Bonnefanten Museum Maastricht

Februari 2009

Exile on Main St.
Humor, overdrijving & dwarsigheid in de Amerikaanse kunst 17 februari ­ 16 augustus 2009

De tentoonstelling Exile on Main St. groepeert het werk van negen Amerikaanse kunstenaars. Ze zijn te beschouwen als oude gelouterde vrijbuiters die zich niets aantrekken van de regels van de markt en nog minder van de regels van de kunst. Zij zijn de weg van de onverbiddelijke vrijheid gegaan.

In de tentoonstelling wordt het feest van die vrijheid gevierd. Daar hoort een goede sigaar bij. De acrobaat symboliseert de vrijheid. Hij is los gekomen van het banale. Zijn lenigheid is een uitdaging richting (door hernia) gekwelde, stramme gewone zielen. Toch hebben sigaar en acrobatiek normaliter met elkaar niets uit te staan.

In de wereld van gym en exercise is de sigaar een ongewenste gast. In de kunst is geen plaats voor acrobatiek. De kunstenaars in de tentoonstelling, ooit geconfronteerd met dit dilemma, besloten de verstarde conventies opzij te zetten. Want de ongewenste gasten bleken al snel goede vrienden over en weer. De kunstmarkt hield er een andere mening op na. De kiemen voor schone schijn en hype, namen veel belovende vormen aan en mainstream hield hardnekkig vast aan conventies, die de handel nu eenmaal gunstig beïnvloeden.

Inmiddels zijn de tijden veranderd. Haute Finance en overheid spelen haasje over. Het is nu de beurt aan bankiers om zich in de marginaliteit te vermeien met in hun kielzog een stoet aan uiteengespatte dromen en geknakte burgers.

De kunst krabt zich nu flink achter de oren. Want naar voorbeeld van financiële kringen maakt de kunstwereld inmiddels werk van nagenoeg even virtuele en zelfbevlekkende processen. Ook in de kunst wordt geld verdiend met ongedekte cheques Hoe aanlokkelijk `Diamonds are a girl's best friend' ook mag klinken, niet alle meisjes zullen er zoveel plezier aan beleven.




Het kan daarom geen kwaad om vandaag aandacht te vragen voor kunstenaars die inhoudelijke noodzaak boven uiterlijk vertoon stellen, ook als dit succes in de weg staat. Exile on Main St. is de poging de minst bezoedelde kunst, gevrijwaard van markt en hype, te achterhalen. Daarvoor moet men naar het hol van de leeuw. De Verenigde Staten zijn de bakermat van mainstream.

De titel verraadt een zekere hang naar zuiverheid. Dit is op zich niet vreemd in de kunst. Maar dit keer worden niet de routes van l'art pour l'art gevolgd, noch die van onbedorven jeugd of de frisheid van exotische oorden als Afrika en China.

In tegendeel, we zijn gestoten op kunstenaars die een leven lang de handen vuil hebben gemaakt, of het conflictmodel gehanteerd, al was het maar om zich aan lust en stekeligheid ongehinderd te goed te doen. Het mag de bezoeker dan ook niet verbazen dat aan het getoonde niets menselijks vreemd is.

Humor, erotiek en overdrijving voeren de boventoon. De spiritualiteit kleedt zich om achter het kamerscherm.

Opening weekeinde Exile on Main St., 14 & 15 februari 2009: Opening weekeinde

Zaterdag 14 Februari ­ 17.oo uur
Inleiding op de tentoonstelling door Alexander van Grevenstein

Zondag 15 Februari ­ 14.oo uur
Richard Artschwager, Steve Gianakos, Peter Saul, John Tweddle, Joe Zucker geïnterviewed door Alexander van Grevenstein

Exile on Main St.
Parallel
5 maart ­ 16 juli 2009

Twintig donderdagavonden op rij is het museum van 20.00 tot 22.30 geopend.

Live in the Living, vijf filmavonden, vijf debatavonden, vijf programma's met initiatieven uit de omgeving
Actuele informatie: http://www.bonnefanten.nl/nl/agenda

Tijdens het bezoek van de tentoonstelling :

Mediatour
Met teksten in Nederlandse, Engelse en Duitse versies.

Catalogus Exile on Main St.
Ter gelegenheid van de tentoonstelling is een Engelstalige publicatie verschenen met een inleiding door Alexander van Grevenstein en een essay van Robert Storr. Een Nederlandse vertaling is los verkrijgbaar.