Ingezonden persbericht


Persbericht 19 februari 2009

Arbeidsmarkt in de bouw en techniek gedomineerd door bemiddelingsbureaus rechtstreeks contact tussen vraag en aanbod bemoeilijkt door bureaus

Almelo - Werkgevers in de bouw en techniek kunnen moeilijk rechtstreeks aan geschikt personeel komen en zijn genoodzaakt in zee te gaan met arbeidsbemiddelingsbureaus.

Dit blijkt uit het Marketingrapport Personeelswerving Bouw & Techniek 2009 van Van Es Marketing Services in samenwerking met CarriereScout.nl. Het rapport biedt een onafhankelijk en actueel overzicht van het gebruik en de beoordeling van media ten behoeve van personeelswerving in de bouw en techniek.

Het meest ingezette medium voor het werven van personeel in de bouw en techniek zijn bemiddelingsbureaus. 84 procent van de ondernemingen maakt gebruik van dit medium. Daarnaast benut 76 procent van de werkgevers de eigen website ten behoeve van het werven van personeel, gevolgd door gedrukte media en het eigen netwerk met 75 procent.

De beoordeling van de kwaliteit van sollicitanten en kandidaten toont een geheel ander beeld. Het meest positief is men over sollicitanten die via het eigen netwerk en de eigen website rechtstreeks zijn geworven. Bij de beoordeling van de kosten in vergelijking met de resultaten komen het eigen netwerk en de eigen website ook het beste uit de bus.

Dominantie bemiddelingsbureaus
Het directe contact tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt wordt echter bemoeilijkt door de vele bemiddelingsbureaus die op vacaturesites massaal vissen in de vijver met kandidaten en zelf op grote schaal vacatures plaatsen op deze websites om kandidaten aan te kunnen dragen bij werkgevers. Vacaturesites vormen een belangrijke basis voor het werk van bemiddelingsbureaus. Het gevolg hiervan is dat werkgevers hun geplaatste eigen vacatures in no-time onderaan zien staan door het grote aanbod van bemiddelingsbureaus, aldus 81 procent van de ondernemers. Het merendeel van de ondernemers is genoodzaakt met bureaus te werken omdat men via andere kanalen geen goed personeel kan vinden. Men is van mening dat door de vele tussenhandel door bureaus werkgevers de grip op de arbeidsmarkt verliezen.

De werkwijze van de meeste bemiddelingsbureaus op internet lijkt een vorm van kartelvorming; het bemoeilijken van direct contact tussen vraag en aanbod van arbeid met een te hoge prijs als gevolg.

Bemiddelingsbureaus concurreren met de werkgever op vacaturesites De overgrote meerderheid van de werkgevers (91 procent) is van mening dat kandidaten die hun CV plaatsen op vacaturesites als eerste worden benaderd door tientallen bureaus. 84 procent van de werkgevers dat gebruik maakt van vacaturesites voor het werven van personeel ziet de bemiddelingsbureaus op vacaturesites als concurrent.

De toekomst?
Met de huidige economische crisis en een oplopende werkloosheid is het de vraag of bemiddelingsbureaus het hoofd wel boven water kunnen houden. Naast het bezuinigen op personeelskosten zullen werkgevers ook minder bereid zijn de huidige prijskaartjes van bemiddelingsbureaus te accepteren. De beoordeling van de kwaliteit van dienstverlening uit het onderzoek spreekt boekdelen; de helft van de ondernemers vindt dit matig tot slecht. Werkgevers zullen bemiddelingsbureaus steeds vaker vermijden uit onvrede. Voor de bemiddelingsbureaus is het zaak toegevoegde waarde te bieden tegen een acceptabele prijs. Succesvolle bemiddelaars onderscheiden zich middels specialisatie. In de marktsituatie van bemiddelingsbureaus is een parallel te trekken met andere branches in de zakelijke dienstverlening, zoals financiële intermediairs en makelaars; zonder toegevoegde waarde en/of specialisatie zal het bestaansrecht verdwijnen. Vacaturesites dienen zich tegelijkertijd af te vragen in hoeverre de omvang van CV-databanken en vacatures, voornamelijk gevuld door bemiddelingsbureaus, wel zo bepalend is voor een succesvolle arbeidsbemiddeling.

Het onderzoek is door Van Es Marketing Services in samenwerking met www.carrierescout.nl uitgevoerd.

Aan het onderzoek hebben 418 ondernemingen deelgenomen in de bouw en techniek. Het onderzoek is middels een online enquête uitgevoerd van 22 oktober tot 27 november 2008. De respondenten zijn veelal grote ondernemingen in de bouw en techniek met een eigen HR-/P&O-afdeling.

----------

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek vindt u op www.marktdata.nl.

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. @ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80

Voor interviews kunt u contact opnemen met:
Wieger Willems
@ w.willems@carrierescout.nl T 0546 80 74 88
M 06 81 289 400