Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
19 februari 2009

Recessie treft ook schilders en glaszetters
Aantal ondernemingen dat in 2009 een omzetstijging verwacht, is gehalveerd

Almelo ­ Dat de afbouw- en onderhoudsmarkt niet gevoelig is voor de recessie, blijkt een fabel. Het aandeel schilders en glaszetters dat voor 2009 een omzetstijging verwacht, is in vergelijking met 2007 meer dan gehalveerd. Dat blijkt uit het Marketingrapport Schilders en Glaszetters 2009 van Van Es Marketing Services. Het rapport geeft een onafhankelijk, actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik in de branche.

Omzet- en resultaatontwikkeling
Bij aanvang van het jaar 2007 verwachtte 52 procent van de schilders en glaszetters dat jaar een omzetstijging te realiseren. Uit het recente onderzoek blijkt dat zij voor het jaar 2009 aanzienlijk minder optimistisch zijn. Slechts een kwart van de ondernemingen verwacht in het komende jaar met de omzet te plussen. In 2008 was er al sprake van een lichte daling, maar de cijfers voor 2009 zijn ronduit dramatisch te noemen. Ook de prognoses van het netto bedrijfsresultaat laten een sterke daling zien. Realiseerde bijna de helft van de schilders en glaszetters in 2006 nog een stijging van het netto bedrijfsresultaat, in 2009 verwacht nog maar 27 procent van de ondernemingen een resultaatstijging te realiseren.

Belang scherpe inkoopprijs fors toegenomen
De recessie heeft niet alleen invloed op de omzet en het bedrijfsresultaat. Als gevolg van de crisis focussen schilders en glaszetters zich op kostenreductie. Dat is goed af te leiden uit veranderingen in het inkoopgedrag. De branche klaagt over het algehele prijsniveau. Gevraagd naar motieven om relaties met bestaande leveranciers te verbreken, scoort de inkoopprijs hoog. In het jaar 2007 had slechts 16 procent van deze motieven betrekking op de prijsstelling, nu is dat 48 procent. Specifiek noemen schilders en glaszetters vaak het door leveranciers in rekening brengen van administratiekosten bij kleine bestellingen. Ook het feit dat kleine ondernemingen vaak geen gebruik kunnen maken van kortingsacties omdat ze dan te grote volumes moeten afnemen, is hen een doorn in het oog.
Bij de keuze van een nieuwe leverancier wordt maar liefst één op de drie beslissingen genomen op basis van de inkoopprijs, waarmee de inkoopprijs een vrijwel net zo belangrijk selectiecriterium is geworden als de breedte van het assortiment en de verkrijgbaarheid van producten. Dat is een opmerkelijke verschuiving in vergelijking met eerdere onderzoeken en met onderzoeken in andere branches. Vrijwel altijd zijn de assortimentsgerelateerde motieven veel belangrijker. Niet verrassend heeft een groeiend aandeel van de door schilders en glaszetters aangedragen verbeterpunten voor leveranciers betrekking op de inkoopprijzen. In 2005 bedroeg dat aandeel nog 7 procent, in 2007 24 procent en nu 34 procent.

Sterke groei aantal schilders en glaszetters
Het aantal economisch actieve bedrijven met als hoofdactiviteit `schilderen en glaszetten' is de afgelopen twee jaar met 15 procent toegenomen tot ruim 12.000 ondernemingen. De nieuwe ondernemingen zijn in de regel klein en opgericht door zelfstandigen zonder personeel (zzp-ers). Terwijl grotere ondernemingen sterker vertegenwoordigd zijn in de zakelijke markt, richten de kleine bedrijven zich hoofdzakelijk op de particuliere markt. Ten gevolge van de groei van het aantal kleine bedrijven zien we ook een verschuiving in de gebruikte bestelmedia. Het afhalen van benodigd materiaal en materieel bij de zelfbedieningsgroothandel maakt een forse groei door. Aan de trendmatige groei van het aantal ondernemingen zal naar verwachting als gevolg van de huidige economische ontwikkeling een einde komen.

Aan het onderzoek onder schilders en glaszetters hebben 226 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een telefonische enquête uitgevoerd in de maand januari 2009. De respondenten vallen onder de BIK- code 4544 van de Kamers van Koophandel. In het marketingrapport 2009 worden veel onderzoeksresultaten vergeleken met de resultaten van de onderzoeken onder schilders en glaszetters uit 2003, 2005 en 2007.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T



Ingezonden persbericht