Partij van de Arbeid

Mobiliteit: nu doorpakken

18-02-2009 11:24

PvdA-kamerlid Roefs vindt de mobiliteitsaanpak van het kabinet niet concreet genoeg. Roefs: Ik wil geen nieuwe mobiliteitsaanpak, maar een mobiliteitsdóórpak. Ook pleitte ze ervoor dat mogelijke extra investeringen voor een groot deel naar het spoor gaan.

Afgelopen maandag werd de mobiliteitsaanpak van het kabinet besproken in de Tweede Kamer. In haar inbreng liet Lia Roefs merken dat ze zachtjes aan haar geduld begon te verliezen. Met alleen het aankondigen van plannen voor nieuwe infrastructuur komt het kabinet er niet. Ze miste concrete zaken in de mobiliteitsaanpak voor de korte termijn. Roefs pleitte daarom voor een mobiliteitsdoorpak. Zo wil ze onder andere een lijst van P+ R stations, die snel aangelegd kunnen worden en moet snel duidelijk worden wat er nog moet gebeuren om te komen tot een persoonlijk mobiliteitsbudget (een instrument om bewust reizen te bevorderen en die onder meer een financiële prikkel voor telewerken inhoudt).

Meer geld naar spoor
Uit het debat kwam ook naar voren dat men extra geld verwacht voor mobiliteit om de crisis te bestrijden. De PvdA vindt dat het geld uit het crisispakket niet alleen in wegen gestoken moet worden. Roefs: Het lijstje van Eurlings moet veel spooronderhoud en spoorprojecten bevatten. De PvdA wordt hierin gesteund door de ChristenUnie, de SP en GroenLinks.

Roefs wijst erop dat geld niet het probleem is bij de aanleg van wegen: Er is voldoende geld beschikbaar voor wegplannen, het zit bij wegen vooral vast op procedures. Er is volgens haar een wereld te winnen met beter openbaar vervoer, vooral in de Randstad. Daar komt bij dat extra geld voor rails sneller is te besteden dan voor asfalt omdat er bij spoorinvesteringen minder procedurele hindernissen zijn dan bij wegenaanleg.