FloraHolland


Jaarlijkse Pioenbijeenkomst massaal bezocht

FLORAHOLLAND (19 februari 2009) - Op 17 februari organiseerde FloraHolland en LTO Groeiservice gezamenlijke de jaarlijkse bijeenkomst voor Pioen aanvoerders in het personeelsrestaurant van FloraHolland Aalsmeer. In het gevarieerde programma werden naast teeltzaken ook de ontwikkelingen van de veiling en de afzet van pioenen besproken. De bijeenkomst is bezocht door ruim 200 aanvoerders.

Enthousiaste reacties op promotiecampagne Zomerbloemen Gerard Gardien, Productmanager FloraHolland, gaf een kort overzicht van de aanvoer en prijsontwikkeling in 2008 en de ontwikkeling bij kopers. Ook stond hij stil bij het plan om een landelijke promotiecampagne voor zomerbloemen op te zetten. Voor de Pioen aanvoerders interessant gezien de Pioenroos tot de groep zomerbloemen behoort. Gerard Gardien nodigde aanwezigen uit voor de informatiebijeenkomsten die speciaal voor zomerbloemen aanvoerders georganiseerd worden op 5 en 10 maart. De reacties in de zaal waren zo enthousiast dat de aanwezige aanvoerders spontaan het machtigingsformulier tekenden ter ondersteuning van deze campagne.

Niet Geplozen Pioenen
Wijnand Spring in't Veld, kwaliteitsbegeleider van FloraHolland, besprak de aanvoer en kwaliteit van de pioenen. Nieuw voor komend seizoen is dat de kwekers kunnen aangeven of hun partijen al dan niet `geplozen' of `niet geplozen' worden aangevoerd. Deze manier van aanvoeren komt voort uit de wens van kopers.

Pioenen en Asperges
Na de pauze stond het programma volledig in het teken van de handel en afzet.
Jan de Boer, algemeen directeur van exporteur Barendsen BV, vergeleek de pioen met de Hollandse Asperge. Hij vroeg zich af of er rond de pioen een imago gecreëerd kon worden dat dezelfde insteek heeft als de Hollandse Asperge. Hij daagde de kwekers uit om mee te werken aan de promotie van hun product.

Patricia Franse, hoofd inkoop van Flamingo Flowers, gaf de aanwezigen een kijkje in de keuken van de Engelse supermarkten, met de nadruk op het werkproces. De producteisen waaraan de pioen moet voldoen worden steeds hoger als je zaken wilt doen met deze klanten. Patricia gaf aan dat aanvoerders zich hier van bewust moeten zijn.

Komend seizoen
Hans Struik, productspecialist van FloraHolland Connect, sloot de bijeenkomst af met een presentatie over het moeilijke seizoen dat voor de deur staat. Maar dat neemt niet weg dat er nog voldoende mogelijkheden zijn om met dit mooie en unieke product het seizoen goed af te sluiten.

Heeft u nog vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van de Pioen bijeenkomst dan kunt u contact opnemen met Gerard Gardien, productmanager FloraHolland, via T 0174 63 3652 of E gerardgardien@floraholland.nl.