Gemeente Lopik

Rekenkamercommissie onderzoekt aanbestedingsbeleid

Rekenkamercommissie Triangel heeft in 2008 het aanbestedingsbeleid van de gemeente Lopik onderzocht. In haar rapport constateert de commissie dat er geen gemeentelijk inkoopbeleid is vastgesteld, dat het huidige beleid niet is aangepast aan de actuele richtlijnen en dat de praktische uitvoering van het aanbestedingsbeleid verbetering behoeft. Het college van Lopik geeft in zijn reactie op het onderzoeksrapport aan reeds stappen te ondernemen hieraan invulling te geven.

Het onderzoek naar het aanbestedingsbeleid van de gemeente Lopik heeft tot doel het inzicht in de uitvoering van het beleid en de eventuele mogelijkheden ervan te verkennen. Op grond daarvan is nagegaan in hoeverre bijdragen kunnen worden geleverd aan het vergroten van de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het gevoerde beleid.

Het onderzoek beperkt zich tot de inkoopfunctie van goederen en diensten en het aanbesteden van werken. Ten aanzien van die inkoopfunctie gaat het dan om het aspect van doelmatigheid waarbinnen de bedrijfseconomische verwerving van goederen en diensten resp. het aanbesteden van werken is verzekerd. Meer specifiek gaat het dan tevens om de zuinigheid van die verwerving. Of het gewenste effect wordt bereikt met het omschreven beleid is onderdeel van de toets op doeltreffendheid.

Vanwege zijn kaderstellende rol dient de raad de hoofdlijnen van het aanbestedingsbeleid aan te geven als uitkomst van een politieke discussie. In ieder geval zal het betreffende beleid consistent moeten zijn met het door de raad vastgestelde programma i.c. de wijze waarop met het aanbesteden wordt omgegaan. Voorts is het van belang dat de doelen die ter zake worden gesteld helder en meetbaar zijn geformuleerd zodat controle achteraf mogelijk is.

Bij de uitvoering gaat het om het concretiseren van het beleid voor inkoop en aanbesteden in operationele beleidsregels. De criteria voor het beoordelen van een doelmatige uitvoering hebben betrekking op het bereiken van een kwalitatief goed resultaat bij een minimale inzet van middelen.

Op grond van het uitgevoerde onderzoek en de daarin opgenomen bevindingen trekt de rekenkamercommissie de volgende conclusies:
1. In de Nota Aanbestedingsbeleid 2004 is aangegeven dat de gemeente Lopik voornemens is gezamenlijk met andere gemeenten uit de regio in te kopen en met hen een netwerk op te bouwen met als doel het realiseren van besparingen door schaalvergroting, de uitwisseling van kennis en het vormen van een `machtsblok' tegenover leveranciers met een sterke machtspositie. Deze doelstelling is tot nu toe niet gerealiseerd.

2. Voor zover de rekenkamercommissie heeft kunnen nagaan is het huidige beleid niet aangepast aan de nieuwe richtlijnen die in 2005 van kracht zijn geworden. Wel is in de Nota aanbestedingsbeleid van 27 februari 2007 het onderhands aanbesteden van civieltechnische werken binnen bepaalde financiële grenzen aangepast.

3. In de Nota Aanbestedingsbeleid 2004 is geen overzicht opgenomen van de wijze waarop en door wie de opdrachtverstrekking wordt verricht. In de nota zijn geen bepalingen opgenomen die gericht zijn op het duurzaam inkopen.

4. De praktische uitvoering van het aanbestedingsbeleid behoeft verbetering omdat niet in alle gevallen helder is of en zo ja hoe het vigerende beleid leidt tot een adequate bestelling.
5. Het is niet in alle gevallen eenduidig uit de dossiers af te leiden of steeds op de meest voordelige wijze is ingekocht.

Een exemplaar van het rapport is op te vragen bij het secretariaat van de rekenkamercommissie (Gabriëlle Dolders, tel 0348 - 55 99 55) of te downloaden via deze website.