Gemeente Hoorn

Inwoners gematigd positief over welzijnsvoorzieningen

Inwoners van Hoorn zijn gematigd positief over de voorzieningen op het gebied van zorg- en welzijn. Ze waarderen de voorzieningen gemiddeld met een 6,1.
Het hoogst scoort de wijk Hoorn- Noord (6,7). Dit blijkt uit een grootschalig onderzoek dat I & O Research in opdracht van de gemeente heeft uitgevoerd.

De gemeente wil het aanbod van zorg- en welzijnsactiviteiten zo goed mogelijk afstemmen met de wensen en behoeften van de inwoners. Daarom heeft ze I & O Research een grootschalig onderzoek laten doen naar de welzijns- en zorgvoorzieningen in de wijken. Ruim 7.000 huishoudens in Hoorn ontvingen een enquête met vragen over hun gebruik van de voorzieningen en hun behoeften op het gebied van zorg- en welzijn.

Uitkomsten onderzoek
De inwoners van Hoorn waarderen de voorzieningen gemiddeld met een 6,1. Over de wijkcentra oordelen de bezoekers overwegend positief. Ongeveer tweederde van alle inwoners heeft het afgelopen jaar tenminste één of meerdere accommodaties bezocht. Opvallend is dat ze veelal makkelijk een wijkcentrum buiten hun wijk bezoeken voor een specifiek aanbod. De bereikbaarheid van de bezochte accommodaties is zelden een probleem. De best bezochte accommodaties zijn: cultureel centrum de Huesmolen (17 procent van de Hoornse bevolking), wijkcentrum Kersenboogerd (13 procent) , Manifesto (11 procent), wijkcentrum Risdam en wijkcentrum Grote Waal (beide 10 procent).

Veel inwoners zijn ontevreden over het aantal activiteiten voor met name jongeren. In de wijken Nieuwe Steen en Bangert en Oosterpolder vinden bewoners dat er onvoldoende activiteiten zijn voor ouderen. In de wijken Venenlaankwartier, Grote Waal, Nieuwe Steen, Zwaag en Blokker geeft 40 tot 60 procent van de bewoners aan dat er in hun wijk onvoldoende activiteiten zijn voor gehandicapten. In de wijk Bangert en Oosterpolder is volgens de bewoners over de gehele linie onvoldoende aanbod, omdat in deze nieuwe wijk de voorzieningen nog grotendeels gerealiseerd moeten worden.

Wijksteunpunten
De gemeente wil ondersteuning bieden aan burgers met een zorgvraag door het realiseren van wijksteunpunten. De uitkomsten van het onderzoek geven richting aan de invulling van de verschillende wijksteunpunten. Bij een wijksteunpunt kunnen inwoners terecht voor informatie, advies en diensten op het gebied van wonen, welzijn en zorg. Wijksteunpunten hebben ook een signalerings- en preventiefunctie en kunnen een bijdrage leveren aan de bestrijding van eenzaamheid onder kwetsbare groepen.

Voor de ontwikkeling van wijksteunpunten en aanvullende activiteiten op het gebied van zorg en welzijn wil het college prioriteit geven aan de wijken Blokker en Risdam- Noord. In Blokker is er nog geen wijkcentrum of cultureel centrum. In Risdam- Noord is er een gebrek aan voorzieningen voor met name minder mobiele ouderen. Ook wil het college afstappen van de gedachte om veertien (zo breed) mogelijke wijksteunpunten te realiseren. B en W willen waar nodig het huidige aanbod aanpassen naar de behoeften in de wijk en daarbij zoveel mogelijk gebruik maken van de huidige accommodaties. Laatste wijziging van deze pagina: 17 februari 2009