Ingezonden persbericht



- Persbericht -

VAN TOILETARTIKEL TOT HYGIENISCH DESIGNOBJECT
Design draagt bij aan een betere hygiëne

Zeist, 19 februari 2009 - Functionaliteit in functie van hygiëne én uitstraling, dat zijn de uitgangspunten van het gloednieuwe dispenserdesign van Tork. Deze toonaangevende speler in hygiëneproducten start 2009 met haar grootste productinvestering in tien jaar. Internationaal ontwerper Thomas Meyerhoffer, die eerder voor Apple, Porsche en Nike aan de tekentafel zat, ontwikkelde voor Tork een trendy dispenserlijn: Tork Elevation. Deze innovatie combineert hygiëne, gebruiksvriendelijkheid en de laatste trends in een naadloos toiletdesign dat gezien mag worden.

Design draagt bij aan hygiëne
Uit recent gehouden onderzoek door Tork(1) onder 500 Nederlanders en Belgen wordt duidelijk dat het overgrote deel van de Nederlanders openbare toiletten het liefst vermijdt. Eén op de drie mensen deelt liever niet het toilet met anderen, uit angst voor bacteriën en andere ziekten. Maar liefst 95% van de gebruikers vindt dat producten op het toilet met name hygiënisch moeten zijn. Met name voor deze laatste wens blijkt design een grote bijdrage te kunnen leveren. Het blijkt namelijk dat een mooi design van een product een duidelijk hoger gevoel van hygiëne geeft . Onder jongeren is het zelfs zo dat meer dan 50% vindt dat design een vereiste is om een goede hygiëne te waarborgen. Als iets er mooi uitziet zal men er namelijk ook netter mee om gaan en er vaker gebruik van maken.

Hygiënisch design op het toilet
Topdesign is nu niet meer alleen weggelegd voor de happy few. Alledaagse producten moeten tegenwoordig dus behalve functioneel vooral ook mooi zijn. Wel 62% van de ondervraagden is van mening dat een stijlvol interieur het werk op kantoor aangenamer maakt en maar liefst 85% vindt de toiletruimte zeer belangrijk bij de totaalindruk van een bedrijf. Voor de totaalindruk van een restaurant zegt zelfs 86% de toiletruimte zeer belangrijk te vinden. Ruim 40% geeft aan dat dagelijkse producten aantrekkelijker ontworpen kunnen worden. Tork komt deze designliefhebbers tegemoet met een trendy concept voor op het toilet.

Onderscheidend ontwerp
Thomas Meyerhoffer, die aan de wieg stond van het design-DNA van Apple, ging de uitdaging aan functionele hygiëne te combineren met een opvallend ontwerp. Hij maakte gebruik van transparante materialen en ronde vormen met als resultaat een dispenserlijn in zwart en wit met een organische uitstraling. Door het aantrekkelijke en naadloze design te combineren met gebruiksvriendelijkheid verwacht Tork gebruik en daarmee hygiëne te stimuleren. Tork Elevation is onderscheiden door het Duitse 'iF Product Design Award 2009', één van de meeste prestigieuze ontwerpprijzen ter wereld.

Visie veranderen
"Bij het zien van de bestaande producten realiseerde ik me dat dit de mogelijkheid was om niet alleen de gebruikerservaring, maar ook de totale visie op toiletartikelen te veranderen. Doel was het vergroten van gebruik en hygiëne middels een aantrekkelijk en functioneel design, een ontwerp dat een aanwinst is voor het toilet. Het ontwikkelen van een product dat een uniek verhaal vertelt aan miljoenen mensen wereldwijd is niet alleen een uitdaging maar ook een eer," aldus Thomas Meyerhoffer.

SCA

SCA is internationaal papierproducent. Zo'n 50.000 medewerkers ontwikkelen in 90 landen hygiënische producten, kartonnen verpakkingsmaterialen en grafisch papier. SCA is wereldmarktleider in incontinentiematerialen, Europees marktleider in tissue en nummer twee in absorptietissue. SCA Hygiene Products, met hoofdkantoor in München, is het grootste bedrijfsonderdeel binnen de Zweedse SCA Group. In 2007 werd een omzet van ruim 11,5 miljard euro gerealiseerd. Zie voor meer informatie www.sca.com.

Tork

Away From Home (AFH) Tissue is een divisie van SCA Hygiene Products en een toonaangevende speler in Europa. De belangrijkste producten zijn gericht op de persoonlijke hygiëne, zo bestaat de range onder andere uit handdoekjes, toiletpapier en servetten. Afnemers van Tork, dat sinds 2008 wereldwijd verkrijgbaar is, variëren van kantoren, scholen en horeca tot productiebedrijven en gezondheidsinstellingen. Zie voor meer informatie www.tork.nl



Ingezonden persbericht