Heineken N.V.

]

Heineken Holding N.V. rapporteert sterke autonome groei over 2008; acquisities en bijzondere waardeverminderingen hebben belangrijk effect op winst

Amsterdam, 18 februari 2009 ­ Heineken Holding N.V. heeft vandaag het volgende bekendgemaakt:


· Het resultaat van de deelneming in Heineken N.V. van Heineken Holding N.V. bedroeg in 2008 105 miljoen.


· Sterke autonome nettowinstgroei (beia) van 11% overtreft de verwachting; nettowinst (beia) bedroeg EUR 1.013 miljoen.


· De gerapporteerde nettowinst van Heineken N.V. bedroeg EUR 209 miljoen, verwaterd door lagere dan verwachte winsten van nieuwe bedrijfsonderdelen en de hieraan gerelateerde financieringskosten. Netto bijzondere lasten van EUR 757 miljoen, waarvan 80% betrekking heeft op posten zonder effect op de kasstroom.


· Het geconsolideerde biervolume is autonoom met 3,5% gegroeid. Sterke groei in Afrika, Azië en Centraal- en Oost-Europa; volumes in West-Europa en Noord- en Zuid-Amerika zijn gedaald als gevolg van het verslechterde economische klimaat.


· Het Heineken® volume in het internationale premiumsegment is met 4,7% gegroeid en doorbreekt voor het eerst de grens van 25 miljoen hectoliter, terwijl het marktaandeel is toegenomen.


· Een nieuw ondernemingsbreed actieprogramma zal leiden tot een kasconversieratio boven de 100% over de periode 2009-2011. De kapitaalinvesteringen voor 2009 worden verminderd met EUR 400 miljoen ten opzichte van 2008.


· Het aandeel van de vaste kosten is verbeterd naar 29,5% (2007: 30,7%). Het kostenbesparingsprogramma Fit2Fight is volledig en volgens schema uitgevoerd. Voortdurende aandacht voor rigoureuze kostenverlaging; invoering van Total Cost Management-programma.


· Voorgesteld dividend over 2008: EUR 0,62 per gewoon aandeel. www.heinekeninternational.com 1/6 Tweede Weteringplantsoen 5 - 1017 ZD Amsterdam
Gevestigd te Amsterdam, Inschrijving Handelsregister K.v.K. Amsterdam nr. 33078624





Kerncijfers*
Autonome 2008 2007 Mutatie groei (miljoen
hl) (miljoen hl) Groep biervolume 161,5 139,2 16% 3,6% Geconsolideerd biervolume 125,8 105,4 19% 3,5% Heineken® volume in 4,7% premiumsegment 25,9 24,7 4,7% (miljoen
EUR) (miljoen EUR) Opbrengsten 14.319 11.245 27% 7,4% EBIT 1.080 1.418 -24% - EBIT (beia) 1.932 1.748 11% 8,7% Nettowinst (beia) 1.013 1.119 -9,5% 11% Nettowinst Heineken Holding N.V. 105 404 -74% -

(EUR) (EUR) Winst per aandeel 0,43 1,65 -74% Verwaterde winst per aandeel 0,43 1,65 -74%


* Met ingang van 1 januari 2008 hanteert Heineken bij de verslaglegging over joint ventures de vermogensmutatiemethode in plaats van proportionele consolidatie. De cijfers over 2007 zijn aangepast aan deze wijziging.

Heineken Holding N.V. ontplooit geen andere activiteiten dan het deelnemen in Heineken N.V en het daaraan gekoppelde bestuur dan wel toezicht alsmede het verlenen van diensten ten behoeve van Heineken N.V.

Vooruitzichten voor 2009

De impact van de economische neergang is nog allerminst duidelijk en heeft potentieel belangrijke uitdagingen in zich. In verschillende biermarkten was eind 2008 sprake van een afzwakking. Daarom blijft Heineken behoedzaam ten aanzien van de verwachte ontwikkeling van de bierconsumptie.

Uit eerdere ervaringen blijkt dat de bierconsumptie als geheel relatief stabiel is in tijden van economische neergang, hoewel er verschuivingen kunnen optreden van horecaverkoop naar thuisconsumptie en van het middensegment naar het economische segment. De activiteiten van Heineken worden gekenmerkt door een brede geografische spreiding en de groei is derhalve niet afhankelijk van de ontwikkelingen in een klein aantal markten. De financiële structuur en de kasstroom van de onderneming blijven gezond en de langlopende, toegezegde kredietfaciliteiten zorgen voor financiële flexibiliteit. Deze factoren zullen bijdragen aan het beperken van het effect dat de wereldwijde recessie op Heineken heeft.
www.heinekeninternational.com 2/6 Tweede Weteringplantsoen 5 - 1017 ZD Amsterdam
Gevestigd te Amsterdam, Inschrijving Handelsregister K.v.K. Amsterdam nr. 33078624





In 2009 en daarna zal Heineken rigoureus aandacht besteden aan:


· Vermindering van de schuldpositie door initiatieven voor het genereren van positieve kasstromen. Het gaat hierbij onder meer om programma's voor de verlaging van kapitaalinvesteringen en het netto werkkapitaal, alsmede om de verkoop van overbodige activa. Heineken heeft een actieprogramma opgesteld om de kasconversieratio te verhogen naar boven de 100% in de periode 2009-2011.

· Verbetering van de resultaten van recent overgenomen bedrijven. Voor elk nieuw bedrijf zijn specifieke, gerichte actieplannen opgesteld om de prestaties te verbeteren.

· Terugdringing van alle kostencategorieën door middel van Total Cost Management. Heineken heeft nieuwe initiatieven ontplooid voor verlaging van de kosten, waarbij de nadruk ligt op besparingen met een onmiddellijk en positief effect op de kasstroom.

· Handhaving van de prijsstelling voor de belangrijkste merken. Heineken zal ook in de toekomst de effecten van hogere kosten, valutakoersschommelingen en accijnsverhogingen doorberekenen in de verkoopprijzen van de belangrijkste merken. De marges, die in 2008 negatief werden beïnvloed door sterke kostenstijgingen, zullen hierdoor worden hersteld.
· Verhoging van efficiëntie en effectiviteit van alle marketinginvesteringen. Heineken zal in juiste mate marketingondersteuning bieden aan de belangrijkste lokale en internationale merken, gebruikmakend van de lagere mediatarieven.

Voor 2009 verwacht Heineken dat de onderliggende neerwaartse trend in het aantal medewerkers zich zal voortzetten als gevolg van programma's voor kostenbeheersing en efficiëntieverhoging.
De kapitaalinvesteringen in materiële vaste activa, met inbegrip van investeringen door recent overgenomen bedrijven, zullen circa EUR 700 miljoen bedragen (4,9% van de opbrengsten in 2008), waarvan EUR 230 miljoen betrekking heeft op uitbreidingsprojecten die in eerdere jaren zijn gestart. De kapitaalinvesteringen in materiële vaste activa zijn op dezelfde basis aanzienlijk gedaald ten opzichte van de EUR 1,1 miljard in 2008. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door nieuwe initiatieven om de kapitaalinvesteringen te beperken en door de voltooiing van enkele investeringsprogramma's. Heineken zal de kapitaalinvesteringen uit de kasstroom financieren.

Met ingang van 2009 brengt Heineken na elk eerste en derde kwartaal een bestuursverslag uit.
www.heinekeninternational.com 3/6 Tweede Weteringplantsoen 5 - 1017 ZD Amsterdam
Gevestigd te Amsterdam, Inschrijving Handelsregister K.v.K. Amsterdam nr. 33078624





Dividend
De Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Heineken N.V. van 23 april 2009 zal worden gevraagd goedkeuring te verlenen aan de uitkering van een contant dividend van EUR 0,62 (2007: EUR 0,70) per aandeel van EUR 1,60 nominaal. Dit komt neer op een dividenduitkering van 30% van de nettowinst, in lijn met het dividendbeleid van Heineken om 30-35% van de nettowinst (beia) uit te keren. Aangezien op 3 september 2008 een interim-dividend is uitgekeerd van EUR 0,28 per aandeel, bedraagt het slotdividend EUR 0,34 per aandeel, waarop 15% Nederlandse dividendbelasting wordt ingehouden. Het slotdividend wordt betaalbaar gesteld op 4 mei 2009. Als de aandeelhouders van Heineken N.V. instemmen met het voorstel voor de dividenduitkering, zal Heineken Holding N.V., volgens haar statuten, hetzelfde dividend per gewoon aandeel uitkeren. Er zal een slotdividend van 0,34 per gewoon aandeel van nominaal 1,60 betaalbaar worden gesteld op 4 mei 2009. De gewone aandelen Heineken Holding N.V. worden op 27 april 2009 ex-dividend genoteerd.

Persinformatie
Véronique Schyns
Telefoon: 020 5239 355
veronique.schyns@heineken.com

Beleggers- en analisteninformatie
Jan van de Merbel
Telefoon: 020 5239 591
investors@heineken.com

De persconferentie om 9:00 CET en de analystenpresentatie om 15:00 CET zijn vandaag live te volgen via www.heinekeninternational.com/webcast. De presentaties zijn na afloop via de website te downloaden.