Ingezonden persbericht



Opera aan't IJ en The Secret Order of Revolutionary Operettists presenteren:

Or: A Terrible Tale of Terrorists Tamed by the Tangles of True Love

Van Julien Nitzberg en Roger Neill (muziek)

Regie: Inna van den Hogen

"Een romantische Al Qaeda-operette voor de hele familie"

Eerste opvoering in Europa vanaf 18 februari 2009 in Amsterdam

Vanaf 18 februari tot en met 8 maart 2009 brengt Opera aan het IJ in samenwerking met de Secret Order of Revolutionary Operettists en het Operetta Research Center Amsterdam de nieuwe Amerikaanse cult-hit The Beastly Bombing in het Compagnietheater, Kloveniersburgwal 50, 1012 CX Amsterdam.

The Beastly Bombing is een "romantische operette" in de satirische stijl van Gilbert & Sullivan. Het verhaal gaat over twee neonazi's en twee Al Qaeda terroristen, die de Brooklyn Bridge willen opblazen, wat mislukt. De Huffington Post noemde het stuk "the first great work of comedy to emerge from the post-9/11 little planet of horrors."

De hoofdrol van de president van de VS wordt vertolkt door de Amerikaanse bariton Jesse Merlin, verder doen er jonge Nederlandse artiesten aan mee: Noortje Herlaar, Sterre Maier, Simon Feenstra, Sinan Vural, Mart van den Hout, Rámon Sanchez, Nicoline van Doorn, Barry Beijer, Jurgen Theuns en Erik Ploeg. All-round talent Juan Wells, bekend van de hit Summer Rain speelt een zwarte, homo-Jezus.

Regie: Inna van den Hogen

Muzikaal leiding: Miroslav Dimitrov

Decor en licht: Jan Boiten

Choreografie: Stefanie Estelle Iguyovwe

Het stuk wordt gezongen in het Engels, met de originele liedteksten van Julien Nitzberg, de dialogen zijn door Olaf Mulder vertaald in het Nederlands.

The Beastly Bombing, oorspronkelijk in 2006 in Los Angeles uitgebracht, heeft de Los Angeles Times prijs ontvangen voor de beste musical van het jaar. De criticus Steven Leigh Morris van de L. A. Weekly voorspelde dat The Beastly Bombing "would become a cult classic, a political valentine to the first decade of the new century.it's Dr. Strangelove meets HMS Pinafore." De tv-zender Chanel 4 noemde het "Borat - maar dan als musical".

Achtergrond:

De originele LA productie werd ruim een jaar voor uitverkochte huizen gespeeld. Het stuk ontwikkelde zich tot een cult-hit, en werd zelfs in het New York Times enthousiast besproken. Er werd op diverse TV-kanalen verslag van gemaakt - van de lokale Amerikaanse TV-zenders tot de Russische mediagigant NTV. Daardoor werd deze "romantische operette" een internationaal fenomeen, en nu wordt zij, voor het eerst in Europa, in Amsterdam uitgevoerd.

Dit stuk over (o.a.) de politiek van George W. Bush gaat bij ons, net na de presidentswisseling in de USA, in première. Het is een satirische afrekening met de wereldgeschiedenis van de laatste acht jaar. Het zet een groot vraagteken bij de toekomst. "Change we can"... ja? Kunnen we dat?

De Hollywood filmscriptschrijver Julien Nitzberg, die werkt voor tv-zenders HBO, TNT, VHI en NBC en componist Roger Neill, die aan tv-series meewerkt als King of the Hill en The Simple Life, maar ook met het Kronos Quartet filmmuziek opnam voor The Killer Within, komen voor de première uit Los Angeles naar Amsterdam en wonen de repetities en eerste voorstellingen bij. Jesse Merlin, bariton bij de opera van San Jose, San Diego en West Bay Opera, die in LA twee jaar de US-president in The Beastly Bombing vertolkte, komt als gast naar Amsterdam om zijn befaamde interpretatie van deze rol in Nederland te laten zien.

De kaarten kosten 25 euro.

Tickets zijn verkrijgbaar via Ticketservice, te verkrijgen via GWK kantoren, postkantoren, ticketshops en Free Record Shops. Online via www.ticketservice.nl of telefonisch via 0900-3001250.

Kaarten voor de try-outs op 12 en 13 februari in Pakhuis de Zwijger á 10 euro zijn te verkrijgen via bb@opera-aanhetij.nl (beperkt aantal kaarten beschikbaar)

Deze prijs is inclusief een korting van 5 euro voor ALLE minderheden zoals: joden, neonazi's, moslims, homo's, domme blondjes... en Amerikanen. (Laat een ID zien of draag herkenbare kleding)

Korte Inhoud:

Het stuk gaat over Patrick en Frank, twee neo-nazi's en Abdul en Khalid, twee Al Queda volgelingen. Ze hebben, onafhankelijk van elkaar, hetzelfde idee opgevat: het opblazen van de Brooklyn Bridge. Tijdens het uitvoeren van hun plan komen ze elkaar tegen. Als het voornemen mislukt, gaan ze op de vlucht en komen de pillenverslaafde tweelingzusjes Clarissa en Elyssa tegen. De meisjes (die de dochters van de president blijken te zijn) zijn net uit een afkickkliniek ontsnapt. De politie rekent het zestal - inmiddels door allerlei ontwikkelingen verkleed als orthodoxe Joden - in wegens drugbezit. Ze belanden in de gevangenis, waar ze tegen de honger (er is geen kosjere voedsel voor handen) Ecstacy pillen slikken en in een liefdesroes raken. Beide dochters vallen in de armen van een resp. terrorist en een neonazi, de overgebleven twee mannen vinden elkaar in de homoseksuele liefde.

De drie, in tussen door een van een pedofilie verdachte priester in de cel getrouwde paren, worden door de CIA naar het Witte Huis gebracht. Ondertussen wordt de Brooklyn Bridge toch opgeblazen, maar niemand weet door wie. De FBI start een zoektocht en geeft de informatie door aan de president, die tot de conclusie komt dat een land met de naam "Tsjad" verantwoordelijk moet zijn voor de aanslag. Als Saoedi Arabië mogelijk in the picture komt, wijst hij dat af, want: "I would never bomb a country that is filled with oil, oil, oil, oil...."

De terroristen, eenmaal bij de President belandt, zien hun kans schoon om de man om te brengen, wat een veel beter plan lijkt dan het opblazen van een brug. Maar Khalib weigert nu hij de schoonzoon van de president is. Hij vraagt zijn schoonvader wel om zijn Midden-Oosten politiek uit te leggen. Dan komt de waarheid boven tafel: de President is een heimelijke Moslim en door zijn politiek wil hij de uit elkaar vallende Moslimwereld in gemeenschappelijke haat tegen de USA verenigen. Na zijn achtjarige ambtsperiode wil hij graag naar Mekka om zich daar terug te trekken. Allemaal vallen ze elkaar in de armen en zingen over liefde, met op de achtergrond een - op een prachtige vuurwerk lijkend - bombardement.

De pers over The Beastly Bombing:

"Writer-director Julien Nitzberg and composer Roger Neill's light opera, The Beastly Bombing (.), is a striking concoction of urbane nihilism and Victorian charm. It could become a cult classic, a political valentine to the first decade of the new century." (LA Weekly)

"The first great work of comedy to emerge from the post-9/ 11 little planet of horrors." ( Huffington Post)

"The Beastly Bombing (...) is not your ordinary operetta. It is a buddy comedy about white supremacists and members of Al Qaeda who meet while attempting to blow up the Brooklyn Bridge, all set to jaunty melodies evocative of Gilbert and Sullivan. The skinheads and terrorists gambol about the stage, engaging with pill-popping first daughters, a Saudi-loving president, a pedophilic priest, the New York City Police Department and Jesus. In a rollicking dance number, the neo-Nazis, terrorists and a Hasidic extremist bond over what they have in common: 'I hate Jews.' (The Hasidic extremist hates secular Jews.) Certainly it wasn't the sort of thing anyone had pegged for a hit - not even its creators. (...) Soon the tiny theater was packed, sometimes with entertainment luminaries who left plush Westside neighborhoods for the gritty eastern edge of Hollywood. Among the crowd on a typical night were the comedian Paul Reiser, the director Stephen Gaghan, the actor Liev Schreiber and the designer Diane Von Furstenberg, who, in recognition of the crosstown trek, characterized the musical as 'a big show hidden in a little theater in East Los Angeles." (New York Times)

"Besser geht Operette nicht. Böser auch nicht. Und melodisch eingängiger ebenfalls nicht. Neill hat unter anderem auch die Musik zur TV-Serie The Simple Life mit Paris Hilton geschrieben sowie am Soundtrack von Marie-Antoinette mitgearbeitet. Ein echter Profi . Ein echtes neues Operettengenie. Ein wiedergeborener Offenbach." (Glitter and be Gay: Die authentische Operette und ihre schwulen Verehrer)

Over de makers:

Julien Nitzberg schrijft voor film en TV (HBO, TNT, VHI en NBC). Voor Showtime maakte hij een komische medische serie: Good Samaritan, over ziekenhuizen die meer geven om PR dan ER. Zijn debuutfilm Burry Me in Kern Country, had een zeer goede kritiek in Variety.

Roger Neill werkt(e) samen met Beck, Mellow, David Sylvian en Air. Hij schreef muziek voor series als King of the Hill en The Simple Life, en nam met het Kronos Quartet filmmuziek op voor The Killer Within. Ook was hij muzikale adviseur bij de film Marie Antoinette van Sofia Coppola.

Inna van den Hogen regisseerde veel theater en operavoorstellingen, haar laatste producties waren Iphigénie en Tauride van Gluck en Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny van Brecht/Weill, die opgevoerd werd in de Passenger Terminal in Amsterdam. Verder deed zij Strijd en onthechting voor de Rotterdamse operadagen in De Lantaarn en Don Chisciotte in Sierra Morena van Conti, op het binnenplein van het Scheepvaartmuseum, Amsterdam. Zij is sinds 2005 artistiek leider van Opera aan het IJ.

Jan Boiten regisseert, ontwerpt decors en maakt lichtontwerpen voor theater. Hij werkte vele malen samen met componist Jacob ten Veldhuis, acteur Hans Dagelet en het Aurelius Quartet. Zijn projecten werden uitgevoerd in het Muziekgebouw aan 't IJ, Stadsschouwburg Amsterdam en Rotterdam, en tijdens het festival in Groningen in de Beurs.

Miroslav Dimitrov is een concertpianist uit Bulgarije. Hij won vele prijzen, o.a. het Internationale Pianoconcours 'P. Konyovich' (Belgrado, 1995), 'Lyuba Encheva'-prijs van de Nationale Muziekacademie (Sofia, 1992) en Het Internationale Pianoconcours voor jonge pianisten (Senigállia, Italië, 1987). Van zijn vertolking van het pianoconcert in F-groot van Gershwin is onlangs een live-opname uitgekomen.

Voor de redactie:
Vanaf eind januari is Jesse Merlin aanwezig in Amsterdam en beschikbaar voor interviews. Julien Nitzberg en Roger Neill zullen vanaf 16 februari in Amsterdam zijn. Kevin Clarke, directeur van het Operetta Research Center Amsterdam en mede initiatiefnemer/ adviseur bij deze voorstellingen, kan u informeren over de context van het stuk (info@operetta-research-center.org).
Verder zijn alle Nederlandse medewerkers uiteraard beschikbaar.

Voor vragen, interviewverzoeken, hoge resolutie foto's, e.d. kunt u contact opnemen met Chris van Bokhorst: 020 620 7202 06 14358622 (bb@opera-aanhetij.nl)

De foto's in de bijlage zijn vrij voor publicatie, naamsvermelding verplicht: Michael van Emde Boas.

U kunt de muziek van The Beastly Bombing gratis downloaden via de website: www.thebeastlybombing.com. Daar vindt u ook informatie over de Amerikaanse uitvoering en de reacties daarop.

Opera aan het IJ

Johan van Hasseltweg 2-C1

1022 WV Amsterdam

Tel: 020 620 7202


---- --