]
Heineken Holding N.V. rapporteert sterke autonome groei over 2008;
acquisities en bijzondere waardeverminderingen hebben belangrijk
effect op winst
Amsterdam, 18 februari 2009 Heineken Holding N.V. heeft vandaag het volgende
bekendgemaakt:
· Het resultaat van de deelneming in Heineken N.V. van Heineken Holding N.V.
bedroeg in 2008 105 miljoen.
· Sterke autonome nettowinstgroei (beia) van 11% overtreft de verwachting;
nettowinst (beia) bedroeg EUR 1.013 miljoen.
· De gerapporteerde nettowinst van Heineken N.V. bedroeg EUR 209 miljoen,
verwaterd door lagere dan verwachte winsten van nieuwe bedrijfsonderdelen en
de hieraan gerelateerde financieringskosten. Netto bijzondere lasten van EUR
757 miljoen, waarvan 80% betrekking heeft op posten zonder effect op de
kasstroom.
· Het geconsolideerde biervolume is autonoom met 3,5% gegroeid. Sterke groei
in Afrika, Azië en Centraal- en Oost-Europa; volumes in West-Europa en
Noord- en Zuid-Amerika zijn gedaald als gevolg van het verslechterde
economische klimaat.
· Het Heineken® volume in het internationale premiumsegment is met 4,7%
gegroeid en doorbreekt voor het eerst de grens van 25 miljoen hectoliter, terwijl
het marktaandeel is toegenomen.
· Een nieuw ondernemingsbreed actieprogramma zal leiden tot een
kasconversieratio boven de 100% over de periode 2009-2011. De
kapitaalinvesteringen voor 2009 worden verminderd met EUR 400 miljoen ten
opzichte van 2008.
· Het aandeel van de vaste kosten is verbeterd naar 29,5% (2007: 30,7%). Het
kostenbesparingsprogramma Fit2Fight is volledig en volgens schema
uitgevoerd. Voortdurende aandacht voor rigoureuze kostenverlaging; invoering
van Total Cost Management-programma.
· Voorgesteld dividend over 2008: EUR 0,62 per gewoon aandeel.
www.heinekeninternational.com 1/6
Tweede Weteringplantsoen 5 - 1017 ZD Amsterdam
Gevestigd te Amsterdam, Inschrijving Handelsregister K.v.K. Amsterdam nr. 33078624
Kerncijfers*
Autonome
2008 2007 Mutatie
groei
(miljoen
hl) (miljoen hl)
Groep biervolume 161,5 139,2 16% 3,6%
Geconsolideerd biervolume 125,8 105,4 19% 3,5%
Heineken® volume in 4,7%
premiumsegment 25,9 24,7 4,7%
(miljoen
EUR) (miljoen EUR)
Opbrengsten 14.319 11.245 27% 7,4%
EBIT 1.080 1.418 -24% -
EBIT (beia) 1.932 1.748 11% 8,7%
Nettowinst (beia) 1.013 1.119 -9,5% 11%
Nettowinst Heineken Holding N.V. 105 404 -74% -
(EUR) (EUR)
Winst per aandeel 0,43 1,65 -74%
Verwaterde winst per aandeel 0,43 1,65 -74%
* Met ingang van 1 januari 2008 hanteert Heineken bij de verslaglegging over joint ventures de
vermogensmutatiemethode in plaats van proportionele consolidatie. De cijfers over 2007 zijn aangepast
aan deze wijziging.
Heineken Holding N.V. ontplooit geen andere activiteiten dan het deelnemen in
Heineken N.V en het daaraan gekoppelde bestuur dan wel toezicht alsmede het verlenen
van diensten ten behoeve van Heineken N.V.
Vooruitzichten voor 2009
De impact van de economische neergang is nog allerminst duidelijk en heeft potentieel
belangrijke uitdagingen in zich. In verschillende biermarkten was eind 2008 sprake van
een afzwakking. Daarom blijft Heineken behoedzaam ten aanzien van de verwachte
ontwikkeling van de bierconsumptie.
Uit eerdere ervaringen blijkt dat de bierconsumptie als geheel relatief stabiel is in tijden
van economische neergang, hoewel er verschuivingen kunnen optreden van
horecaverkoop naar thuisconsumptie en van het middensegment naar het economische
segment. De activiteiten van Heineken worden gekenmerkt door een brede geografische
spreiding en de groei is derhalve niet afhankelijk van de ontwikkelingen in een klein
aantal markten. De financiële structuur en de kasstroom van de onderneming blijven
gezond en de langlopende, toegezegde kredietfaciliteiten zorgen voor financiële
flexibiliteit. Deze factoren zullen bijdragen aan het beperken van het effect dat de
wereldwijde recessie op Heineken heeft.
www.heinekeninternational.com 2/6
Tweede Weteringplantsoen 5 - 1017 ZD Amsterdam
Gevestigd te Amsterdam, Inschrijving Handelsregister K.v.K. Amsterdam nr. 33078624
In 2009 en daarna zal Heineken rigoureus aandacht besteden aan:
· Vermindering van de schuldpositie door initiatieven voor het genereren
van positieve kasstromen. Het gaat hierbij onder meer om programma's voor
de verlaging van kapitaalinvesteringen en het netto werkkapitaal, alsmede om
de verkoop van overbodige activa. Heineken heeft een actieprogramma
opgesteld om de kasconversieratio te verhogen naar boven de 100% in de
periode 2009-2011.
· Verbetering van de resultaten van recent overgenomen bedrijven. Voor elk
nieuw bedrijf zijn specifieke, gerichte actieplannen opgesteld om de prestaties te
verbeteren.
· Terugdringing van alle kostencategorieën door middel van Total Cost
Management. Heineken heeft nieuwe initiatieven ontplooid voor verlaging van
de kosten, waarbij de nadruk ligt op besparingen met een onmiddellijk en
positief effect op de kasstroom.
· Handhaving van de prijsstelling voor de belangrijkste merken. Heineken zal
ook in de toekomst de effecten van hogere kosten, valutakoersschommelingen
en accijnsverhogingen doorberekenen in de verkoopprijzen van de belangrijkste
merken. De marges, die in 2008 negatief werden beïnvloed door sterke
kostenstijgingen, zullen hierdoor worden hersteld.
· Verhoging van efficiëntie en effectiviteit van alle marketinginvesteringen.
Heineken zal in juiste mate marketingondersteuning bieden aan de belangrijkste
lokale en internationale merken, gebruikmakend van de lagere mediatarieven.
Voor 2009 verwacht Heineken dat de onderliggende neerwaartse trend in het aantal
medewerkers zich zal voortzetten als gevolg van programma's voor kostenbeheersing
en efficiëntieverhoging.
De kapitaalinvesteringen in materiële vaste activa, met inbegrip van investeringen door
recent overgenomen bedrijven, zullen circa EUR 700 miljoen bedragen (4,9% van de
opbrengsten in 2008), waarvan EUR 230 miljoen betrekking heeft op
uitbreidingsprojecten die in eerdere jaren zijn gestart. De kapitaalinvesteringen in
materiële vaste activa zijn op dezelfde basis aanzienlijk gedaald ten opzichte van de
EUR 1,1 miljard in 2008. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door nieuwe initiatieven
om de kapitaalinvesteringen te beperken en door de voltooiing van enkele
investeringsprogramma's. Heineken zal de kapitaalinvesteringen uit de kasstroom
financieren.
Met ingang van 2009 brengt Heineken na elk eerste en derde kwartaal een
bestuursverslag uit.
www.heinekeninternational.com 3/6
Tweede Weteringplantsoen 5 - 1017 ZD Amsterdam
Gevestigd te Amsterdam, Inschrijving Handelsregister K.v.K. Amsterdam nr. 33078624
Dividend
De Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Heineken N.V. van 23 april 2009
zal worden gevraagd goedkeuring te verlenen aan de uitkering van een contant dividend
van EUR 0,62 (2007: EUR 0,70) per aandeel van EUR 1,60 nominaal. Dit komt neer op
een dividenduitkering van 30% van de nettowinst, in lijn met het dividendbeleid van
Heineken om 30-35% van de nettowinst (beia) uit te keren. Aangezien op 3 september
2008 een interim-dividend is uitgekeerd van EUR 0,28 per aandeel, bedraagt het
slotdividend EUR 0,34 per aandeel, waarop 15% Nederlandse dividendbelasting wordt
ingehouden. Het slotdividend wordt betaalbaar gesteld op 4 mei 2009.
Als de aandeelhouders van Heineken N.V. instemmen met het voorstel voor de
dividenduitkering, zal Heineken Holding N.V., volgens haar statuten, hetzelfde
dividend per gewoon aandeel uitkeren. Er zal een slotdividend van 0,34 per gewoon
aandeel van nominaal 1,60 betaalbaar worden gesteld op 4 mei 2009.
De gewone aandelen Heineken Holding N.V. worden op 27 april 2009 ex-dividend
genoteerd.
Persinformatie
Véronique Schyns
Telefoon: 020 5239 355
veronique.schyns@heineken.com
Beleggers- en analisteninformatie
Jan van de Merbel
Telefoon: 020 5239 591
investors@heineken.com
De persconferentie om 9:00 CET en de analystenpresentatie om 15:00 CET zijn
vandaag live te volgen via www.heinekeninternational.com/webcast. De presentaties
zijn na afloop via de website te downloaden.
Heineken N.V.