel van de richtlijnen voor overheidsopdrachten is het openstellen van overheidsopdrachten voor alle bedrijven in de EG, ongeacht hun nationaliteit. De richtlijnen bevatten eisen waaraan overheden moeten voldoen bij het plaatsen van opdrachten.
De volgende vier richtlijnen zijn momenteel van toepassing:
· de uitvoering van werken ( Richtlijn Werken 93/37/EEG )
· de leveringen van produkten ( Richtlijn Leveringen 93/36/EEG )
· het verlenen van diensten ( Richtlijn Diensten 92/50/EEG )
· opdrachten in de sectoren water- en energievoorziening, vervoer en telecommunicatie ( Richtlijn Nutssector 93/38/EEG )

Een richtlijn schakelt de wetgeving van alle lidstaten gelijk en is bindend voor alle lidstaten. De richtlijnen zijn gebaseerd op een drietal beginselen:
· Openbaarheid: de overheidsopdrachten dienen aan het gehele Europese bedrijfsleven openbaar te worden gemaakt. Rapport Rekenkamercommissie Triangel 7 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik






· Doorzichtigheid: het aanbesteden dient te geschieden door middel van vaste procedures en het gehele proces dient voor een ieder duidelijk te zijn (bijvoorbeeld éénduidige eisen).

· Non-discriminatie: er dient gewerkt te worden met objectieve criteria voor de selectie van de beste aanbieder(s).

Uitgangspunt is dat iedere aanbieder in de Europese Gemeenschap een eerlijke kans heeft een overheidsopdracht gegund te krijgen. De richtlijnen zijn daarbij de officiële spelregels die gelden voor zowel de aanbestedende diensten als de inschrijvende partijen.

3.3 Gemeentelijk beleid

Ter voorbereiding van het onderzoek heeft de rekenkamercommissie eind 2006 de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater verzocht informatie te verzamelen die zij in eerste instantie voor dit onderzoek noodzakelijk achtte. Daarbij zijn de volgende onderwerpen genoemd:

· het (vastgestelde) aanbestedingsbeleid van de gemeente;
· de procedures en richtlijnen die in dit verband zijn beschreven;
· de wijze waarop het proces is verankerd in de administratieve organisatie;
· de mandaatregeling met betrekking tot de verstrekte bevoegdheden;
· voor de jaren 2005 en 2006 een overzicht van de aanbestedingen met onderwerp en bedrag, alsmede de wijze waarop de aanbesteding is gepleegd.

Zoals in de context van de onderzoeksopzet al is aangegeven kwam het integrale onderzoek naar het aanbestedingsbeleid van de gemeenten Lopik, Montfoort en Oudewater in 2007 niet goed van de grond. De rekenkamercommissie heeft daarom de uitvoering van het onderzoek doorgeschoven naar 2008. Mede daarom is de crediteureninformatie over 2007 toegevoegd aan het huidige onderzoek. Tevens heeft de rekenkamercommissie besloten het onderzoek en de rapportage per gemeente in te steken.

Aan de hand van de ontvangen stukken is primair het aanbestedingsbeleid op hoofdlijnen weergegeven. In het vervolg van deze paragraaf zijn op hoofdlijnen de doelstellingen en kaders van het vigerende beleid geschematiseerd.

Lopik

De nota aanbestedingsbeleid van de gemeente Lopik is vastgesteld op 14 december 2004.

De doelstellingen van het aanbestedingsbeleid zijn in Lopik als volgt geformuleerd:
· bevorderen van de naleving van wet- en regelgeving op het terrein van aanbesteden, zodat het risico van claims en gerechtelijke procedures tot een minimum wordt beperkt.

· waarborgen van de integriteit bij de aanbesteding, zowel intern als extern.
· verwezenlijken van een werk met het gewenste kwaliteitsniveau voor een zo laag mogelijke prijs.

· verantwoording van de gevolgde procedures.

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 8 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





Aan de hand van de kostenraming kan worden vastgesteld welke aanbestedingswijze van toepassing is. Bij het bepalen van de waarde van de opdracht wordt de volle omvang van de behoeftestelling als uitgangspunt gehanteerd. Voor overeenkomsten van onbepaalde tijd of waarvan de looptijd niet kan worden bepaald wordt het maandelijkse bedrag vermenigvuldigd met 48.

De kostenraming wordt getoetst aan de vastgestelde drempelbedragen. Deze zijn als volgt geschematiseerd:

Type aanbesteding Aantal offertes Drempelbedrag (excl. btw) Gunning uit de hand 1 Werken: 5.923.000* aanbesteden met Leveringen: > 237.000* voorselectie) Diensten: > 237.000*
* Europese drempelbedragen in 2004

In de raadsvergadering van 27 februari 2007 is besloten civieltechnische werken met een investering van 250.000 tot 5.278.000 (drempelbedrag 2006) voortaan onderhands aan te besteden. Aanleiding daartoe was ondermeer de langdurige procedure van openbaar aanbesteden en enkele slechte ervaringen met de kwaliteit van het geleverde werk.

3.4 Bevindingen

In deze paragraaf zijn de bevindingen weergegeven met betrekking tot de hoofdvraag van het onderzoek en de toetsing van het aanbestedingsbeleid van de gemeente Lopik aan de daartoe in paragraaf 2.3 geformuleerde beleidscriteria.

Doelstelling
Bij de vaststelling van de Nota aanbestedingsbeleid op 14 december 2004 is de overweging gemaakt dat het wenselijk is zo efficiënt mogelijk om te gaan met gemeenschapsgelden en daarnaast de bestuurlijke en ambtelijke integriteit te bevorderen. In de Nota is sprake van een geformuleerde doelstelling (hoofdstuk 2), gericht op de wet- en regelgeving, het bewaken van de integriteit, het realiseren van een zeker kwaliteitsniveau en het volgen van voorgeschreven procedures.

3 Een onderhandse aanbesteding is een aanbesteding waarvoor een beperkt aantal van ten minste twee natuurlijke of rechtspersonen worden uitgenodigd in te schrijven op basis van een bestek conform UAR 2001; bij gunning uit de hand met meerdere offertes is geen sprake van een bestek en is het UAR 2001 niet van toepassing.
Rapport Rekenkamercommissie Triangel 9 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





In de Nota wordt bij de begripsbepalingen het aanbesteden gezien als een specifiek onderdeel van het inkoopproces. Aangegeven wordt dat inkoop betrekking heeft op het inschakelen van derden waarbij het kan gaan om zowel het leveren van goederen als om het verrichten van diensten of de uitvoering van werken. Er is geen gemeentelijk inkoopbeleid vastgesteld. In de nota is aangegeven dat de gemeente Lopik voornemens is gezamenlijk met andere gemeenten uit de regio in te kopen en met hen een netwerk op te bouwen met als doel het realiseren van besparingen door schaalvergroting, de uitwisseling van kennis en het vormen van een `machtsblok' naar leveranciers met een sterke machtspositie.

Wet- en regelgeving
In de Nota aanbestedingsbeleid is de wet- en regelgeving gerubriceerd aan de hand van het juridische kader van het aanbesteden (hoofdstuk 4), bestaande uit de Europese aanbestedingsrichtlijnen, de Raamwet EEG-voorschriften, het Uniform Aanbestedingsreglement (UAR 2001) en UAR-EG 2001 (voor Europese aanbestedingen) en de Wet Bevordering Integriteitbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (BIBOB). Daarbij zijn definities gegeven voor werken, diensten en leveringen alsmede het onderscheid tussen de verschillende aanbestedingsvormen. De gemeente Lopik heeft toentertijd aangegeven de ARW 2004, bindend voor de rijksoverheid, mede op advies van de VNG niet van toepassing te verklaren. Door de invoering van de ARW 2004 en de op handen zijnde wijziging van de regelgeving op het gebied van het aanbesteden zou de gemeente binnen twee jaar worden geconfronteerd met nieuwe regels en een nieuwe systematiek. Voor zover de rekenkamercommissie heeft kunnen nagaan is het huidige beleid niet aangepast aan de nieuwe richtlijnen die in 2005 van kracht zijn geworden. Wel is in de Nota aanbestedingsbeleid van 27 februari 2007 het onderhands aanbesteden van civieltechnische werken binnen bepaalde financiële grenzen aangepast.

Besluitvorming
De raad heeft het voorliggende beleid vastgesteld, waarmee invulling is gegeven aan zijn bevoegdheid. Door middel van het vaststellen van de begroting en de Nota aanbestedingsbeleid wordt de kaderstelling van de raad ingevuld (paragraaf 6.6). De controlerende rol van de raad komt ondermeer tot uiting in de behandeling van het jaarverslag. In het kader van de actieve informatieplicht ex artikel 169 Gemeentewet heeft de raad op 29 juni 2004 een informatieprotocol vastgesteld.

Daarin is ondermeer bepaald dat de raad actief wordt geïnformeerd bij
· aan- en verkoop van goederen en diensten van meer dan 50.000;
· het aanbesteden, gunnen en inkopen van werken en goederen van meer dan 50.000;

· investeringen van meer dan 50.000.

Uitgangspunten
In de Nota is het uitgangspunt geformuleerd dat de geldende wet- en regelgeving expliciet wordt nageleefd. Daarnaast is het nastreven van objectiviteit, transparantie en non-discriminatie een voorwaarde.
Om te kunnen bepalen op welke wijze de markt voor de opdracht moet worden benaderd dient voldoende inzicht te bestaan, hetgeen tot uiting komt in een duidelijke opdrachtomschrijving of behoeftestelling (paragraaf 6.1). Daarbij is in de Nota aangegeven dat het essentieel is dat de behoeftestelling helder en allesomvattend is, alvorens de aanbestedingsprocedure daadwerkelijk wordt gestart. Ook is het van belang een zo realistisch mogelijke kostenraming op te stellen (paragraaf 6.2), Rapport Rekenkamercommissie Triangel 10 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





enerzijds voor het toepassen van de juiste regelgeving en procedure, aan de andere kant voor het creëren van een adequaat referentiekader bij de beoordeling van prijsaanbiedingen. De gangbare procedures zijn in de Nota genoemd maar (daarin) niet uitvoerig beschreven.

De Nota geeft aan dat beoordeling van de aanbieders geschiedt aan de hand van `tevoren' opgestelde selectie- en gunningcriteria (paragraaf 5.2). Inhoudelijk zijn geen voorwaarden of richtlijnen vermeld op grond waarvan de selectie van aanbieders (eenduidig) kan worden beoordeeld. Voor de gunning worden slechts twee criteria gehanteerd: de laagste prijs of de economisch meest voordelige aanbieding (optimale afweging prijs-kwaliteitverhouding).

In de Nota is geen beschrijving gegeven van de wijze waarop en door wie de opdrachtverstrekking wordt verricht. De gemeente Lopik kent een Mandaatbesluit, inhoudende een mandateringsregeling en een mandateringslijst, vastgesteld door het college op 1 augustus 2006. Daaruit volgen alleen voor het Bureau Facilitaire Zaken bevoegdheden tot het doen van aankopen en het verstrekken van opdrachten, met de kanttekening dat die moeten passen binnen het betreffende budget.

Overige aspecten
In de Nota zijn geen bepalingen opgenomen die gericht zijn op het duurzaam inkopen, waarschijnlijk omdat het beleid zich specifiek richt op het aanbesteden als onderdeel van het inkoopproces.
Bij het opvragen van offertes of onderhandse aanbesteding wordt gelet op een goede geografische spreiding met een goede mix van leveranciers van binnen en buiten de regio. Bij onderhandse aanbesteding wordt zo mogelijk gebruik gemaakt van een rouleersysteem.
Van elke geplaatste opdracht wordt een dossier aangelegd. Uitgangspunt is dat alle stappen in het proces goed gedocumenteerd zijn vastgelegd.

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 11 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik






4. Aanbestedingen 2005-2007

Van de gemeente Lopik zijn crediteurengegevens ontvangen met betrekking tot de periode 2005 t/m 2007. Deze zijn gecategoriseerd op grond van de grenzen die afgeleid zijn van het gemeentelijk beleid. Primair doel daarbij is het in beeld brengen van de omvang van de aanbestedingen in een onderlinge relatie.

Vervolgens zijn enkele dossiers geselecteerd, die beoordeeld zijn op de toetsingscriteria voor de praktische uitvoering ervan. De keuze van de dossiers is voornamelijk gebaseerd op de aanwezigheid van verschillende soorten bestellingen (werken, diensten of goederen) en de frequentie in de crediteurenadministratie gedurende de beschouwde periode. Bij het onderzoek wordt de grenswaarde als secundair beschouwd.

4.1 Omvang van inkoop en aanbesteding

Van de gemeente Lopik is een totaal crediteurenoverzicht ontvangen met alle bestede bedragen over het aangegeven jaar. In relatie tot het openbaar aanbesteden is in onderstaande tabel een grenswaarde voor leveringen en diensten aangehouden.

In relatie tot het aanbestedingsbeleid voor leveringen en diensten is in onderstaande tabel een driedeling aangehouden voor bestedingen 75.000. Voor werken worden beleidsmatig afwijkende grenzen aangehouden.

Omvang crediteuren

Jaar Omvang crediteuren Lopik 75000 totaal 2005 905.524 3.417.054 9.385.422 13.708.001 2006 891.816 3.210.533 8.425.514 12.527.862 2007 886.839 3.203.735 8.193.851 12.284.425 bedragen excl. btw

Crediteuren Lopik 16.000.000
14.000.000
ro 12.000.000
eu 10.000.000
in n 8.000.000
egar 2005 6.000.000
d 2006 Be 4.000.000
2007 2.000.000

75000 totaal Opdrachten

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 12 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





Gemiddelde bestedingen

Jaar Gemiddelde bestedingen Lopik 75000 totaal 2005 1.156 21.904 268.155 14.074 2006 1.133 21.693 247.809 12.929 2007 1.096 19.899 248.299 12.248 bedragen excl. btw

Gemiddelde bestedingen Lopik 300.000
ro 250.000
eu 200.000
in 2005 n 150.000
eg 2006 ar 100.000
d 2007 Be 50.000
0
75000 totaal Opdrachten

4.2 Casestudie

In deze paragraaf wordt door middel van een selectie uit de gemeentelijke bestedingen een verdiepingslag gemaakt om uitspraken te doen over de praktische uitvoering en de verankering van de werkwijze in de administratieve organisatie.

Uit het totaal overzicht van de crediteuren zijn daartoe vijf aanbestedingsdossiers geselecteerd. De selectie is enerzijds gebaseerd op het soort werk of dienst dat is ingekocht en aan de andere kant vanwege de omvang van de besteding. Tevens is bezien in hoeverre de crediteur periodiek terugkomt in de gemeentelijke administratie. Deze cases zijn aan de hand van de deelvragen geanalyseerd waarbij inhoudelijk is nagegaan of het dossier de bescheiden bevat die volgen uit de criteria voor de praktische toepassing resp. de vigerende gemeentelijke verordening.

Dossier Crediteur Bedrag 2005 Bedrag 2006 Bedrag 2007
1 51 605.165 617.743 762.265
2 420 22.264 2.860 25.140
3 1415 21.887 29.076 30.783
4 1436 48.400 9.680 -
5 1710 7.157 7.349 5.442

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 13 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





Bij dossier 3 bleek er sprake van een cluster van meerdere kleinere opdrachten. In verband daarmee is het dossieronderzoek aangevuld met


6 53 187.671 303.570 380.959 bedragen excl. btw

Toetsing:
In het dossier moet in elk geval de volgende informatie aanwezig zijn:
· Opdrachtomschrijving of behoeftestelling
· Martktonderzoek en programma van eisen
· Keuze aanbestedingsproces

· Sectiecriteria leveranciers

· Opgevraagde offertes

· Beoordeling van de offertes

· Verslag van besprekeningen en/of onderhandelingen
· Resultaat selectie en opdrachtbevestiging
· Rapportage bewaking uitvoering en/of levering (tijd, kwaliteit etc)
· Verificatie (meer)kosten en facturering
· Evaluatieverslag uitgevoerde opdracht
· Afhandeling eventuele claims en/of bezwaren

Schematisering en inventarisatie volgens format in Bijlage.

4.3 Bevindingen

In het kader van de casestudie rond het aanbestedingsbeleid van de gemeente Lopik is een zestal dossiers onderzocht. In eerste instantie waren vijf dossier geselecteerd, maar vanwege het geringe toetsingsresultaat uit één van de dossiers is een zesde dossier aan de studie toegevoegd.
De rekenkamercommissie heeft haar bevindingen gerubriceerd aan de hand van het toetsingskader voor de praktische uitvoering (zie 2.3).

De afweging
Slechts in een enkel geval is er sprake van een afweging die voortvloeit uit een geformuleerde (beleids)doelstelling. In die situatie was het van belang een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar wensen, knelpunten en draagvlak ten behoeve van het gewenste ontwikkelingstraject. Bij de andere dossiers gaat het in het algemeen om de uitvoering van reguliere (onderhouds)werkzaamheden, vervangingsinvesteringen of het bestellen van materiële zaken ten behoeve van het gemeentelijke apparaat. Daarbij is de afweging die aan de bestelling ten grondslag ligt mogelijk minder relevant. Voor zover relevant ten aanzien van de bestelling is er sprake van een zeker programma van eisen, op grond waarvan de levering kan worden getoetst.

Interessant is de afweging die gemaakt is met betrekking tot de regionale samenwerking voor de gezamenlijke inkoop van facilitaire aangelegenheden. Juist dan kan een situatie worden gecreëerd waarbij de onderhandeling over een goede (of betere) relatie tussen de materiële inkoop en de daaraan verbonden kosten beter tot zijn recht komt en efficiencyvoordelen kan opleveren.

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 14 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





De keuze
Uit het dossieronderzoek volgt dat het aanvragen van offertes over het algemeen wordt uitgevoerd overeenkomstig het vastgestelde beleid. Echter, in een aantal gevallen is uit het dossier niet concreet te herleiden op welke gronden de selectie voor de bestelling is gemaakt. In een tweetal gevallen is er sprake van een omvangrijke bestelling die in de praktijk bestaat uit een verzameling van veel kleinere leveringen. Hiermee bestaat de kans dat het type aanbesteding in de praktijk anders plaatsvindt dan volgt uit het beleidsmatige kader en dat het daarbij behorende aantal op te vragen offertes lager uitvalt omdat er per geval minder kosten mee gemoeid zijn. Dit kan van invloed zijn op de keuze van de leverancier.

In geen enkel dossier zijn besprekingsverslagen teruggevonden waaruit blijkt hoe de onderhandeling met de leverancier is gelopen. Bevindingen daaruit zijn niet te trekken, zodat uit een inhoudelijke toets de werking van het vigerende beleid niet is op te maken.
Het resultaat van de selectie wordt, voor zover dit volgt uit het type aanbesteding, voorgelegd aan het college. Niet in alle gevallen is goed te achterhalen of de keuze rechtmatig is gedaan. Daarbij gaat het om de registratie van bestellingen die door de organisatie zelf worden afgedaan door een medewerker die daartoe op basis van het mandaatbesluit gerechtigd is.

De opdracht
De bevestiging van de opdracht tot levering van de geplaatste bestelling is slechts twee maal teruggevonden in de onderzochte dossiers. Het gaat dan voornamelijk over opdrachten die voor wat betreft de afweging en de keuze aan het college zijn voorgelegd. Bij een tweetal dossiers met behoorlijke investeringen, bestaande uit een grote verzameling kleinere opdrachten, ontbreekt deze informatie volledig. Uit de casestudie volgt niet direct of de opdracht rechtmatig is verleend.

De levering
Slechts in één dossier is informatie gevonden over de uitgevoerde opdracht in de vorm van een proces-verbaal van oplevering. Geen van de onderzochte dossiers bevat informatie over de bewaking van de uitvoering, een verificatie van eventuele meerkosten en/of een evaluatie van het proces waaruit de ervaring van opdrachtgever en leverancier met de gevoerde aanbesteding blijkt.

In geen van de dossiers is een blijk van bezwaar teruggevonden. Uit het onderzoek volgt niet eenduidig dat daarvan geen sprake is (geweest). Behoudens het genoemde proces-verbaal is ook ten aanzien van het verloop van het proces in geen van de dossiers een evaluatieverslag terug te vinden dat als leermoment zou kunnen dienen voor de efficiency van de aanbesteding.

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 15 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





5. Conclusies en aanbevelingen

5.1 Conclusies

Rekenkamercommissie Triangel heeft een onderzoek uitgevoerd naar het aanbestedingsbeleid van de gemeente Lopik. Zij heeft dat gedaan aan de hand van het door de gemeente vastgelegde beleid en een casestudie naar een aantal dossiers over de periode 2005-2007. De rekenkamercommissie heeft haar bevindingen in de relevante paragrafen van dit rapport verwoord.

Op grond daarvan trekt de rekenkamercommissie de volgende conclusies:


1. Er is geen gemeentelijk inkoopbeleid vastgesteld. In de Nota Aanbestedingsbeleid 2004 is aangegeven dat de gemeente Lopik voornemens is gezamenlijk met andere gemeenten uit de regio in te kopen en met hen een netwerk op te bouwen met als doel het realiseren van besparingen door schaalvergroting, de uitwisseling van kennis en het vormen van een `machtsblok' tegenover leveranciers met een sterke machtspositie.

2. Voor zover de rekenkamercommissie heeft kunnen nagaan is het huidige beleid niet aangepast aan de nieuwe richtlijnen die in 2005 van kracht zijn geworden. Wel is in de Nota aanbestedingsbeleid van 27 februari 2007 het onderhands aanbesteden van civieltechnische werken binnen bepaalde financiële grenzen aangepast.

3. In de Nota Aanbestedingsbeleid 2004 is geen overzicht opgenomen van de wijze waarop en door wie de opdrachtverstrekking wordt verricht. In de nota zijn geen bepalingen opgenomen die gericht zijn op het duurzaam inkopen.
4. De praktische uitvoering van het aanbestedingsbeleid behoeft verbetering omdat niet in alle gevallen helder is of en zo ja hoe het vigerende beleid leidt tot een adequate bestelling.

5. De dossiervorming met betrekking tot de uitgevoerde bestellingen voldoet niet aan de criteria die bijdragen tot een doelmatige administratieve organisatie. In veel gevallen is informatie ten behoeve van een interne controle niet voorhanden hetgeen bedrijfsmatige risico's inhoudt. Daarbij komt dat het in een aantal dossiers om aanzienlijke bedragen gaat.

6. Niet is in alle gevallen eenduidig uit de dossiers af te leiden of steeds op de meest voordelige wijze is ingekocht.

5.2 Aanbevelingen

De rekenkamercommissie Triangel heeft een onderzoek uitgevoerd naar het aanbestedingsbeleid van de gemeente Lopik. Zij heeft haar bevindingen aangaande het gemeentelijke beleid verwoord in paragraaf 3.4 en die over de praktische uitvoering in paragraaf 4.3.

Op basis van de door haar getrokken conclusies beveelt de rekenkamercommissie de gemeenteraad van Lopik aan het college op te dragen de volgende aanbevelingen uit Rapport Rekenkamercommissie Triangel 16 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





te werken en de raad over de voortgang ervan te informeren bij de daarvoor geëigende momenten.


1. Werk aan de hand van het reeds ingezette regionaal facilitair overleg de centrale inkoopfunctie verder uit en formuleer daarvoor meetbare efficiencydoelstellingen en prestaties.

2. Werk een voorstel uit tot aanpassing c.q. actualisering van het aanbestedingsbeleid opdat dit aansluit bij het geldende wetmatig kader resp. de daarbij in 2005 uitgevaardigde richtlijnen.
3. Draag in het kader van de administratieve organisatie zorg voor een adequate registratie van informatie die betrekking heeft op de uitvoering van het aanbestedingsbeleid, de dossiervorming en de interne controle daarop.
4. Stel in het kader van de jaarlijkse verantwoording een aanbestedingsrapportage op over de gepleegde investeringen, de daarbij gemaakte afwegingen en een evaluatie van het gevoerde beleid.


5.3 Reactie college B&W

..... In de papieren versie van het rapport is de reactie van het college gescand en hier opgenomen .....

5.4 Nawoord rekenkamercommissie

Rekenkamercommissie Triangel dankt het college van de gemeente Lopik voor zijn positieve reactie op het rapport over het Aanbestedingsbeleid. Het college heeft daarin aangegeven de gekozen werkwijze, uitgangspunten en criteria te herkennen. Dit komt het door de rekenkamercommissie beoogde leereffect ten goede.

Het college onderschrijft de getrokken conclusies en geeft daarbij aan dat reeds activiteiten in gang zijn gezet om te komen tot een (verdere) professionalisering van het inkoopbeleid. Gelet op de gemaakte kanttekening en de aanzet die wordt gegeven een aantal details nader uit te zoeken, vertrouwt de rekenkamercommissie er op dat de gemeentelijke organisatie het proces van inkoop en aanbesteden kritisch blijft volgen. De rekenkamercommissie neemt aan dat ten gevolge daarvan de raad nader wordt geïnformeerd op de daarvoor geëigende momenten.

Naar aanleiding van het voorgaande ziet de rekenkamercommissie geen aanleiding wat betreft de inhoud van het rapport nog aanvullend te reageren. Zij vertrouwt erop dat dit onderzoeksrapport een bijdrage heeft geleverd aan de verbetering van de effectiviteit en efficiency van het aanbestedingsproces en van de rechtmatigheid van de registratie in de gemeente Lopik.

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 17 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik






6. Bronvermelding en bijlagen

6.1 Bronvermelding


· Regelgeving: Postbus 51.nl - Europees aanbesteden
· Nota aanbestedingsbeleid gemeente Lopik, november 2004
· Wijziging nota aanbestedingsbeleid gemeente Lopik, februari 2007
· Mandaatbesluit gemeente Lopik, augustus 2006
· Crediteuren totalen 2005 gemeente Lopik, uitdraai 26-02-2007
· Crediteuren totalen 2006 gemeente Lopik , uitdraai 26-02-2007
· Crediteuren totalen 2007 gemeente Lopik, uitdraai 23-04-2008
· Informatie VNG-project Goed Besteed (congres 27-01-2007)
· Diverse websites op het gebied van aanbesteding en regelgeving

6.2 Bijlagen

Verzamelde informatie uit casestudie

Dossier 1

Crediteur 51 Aanwezig Opmerkingen Opdracht Ja Aanvraagbrieven bij verschillende bedrijven voor offerte onderhoudsstraatwerk Geen opdrachtverstrekking gevonden voor jaar 2005 of 2006. Wel opdrachtverstrekking gevonden voor jaar 2008-2010 Marktonderzoek Onduidelijk Verschillende bedrijven aangeschreven Programma van eisen Ja In offerte aanvraag brief, helder omschreven wat bij prijsopgave moet zijn inbegrepen en daarmee aan welk programma van eisen moet zijn voldaan (bijv. brief van 4 jan. 2005, kenmerk 05.00007) Aanbestedingsproces Ja Offerte aanvraagbrieven naar 3 verschillende bedrijven opgenomen in dossier. Afweging op basis van prijs. Selectiecriteria Ja Gunnen aan laagste bieder Opgevraagde offertes Ja Opgenomen in dossier Beoordeling offertes Ja In advies aan college een bijlage `proces-verbaal van aanbesteding'. Daarin kort op rij kostprijs per uur Besprekingsverslag Nee
Onderhandelingsverslag Nee
Resultaat selectie Ja In advies aan B&W wordt duidelijk gemaakt wat het resultaat van de selectie is. Opvallend: voor 't jaar 2005 ging B&W niet akkoord met advies (t.w. de toenmalige aannemer weer het werk voor 2005 te gunnen ­ deze kwam bij offerteaanvraag als goedkoopste naar voren, en positieve ervaringen in het verleden). Toen besloten dat er meerdere offertes diende te worden aangevraagd met verzoek aanbieding te doen voor zowel één als twee jaar. Uiteindelijk Rapport Rekenkamercommissie Triangel 18 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





toen gewisseld van aannemer. Opdrachtbevestiging Nee Niet voor 2005 of 2006/2007. Wel voor 2008-2010 Bewaking uitvoering Nee Niets over opgenomen in dossier Verificatie (meer)kosten Nee Niets over opgenomen in dossier (n.v.t.) Afdoening factuur Nee Niets over opgenomen in dossier Evaluatieverslag Nee Niets over opgenomen in dossier Afhandeling bezwaar Nee Niets over opgenomen in dossier (n.v.t.)

Dossier 2

Crediteur 420 Aanwezig Opmerkingen Opdracht Ja, deels Aanwezig voor het leveren en plaatsen van een garagedeur in de achtergevel van de brandweergarage. Aanwezig voor het maken van een vloeistofdichte vloer (11 juli 2005) Marktonderzoek Nee Niet terug te vinden in dossier Programma van eisen Deels Wel opgesteld door brandweer gemeente Lopik (de risico's geïnventariseerd en aanbevelingen gedaan) Aanbestedingsproces Deels Handgeschreven notitie van 26-8-02, waarin is aangegeven dat veel pannen poreus zijn van brandweerkazerne Benschop en dat er offerte is laten maken (1 offerte, niet meer) Selectiecriteria Nee Niet terug te vinden in dossier Opgevraagde offertes Ja Offerte van crediteur feb. 2006 betreffende dakpannenreparatie brandweergarage Benschop (ook reeds offerte uit 2002). Offerte deur brandweergarage aanwezig (27 okt. 2005). 2 offertes aangevraagd en vergeleken voor de vloeistofdichte vloer Brandweergarage Benschop. Beoordeling offertes Deels Adviesnota aan B&W d.d. 19 april 2001: daarin aangegeven dat crediteur de laagste offerte heeft uitgebracht m.b.t. de bouwkundige werkzaamheden voor aanpassen voorgevel brandweergarage (plaatsen nieuwe overheaddeur) Besprekingsverslag Nee
Onderhandelingsverslag Nee
Resultaat selectie Deels Deels toegevoegd aan advies aan B&W (voor zover opgenomen in dossier). In 2 gevallen wel opgenomen, 1 niet. Opdrachtbevestiging Deels Wel voor maken van een vloeistofdichte vloer en 't aanbrengen van isolatie onder deze vloer Wel voor leveren en plaatsen van een garage deur in de achtergevel van de brandweer garage te Benschop. Nog geen opdrachtbevestiging voor reparatie dak. Bewaking uitvoering Nee
Verificatie (meer)kosten Meerwerkzaamheden factuur opgenomen in dossier. Afdoening factuur Factuur opgenomen van vloeistofdichte vloer in brandweergarage Benschop. Evaluatieverslag Voor het maken van de vloer is een zog. `proces- verbaal van oplevering' opgesteld. Ondertekend door beide partijen op 3 nov. 2005 Afhandeling bezwaar Nee

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 19 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





Dossier 3

Crediteur 1415 Aanwezig Opmerkingen Opdracht Nee Alleen de facturen blijken bewaard. De opdrachtverstrekking is niet overhandigd aan onderzoekers. Uit de facturen blijkt dat het gaat om heel diverse activiteiten, zoals bijv. het transport van `snippers' en het leveren van kranen en verrichten van graafwerkzaamheden. Marktonderzoek Nee Niet bekend. Programma van eisen Nee Niet bekend. Aanbestedingsproces Nee Niet bekend. Selectiecriteria Nee Althans, niet bekend. Het kan zijn dat vanwege gebleken goed functioneren in het verleden of scherpe prijsaanbieding crediteur al vele jaren eerder geselecteerd is. Het kan ook zijn op basis van beschikbaarheid. Hierover is niets af te leiden uit de verstrekte gegevens. Opgevraagde offertes Nee Niet bekend Beoordeling offertes Nee Niet bekend Besprekingsverslag Nee
Onderhandelingsverslag Nee
Resultaat selectie Nee
Opdrachtbevestiging Nee
Bewaking uitvoering Nee Geen gegevens ter beschikking gesteld. Verificatie (meer)kosten Nee
Afdoening factuur Ja Facturen zijn opgenomen, met akkoord stempels voor bedrag. Evaluatieverslag Nee
Afhandeling bezwaar Nee

Dossier 4

Crediteur 1436 Aanwezig Opmerkingen Opdracht Ja Duidelijk vastgelegd wat men verwacht van bureau. Ook risico's benoemd. Opdrachtbevestigingsbrief (d.d. 8 maart 2005, kenmerk 05.01396) gevonden in dossier. Marktonderzoek ja Pilot Lopikerwaard gestart om beter inzicht te krijgen in de problemen die inwoners van kleine kernen ervaren en om ervaring op te doen met de wijze van werken, namelijk een ontwikkeltraject samen met gemeenten. Daarbij geld gereserveerd voor bijdragen aan haalbaarheidsonderzoek naar verschillende opties voor bouwkundige projecten, en voor bijdragen aan de uitwerking van de gekozen optie tot uitvoeringsgereed projecten. Dus marktonderzoek om te bezien welke problemen concreet spelen en waar behoefte aan is (o.a. bouwkundig gezien). Risico's benoemd: precedentwerking, omdat er niet gekozen wordt voor een subsidieregeling met afwijzingscriteria moeten extra maatregelen genomen worden om te voorkomen dat er ongewenste plannen worden ingediend waar geen afwijzingsmogelijkheid voor bestaat. De oplossing ligt in een zorgvuldige juridische beoordeling en goede inkadering als voorbeeldprojecten experiment. Drietal bureau's gevraagd offerte uit te brengen Rapport Rekenkamercommissie Triangel 20 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





voor een 2-tal deelprojecten in Benschop en Cabauw en in de Lopikerwaard. Werkzaamheden waarvoor offerte wordt gevraagd, omvat in 1e plaats een draagvlakverkenning, waarin het gaat om het inventariseren van de relevante lokale wensen en knelpunten, het in beeld brengen van ruimtelijke mogelijkheden, het peilen van draagvlak voor verschillende opties en het in goed overleg met lokale partijen komen tot enkele scenario's die de moeite waard zijn om nader te onderzoeken/ uit te werken op financiële en technisch/bouwkundige haalbaarheid. Stap 2 is feitelijk onderzoek doen naar technische, bouwkundige en financiële haalbaarheid van de verschillende benoemde scenario's. Programma van eisen Ja Duidelijk benoemd wat men verwacht van bureau's. Aanbestedingsproces ja Mailwisseling over wijze van offerteaanvraag. Selectiecriteria nee Geen duidelijkheid over wijze waarop de stuurgroep tot besluit voor credieteur is gekomen. Wel bevestigingsbrief gevonden, niet de overwegingen die tot dat besluit hebben geleid. Opgevraagde offertes Ja Ondanks dat dit volgens archiefwet niet hoeft (offertes, inschrijvingen van aanbestedingen en leveringen betreffende:
- niet-gegunde werken/leveringen/diensten (dienen 1 jaar na gunning opdracht bewaard te blijven)
- gegunde werken/leveringen/diensten (dienen 7 jaar na vervallen van het belang bewaard te blijven)

Beoordeling offertes Nee Alleen afwijzingsbrieven gevonden met daarin motivatie dat `na ampele overweging evenwel de voorkeur gegeven aan een andere offerte die meer aansloot bij de gegeven concrete situatie en de door ons gestelde vragen' Besprekingsverslag Nee
Onderhandelingsverslag Nee
Resultaat selectie ? De uitgevoerde opdracht in dossier met positief advies aan raad. Opdrachtbevestiging Ja Brief van 8 maart 2005, kenmerk 05.01396 Bewaking uitvoering nee Niet teruggevonden in dossier Verificatie (meer)kosten nee Niet teruggevonden in dossier. Waarschijnlijk dus ook n.v.t. Afdoening factuur Nee Niet teruggevonden in dossier Evaluatieverslag Nee Niet teruggevonden in dossier Afhandeling bezwaar Nee Niet teruggevonden in dossier

Dossier 5

Crediteur 1710 Aanwezig Opmerkingen Opdracht Nee
Marktonderzoek Nee
Programma van eisen Nee
Aanbestedingsproces Nee
Selectiecriteria Nee
Opgevraagde offertes Aanbieding (van maart 2004) tot levering van kantoorartikelen tegen korting aan deelnemende gemeenten (overeenkomst geldig tot 31 dec. 2005)
Rapport Rekenkamercommissie Triangel 21 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





Beoordeling offertes Nee
Besprekingsverslag Nee
Onderhandelingsverslag Nee
Resultaat selectie Nee
Opdrachtbevestiging Nee
Bewaking uitvoering Nee
Verificatie (meer)kosten Nee
Afdoening factuur Nee
Evaluatieverslag Nee
Afhandeling bezwaar Nee

In dossier sec niet veel te vinden over afspraken. In breder dossier wel meer informatie: gevat onder noemer `deelnemers van Regionaal Facilitair'. Sinds enige tijd neemt Lopik deel aan het overleg hoofden van Facilitaire afdelingen in de regio Zuid West Utrecht. Deelnemers aan dit overleg zijn naast Lopik, Vianen, Houten en Nieuwegein.
Doel van genoemd overleg is het verbeteren van de samenwerking op facilitair terrein. Een belangrijk onderdeel is momenteel samenwerking op het terrein van de inkoop. Door onder meer het afsluiten van gezamenlijke mantelovereenkomsten zijn door het grote inkoopvolume forse besparingen te realiseren. Tot op heden een samenwerking zonder enige verplichting. Het voorliggende voorstel rond professionalisering en regionalisering van de gemeentelijke inkoopfunctie komt neer op het realiseren van een gecoördineerde inkooporganisatie voor de regiogemeenten. Er zijn duidelijke afwegingen gemaakt over de wenselijkheid van gecoördineerde regionale inkoop.


· Oktober 2005:
De gemeentesecretarissen uit de regio zijn bijeen geweest en hebben gesproken over een gecoördineerde inkoop. Het gezamenlijk contract voor de inkoop van kantoorartikelen loopt op 31 dec. 2005 af. De intentie is om gezamenlijk verder te gaan maar de prijsverschillen zijn voor sommige gemeenten minimum. De van toepassing zijnde leverancier geeft namelijk alleen korting op een lijst met 50 van de meest verkochte artikelen. Nieuwegein en IJsselstein willen met deze leverancier door. Vianen gaat zijn eigen weg. Houten zal de inkoop van kantoorartikelen Europees gaan aanbesteden (verslag over Regio Facilitair 12 oktober 2005).

· Juli 2005
Vanuit regio-overleg zal een nieuwe offerteaanvraag kantoorartikelen 2006 worden voorbereid. Deelnemers aan het overleg wordt verzocht de meest verkochte 25 artikelen te noteren op basis van prijs en hoeveelheid waarmee er een prijsvergelijk kan worden gedaan (Afspraken/besluitenlijst Regio Facilitair 5 juli 2005).

· Februari 2004
Professionalisering en regionalisering van de gemeentelijke inkoopfunctie. Advies 27 februari 2004 behelst instemmen met:
1. het opstellen van een plan van aanpak betreffende de professionalisering en regionalisering van de gemeentelijke inkoopfunctie;
2. zodra duidelijkheid bestaat over de organisatorische en financiële consequenties een definitief standpunt innemen.

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 22 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik





Dossier 6

In eerste instantie zijn 5 dossiers geselecteerd voor een casestudie. In verband met het geringe resultaat van dossier 3 is aanvullend het dossier van crediteur 53 getoetst, te meer omdat het over de jaren heen om aanzienlijke opdrachten c.q. investeringen gaat.

Crediteur 53 Aanwezig Opmerkingen Opdracht Nee Vergelijkbaar met dossier 3 Marktonderzoek Nee Niet bekend. Programma van eisen Nee Niet bekend. Aanbestedingsproces Nee Niet bekend. Selectiecriteria Nee Niet bekend. Opgevraagde offertes Nee Niet bekend Beoordeling offertes Nee Niet bekend Besprekingsverslag Nee
Onderhandelingsverslag Nee
Resultaat selectie Nee
Opdrachtbevestiging Nee
Bewaking uitvoering Nee Geen gegevens ter beschikking gesteld. Verificatie (meer)kosten Nee
Afdoening factuur Ja Facturen zijn opgenomen, met akkoord stempels voor bedrag. Ook bij deze blijkt dat de bedragen op de facturen zeer uiteenlopen. Het bedrijf Schep wordt ingezet voor grotere, maar ook voor de echt kleine klussen. Evaluatieverslag Nee
Afhandeling bezwaar Nee

Rapport Rekenkamercommissie Triangel 23 Onderzoek aanbestedingsbeleid - Lopik