Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

2009Z03002 / 2080914190

Vragen van het lid Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de nadelige gevolgen van Actieplan Leerkracht voor bovenbouwdocenten op zelfstandige gymnasia. (Ingezonden 19 februari 2009)


1
Kent u het artikel `Carrière maken wordt lastig op het gymnasium'? 1)


2
Is het waar dat gymnasia door hun relatief grote percentage hoog opgeleide docenten een gebrek aan bekostiging zullen ervaren als gevolg van de afspraken rond Actieplan Leerkracht? Zo ja, was dit gevolg van tevoren bij u bekend?


3
Wat vindt u ervan dat gymnasia dreigen te moeten snoeien in het aantal bovenbouwleraren omdat zij hen geen beter salaris kunnen bieden, terwijl goede academisch opgeleide docenten juist op het gymnasium zo belangrijk zijn?


4
Onderkent u het gevaar dat academisch geschoolde docenten in de toekomst minder snel zullen solliciteren op een gymnasium omdat daar een minder goed carrièreperspectief kan worden geboden voor jonge docenten? Zo ja, wat vindt u daarvan? Zo nee, waarom niet?


5
Is het denkbaar dat er als gevolg van de afspraken rond Actieplan Leerkracht ook scholen zijn waar sprake is van overbekostiging? Zo ja, kan dit geld niet beter worden besteed aan scholen waar een groter percentage hoog opgeleide docenten werkt?


6
Deelt u de mening dat de afspraken rond Actieplan Leerkracht niet zorgen voor échte beloning naar prestatie, maar eerder voor een generieke afspraak over `hoeveel docenten er per school goed mogen zijn'?


7
Waarom bent u niet bereid échte prestatiebeloning in te voeren met meer ruimte voor maatwerk op scholen?


1) NRC Handelsblad, 17 februari 2009