FloraHolland
Jaarlijkse Pioenbijeenkomst massaal bezocht
FLORAHOLLAND (19 februari 2009) - Op 17 februari organiseerde
FloraHolland en LTO Groeiservice gezamenlijke de jaarlijkse
bijeenkomst voor Pioen aanvoerders in het personeelsrestaurant van
FloraHolland Aalsmeer. In het gevarieerde programma werden naast
teeltzaken ook de ontwikkelingen van de veiling en de afzet van
pioenen besproken. De bijeenkomst is bezocht door ruim 200
aanvoerders.
Enthousiaste reacties op promotiecampagne Zomerbloemen
Gerard Gardien, Productmanager FloraHolland, gaf een kort overzicht
van de aanvoer en prijsontwikkeling in 2008 en de ontwikkeling bij
kopers. Ook stond hij stil bij het plan om een landelijke
promotiecampagne voor zomerbloemen op te zetten. Voor de Pioen
aanvoerders interessant gezien de Pioenroos tot de groep zomerbloemen
behoort. Gerard Gardien nodigde aanwezigen uit voor de
informatiebijeenkomsten die speciaal voor zomerbloemen aanvoerders
georganiseerd worden op 5 en 10 maart. De reacties in de zaal waren zo
enthousiast dat de aanwezige aanvoerders spontaan het
machtigingsformulier tekenden ter ondersteuning van deze campagne.
Niet Geplozen Pioenen
Wijnand Spring in't Veld, kwaliteitsbegeleider van FloraHolland,
besprak de aanvoer en kwaliteit van de pioenen. Nieuw voor komend
seizoen is dat de kwekers kunnen aangeven of hun partijen al dan niet
`geplozen' of `niet geplozen' worden aangevoerd. Deze manier van
aanvoeren komt voort uit de wens van kopers.
Pioenen en Asperges
Na de pauze stond het programma volledig in het teken van de handel en
afzet.
Jan de Boer, algemeen directeur van exporteur Barendsen BV, vergeleek
de pioen met de Hollandse Asperge. Hij vroeg zich af of er rond de
pioen een imago gecreëerd kon worden dat dezelfde insteek heeft als de
Hollandse Asperge. Hij daagde de kwekers uit om mee te werken aan de
promotie van hun product.
Patricia Franse, hoofd inkoop van Flamingo Flowers, gaf de aanwezigen
een kijkje in de keuken van de Engelse supermarkten, met de nadruk op
het werkproces. De producteisen waaraan de pioen moet voldoen worden
steeds hoger als je zaken wilt doen met deze klanten. Patricia gaf aan
dat aanvoerders zich hier van bewust moeten zijn.
Komend seizoen
Hans Struik, productspecialist van FloraHolland Connect, sloot de
bijeenkomst af met een presentatie over het moeilijke seizoen dat voor
de deur staat. Maar dat neemt niet weg dat er nog voldoende
mogelijkheden zijn om met dit mooie en unieke product het seizoen goed
af te sluiten.
Heeft u nog vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van de Pioen
bijeenkomst dan kunt u contact opnemen met Gerard Gardien,
productmanager FloraHolland, via T 0174 63 3652 of E
gerardgardien@floraholland.nl.