Gemeente Steenbergen

Ondertekening convenant Antwoord©

Steenbergen heeft Antwoord©
De gemeente Steenbergen zal als tweede gemeente in Nederland op 19 februari 2009 het Antwoord©-convenant ondertekenen. Wethouder Cors Zijlmans van de Gemeente Steenbergen en Robert Jansen, Programmadirecteur van Overheid heeft Antwoord© onderdeel van ICTU, zullen beiden hun handtekening zetten en daarmee de samenwerking bezegelen voor realisatie van de Antwoord©-visie. Het streven is dat gemeenten in 2015 hét loket zijn voor nagenoeg alle vragen aan de overheid.

Aan de slag met Antwoord©
Meerdere gemeenten in Nederland zijn aan de slag met het Antwoord©-concept, maar Steenbergen is, na Terneuzen, de tweede gemeente die zich middels dit convenant committeert aan de visie van Antwoord©. De gemeente Steenbergen verbetert met Antwoord© de dienstverlening aan haar burgers en ondernemers. Deze stappen leiden ertoe dat gemeenten in 2015 kunnen fungeren als de herkenbare toegang voor nagenoeg alle vragen aan de overheid.
Gemeente Steenbergen bereikbaar op 14 0167 Antwoord© De gemeente Steenbergen is sinds 1 februari 2009 bereikbaar middels één herkenbaar en makkelijk te onthouden telefoonnummer; 14 0167 Antwoord©. Dit nummer is dé herkenbare ingang voor de gemeente. Burgers en ondernemers hoeven geen doorkiesnummers meer op te zoeken of te onthouden. Door 14 0167 Antwoord© te bellen komt het gesprek altijd binnen bij het Telefonisch Informatiepunt van de gemeente Steenbergen.

De juiste informatie voor het goede antwoord
Met ondertekening van het convenant geeft Steenbergen aan in de toekomst ook de Antwoord©
Contentcollectie te gaan gebruiken. Dit is een kennisbank met overheidsinformatie van verschillende uitvoeringsorganisaties, zoals Postbus 51, die gebruikt kan worden om burgers en ondernemers te informeren. Deze informatie is altijd actueel en zo krijgt men altijd in één keer het juiste antwoord op een gestelde vraag.

Steenbergen aan de slag met het NUP
Onlangs is het Nationaal Uitvoeringsprogramma Betere Dienstverlening en E-overheid (NUP) ondertekend door het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen. Hierin is vastgelegd dat gemeenten de komende jaren met betrekking tot Antwoord© de volgende stappen zullen gaan nemen:
· 31-12-2009: alle 100.000+ gemeenten hebben een Klant Contactcentrum, dat ook is aangesloten op het 14+netnummer Antwoord©;
· 31-12-2011: alle gemeenten hebben een Klant Contactcentrum, dat is aangesloten op het 14+netnummer Antwoord©;

· 31-12-2011: Antwoord© Contentcollectie in gebruik in het Klant Contactcentrum van alle 100.000+ gemeenten;

· 31-12-2011: informatie van Rijk, provincies en waterschappen beschikbaar voor Klant Contactcentrum -via Antwoord© Contentcollectie.

Steenbergen heeft reeds de nodige stappen gezet en is hiermee een van de voorlopers in Nederland. Als burgers en ondernemers 14 0167 Antwoord© bellen komen ze automatisch bij het Telefonisch Informatiepunt (TIP) uit. Zij vormen de eerste ingang voor de gemeente. Was het het voorheen de vakafdeling, tegenwoordig worden steeds meer vragen en producten in één keer door de medewerkers van het TIP afgehandeld.

Samenwerkende Catalogi
Naast het Antwoord©-convenant zal donderdag 19 februari ook een convenant worden ondertekend voor Samenwerkende Catalogi. Hiermee wordt bezegeld dat de gemeente Steenbergen gebruik gaat maken van deze voorziening. Deze voorziening zorgt ervoor dat verschillende digitale producten- en dienstencatalogi zijn gekoppeld. Hierdoor vinden burgers en ondernemers, onafhankelijk van de overheidswebsite waarop ze hun zoektocht naar informatie starten, altijd de gewenste overheidsproducten en -diensten.

In het kader van het NUP is op dit terrein afgesproken voor eind 2010 de volgende stappen te zetten:

· Alle gemeenten, provincies en waterschappen maken gebruik van de standaard Samenwerkende Catalogi. Omdat de aansluiting op samenwerkende catalogi noodzakelijk is om aan de Dienstenrichtlijn te voldoen
dient deze aansluiting uiterlijk 28-12-2009 plaats te vinden.

Achtergrondinformatie
www.antwoord.nl