Mobiliteit: nu doorpakken
18-02-2009 11:24
PvdA-kamerlid Roefs vindt de mobiliteitsaanpak van het kabinet niet
concreet genoeg. Roefs: Ik wil geen nieuwe mobiliteitsaanpak, maar een
mobiliteitsdóórpak. Ook pleitte ze ervoor dat mogelijke extra
investeringen voor een groot deel naar het spoor gaan.
Afgelopen maandag werd de mobiliteitsaanpak van het kabinet besproken
in de Tweede Kamer. In haar inbreng liet Lia Roefs merken dat ze
zachtjes aan haar geduld begon te verliezen. Met alleen het
aankondigen van plannen voor nieuwe infrastructuur komt het kabinet er
niet. Ze miste concrete zaken in de mobiliteitsaanpak voor de korte
termijn. Roefs pleitte daarom voor een mobiliteitsdoorpak. Zo wil ze
onder andere een lijst van P+ R stations, die snel aangelegd kunnen
worden en moet snel duidelijk worden wat er nog moet gebeuren om te
komen tot een persoonlijk mobiliteitsbudget (een instrument om bewust
reizen te bevorderen en die onder meer een financiële prikkel voor
telewerken inhoudt).
Meer geld naar spoor
Uit het debat kwam ook naar voren dat men extra geld verwacht voor
mobiliteit om de crisis te bestrijden. De PvdA vindt dat het geld uit
het crisispakket niet alleen in wegen gestoken moet worden. Roefs: Het
lijstje van Eurlings moet veel spooronderhoud en spoorprojecten
bevatten. De PvdA wordt hierin gesteund door de ChristenUnie, de SP en
GroenLinks.
Roefs wijst erop dat geld niet het probleem is bij de aanleg van
wegen: Er is voldoende geld beschikbaar voor wegplannen, het zit bij
wegen vooral vast op procedures. Er is volgens haar een wereld te
winnen met beter openbaar vervoer, vooral in de Randstad. Daar komt
bij dat extra geld voor rails sneller is te besteden dan voor asfalt
omdat er bij spoorinvesteringen minder procedurele hindernissen zijn
dan bij wegenaanleg.
Partij van de Arbeid