Gemeente Den Haag

Fietsers veiliger door de Waldorpstraat

De Waldorpstraat krijgt tussen het Leeghwaterplein en de Calandstraat een vrijliggend fietspad in twee richtingen. Dit fietspad sluit aan op het bestaande pad langs station Hollands Spoor. Vanaf de Calandstraat komt een tijdelijke voorziening omdat hier Laakhaven-West nog in herontwikkeling is. De vrijliggende fietspaden maken het fietsen door de Waldorpstraat een stuk veiliger en comfortabeler.

De Waldorpstraat is een belangrijke schakel in het hoofdroutenet voor fietsverkeer, vooral van en naar Den Haag-Zuidwest. Op het drukke gedeelte tussen het Leeghwaterplein en de Calandstraat zijn nu alleen fietsstroken in het wegdek gemarkeerd: de fietsers moeten de ruimte delen met het andere verkeer. Dat zorgt voor onveilige en hinderlijke situaties bij de in- en uitritten van de Megastores en de laad- en losvakken.

In september 2009 wordt begonnen met de aanleg van een vrijliggend fietspad in twee richtingen.
Verkeerswethouder Peter Smit: Deze aanpak past in de inspanning van de gemeente om Den Haag verkeersveiliger te maken. Bovendien voldoen wij hiermee aan een langgekoesterde wens van de vele fietsers die dagelijks over de Waldorpstraat rijden, aldus de wethouder.

Het tweerichtingsfietspad met een totale breedte van 3,50 meter komt aan de spoorzijde van de Waldorpstraat. Met een oversteek bij het Leeghwaterplein sluit het nieuwe fietspad aan op de bestaande paden richting Laak en Hollands Spoor. Vanaf de kruising met de Vaillantlaan/Calandstraat (De Put) komt een tijdelijke voorziening in de richting Viaductweg/Fruitweg en Spoorwijk. Met de ontwikkeling van Laakhaven-West komt ook hier een vrijliggend fietspad, zodat de hele Waldorpstraat een veilig fietspad heeft.

Groener karakter
Bromfietsen zijn op het fietspad niet toegestaan. De rijbanen voor de auto en de bushaltes blijven ongewijzigd. Ook het voetgangersgebied blijft aan de zijde van de Megastores. Naast de bomenrij in de middenberm komt aan de spoorzijde een tweede bomenrij tussen de rijbaan en het fietspad. Daarmee krijgt de Waldorpstraat een groener karakter dat past bij de bestaande situatie en de toekomstige bebouwing in de spoorzone.

De aanleg van het fietspad begint in september 2009 en wordt afgestemd op het werk aan De Put en de daarmee samenhangende, tijdelijke afsluiting van de kruising met de Calandstraat.