Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Consument onwetend over voordelen aanschaf occasion in huidige crisistijd

94% van de occasion in- en verkopers in ons land stelt dat de consument momenteel onvoldoende op de hoogte is van de kansen om juist nu vanwege de crisis en de daarbij horende tegenvallende autoverkopen, een andere gebruikte auto te kopen. Dit is naar voren gekomen uit een peiling van Autoroute.nl waaraan 317 professionele in- en verkopers van gebruikte auto's participeerden.

Zo zou de consument niet weten dat juist vanwege de crisis en de daarbij horende tegenvallende autoverkopen, het aanbod van auto's bij het autobedrijf en dus de keuzemogelijkheid enorm is. De prijs-kwaliteitverhouding met betrekking tot de occasionvoorraad is hierbij beter dan ooit. Ook is het zo dat een diesel niet langer pas vanaf 25.000 kilometer aantrekkelijker is dan een benzineauto. Vanwege de lagere occasionprijzen op dit moment en het massale aanbod van diesels op de markt, ligt het omslagpunt al veel eerder. Namelijk, afhankelijk van de auto, tussen de 8.000 en 15.000 kilometer.

Meer dan de helft (60%) van de occasion in- en verkopers ziet een duidelijke rol weggelegd voor de media om dit kennistekort weg te nemen. Zelf gaan ze ook actiever communiceren met de consument.

Occasioncrisis binnen 1 jaar voorbij
Verder komt naar voren dat de occasion in- en verkopers ondanks het teruglopend aantal verkopen, verrassend positief blijven. Maar liefst 71% van de respondenten verwacht dat de huidige occasioncrisis binnen nu en een jaar voorbij is. Door de prijsontwikkeling van de occasions momenteel scherp in de gaten te houden (93%) en zelf ook zeer scherp geprijsde occasions aan te bieden of daartoe de intentie uit te spreken (46% en 25%) verwacht de branche de crisis goed door te komen.

Autoroute.nl
Autoroute.nl is de intermediair tussen professionele occasion in- en verkopers. Autoroute volgt pro-actief de markt- en bedrijfsontwikkelingen in de autobranche en brengt deze in kaart. Autoroute.nl heeft een tweetal producten in het leven geroepen, namelijk Collega-Mail en Gevraagd.nl. Collega-Mail stelt universele autobedrijven, zelfstandige handelaren en dealers in staat om direct met elkaar te kunnen communiceren over bijvoorbeeld occasions die ze te koop aanbieden of die ze willen inkopen. 7.500 professionele in- en verkopers van occasions ontvangen deze Collega-Mail 5 x per week. Via Gevraagd.nl kunnen merkspecifieke auto's te koop worden gevraagd door collega's.

EINDE BERICHT