Gemeente Rotterdam

In de gemeenteraadsvergadering van 19 februari 2009 werd een interpellatie gehouden over de benoeming van het nieuwe bestuur van Lantaren/Venster. Verder voerde de raad een tweeminutendebat over de oplopende wachtlijsten voor schuldhulpverlening. Na diverse andere onderwerpen debatteerde de raad tot slot over een voorstel van het college over te nemen maatregelen naar aanleiding van de kredietcrisis.

Interpellatie Lantaren/Venster
Het college van burgemeester en wethouders heeft onlangs een nieuw bestuur voor Lantaren/Venster benoemd. De fractie was verbaasd dat twee medewerkers van hetzelfde adviesbureau zijn benoemd in het nieuwe bestuur en de directie van Lantaren/Venster. Leefbaar Rotterdam vroeg zich af of er sprake was van belangenverstrengeling, omdat hetzelfde adviesbureau een onderzoek heeft verricht. De uitkomsten van dat onderzoek waren voor het zittende bestuur aanleiding ontslag te nemen. Leefbaar Rotterdam deelt de mening van het opgestapte bestuur dat de verhuizing van het filmhuis naar de Wilhelminapier onverantwoord is. De fractie heeft de indruk dat de verhuizing moet doorgaan, ook al zijn de verhuiskosten dubbel zo hoog geworden. De fractie diende een motie in een nieuw bestuur te formeren dat onafhankelijk van het oordeel van het college kan opereren in het belang van Lantaren/Venster. Ook moet het college er bij de samenstelling van het bestuur zorg voor dragen dat de schijn van belangenverstrengeling te allen tijde wordt vermeden. Hiervoor moet een open sollicitatieprocedure gehanteerd worden voor de voorzitter van het bestuur. Wethouder Grashoff gaf aan enkel de voorzitter van het bestuur te mogen benoemen. De voorzitter heeft op persoonlijke titel een medewerker van het betreffende bureau benaderd, die volledig los stond van het onderzoek en geen relatie had met dit dossier. De andere is zelfstandige en werd wel eens door het bureau ingeschakeld. Er is geen sprake van belangenverstrengeling. De wethouder gaf ook aan dat het bestuur niet moest opstappen; ze hebben er in overleg zelf voor gekozen. De PvdA gaf aan dat Lantaren/Venster belangrijk voor de stad is. De fractie wilde wel transparantie en duidelijkheid. Daarom verzocht de fractie het ASR-rapport, het onderzoek naar de exploitatiemogelijkheden, voor eind april aan de raad te zenden. Het bestuur kan en moet aan de slag. GroenLinks kon zich vinden in de samenstelling van het nieuwe bestuur. De fractie vond het alleen jammer dat er niet gezocht was naar mee diversiteit in de samenstelling. De discussie over de verhuizing wilde de fractie van de SP niet opnieuw voeren. De VVD gaf aan vertrouwen te hebben in de nieuwe voorzitter. De gemaakte keuze kon zeker de schijn van belangenverstrengeling oproepen. Dat vond CU-SGP. De fractie vroeg zich af of dat onderwerp aan de orde is geweest in een gesprek met de voorzitter. Ondanks eerdere besluiten zet de aan de kwartiermaker gegeven opdracht de discussie over de verhuizing weer op de agenda van de raad. Daarnaast zijn niet alle alineas in het rapport ingevuld. Hoe zit het daarmee? D66 wilde weten op welk moment geworven is. Voor of na de oplevering van het onderzoek. Het CDA vond het belangrijk dat er structureel goed beleid wordt gevoerd. Het accountantsrapport geeft daarvoor de houvast. De fractie gaf aan dat het gemeentebestuur niet gaat over de benoeming van het gehele bestuur, maar wel over het toezien op het voeren van het beleid. Wethouder Grashoff benadrukte dat er geen enkele sprake is van belangenverstrengeling. Nadat het onderzoek was afgerond is er pas gestart met de zoektocht om de vacatures in te vullen. De mogelijke schijn van belangenverstrengeling is aan de orde geweest in gesprekken met de voorzitter. De voorzitter is overtuigd van het onafhankelijk functioneren van zijn medebestuursleden. De wethouder komt eind april met een volledig rapport als de kwartiermaker alle gevraagde alternatieven heeft onderzocht. De motie werd verworpen. Alleen Leefbaar Rotterdam stemde voor.

Tweeminutendebat oplopende wachtlijsten schuldhulpverlening Vorige week woensdag besprak de commissie voor Maatschappelijke Ondersteuning, Volksgezondheid en Participatie de maatregelen die wethouder Kriens wil nemen om de wachtlijsten voor schuldhulpverlening weg te werken. In de ogen van de SP zijn deze maatregelen echter verre van voldoende. De SP is bang dat de wachtlijsten weliswaar langzamer zullen blijven groeien. Omdat er nu niet genoeg budget en daardoor personeel is om alle Rotterdammers te helpen die schuldhulp nodig hebben, er daardoor wachttijden zijn ontstaan en er door de recessie hoogstwaarschijnlijk een nog groter beroep zal worden gedaan op schuldhulpverlening, diende de SP een motie in. De motie droeg het college op 3 miljoen euro vrij te maken om extra, eventueel tijdelijk, personeel aan te nemen voor schuldhulpverlening in welke vorm dan ook. Alle fracties hechtten waarde aan het snel bieden van hulp. Het is onwenselijk wachtlijsten te hebben. Zeker als in het verband met de economische crisis zich een nieuwe groep hulpvragenden aandient. Wethouder Kriens gaf aan dat het college zich bewust is van de urgentie en ook in het plan van aanpak Kredietcrisis zal anticiperen op wat komen gaat. Voor nieuwe hulpvragenden zijn er geen wachtlijsten. Waar wel wachtlijsten zijn worden die zo snel mogelijk weggewerkt. De PvdA, GroenLinks en het CDA gaven aan vertrouwen te hebben in de aanpak van de wethouder. De fracties gaven aan de ontwikkelingen kritisch te volgen. D66 en SP stemden voor de motie. De motie werd verworpen.

Toevoeging van de gemeente Rozenburg aan Rotterdam Op 4 en 11 december 2008 hebben de gemeenteraden van Rotterdam en Rozenburg het eerste besluit genomen om te komen tot een samenvoeging van beide gemeenten. Dit was het zogenaamde herindelingsontwerp, de eerste stap in het proces, zoals dat in de Wet algemene regels herindeling (Wet arhi) voorgeschreven is. De raad heeft daarmee besloten om de procedure tot fusie te starten, het akkoord op hoofdlijnen goed te keuren en het herindelingsontwerp vast te stellen. De volgende stap in dit proces is de vaststelling door de gemeenteraad van het herindelingsadvies. Het op 4 december 2008 vastgestelde herindelingsontwerp is door het college bekend gemaakt en heeft acht weken ter inzage gelegen. Er zijn in die periode in Rotterdam geen zienswijzen tegen het ontwerp ingebracht. Het college stelde de gemeenteraad voor het vastgestelde herindelingsontwerp om te zetten in een herindelingsadvies. Het herindelingsadvies wordt door gedeputeerde staten aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gezonden. De minister is vervolgens verantwoordelijk voor het wetgevingstraject. De SP vond het jammer dat er geen referendum is gehouden. De fractie vroeg zich af wie er belang bij heeft dat Rozenburg aan Rotterdam wordt toegevoegd. De fractie gaf aan dat op basis van eigen ervaringen en gezien de bezwaarschriften aan de kant van Rozenburg veel Rozenburgers Rozenburgers willen blijven. Ook wordt er op dit moment gekeken naar het functioneren en de organisatie van het deelgemeentelijk bestel. Weet Rozenburg waar ze aan begint? Vanuit Rotterdam zijn geen zienswijzen ingebracht gaf de PvdA aan, maar wel vanuit Rozenburg. De PvdA stelde de vraag of en welke gevolgen dit had voor het verdere proces. De fractie voorzag verder geen grote problemen die de samenvoeging in de weg staan. De fractie heet Rozenburg welkom. Leefbaar Rotterdam vond het net als de SP jammer dat er geen referendum in Rozenburg is gehouden. De fractie vond verder dat er al vaak genoeg over de toevoeging is gesproken en dat het goed is als er op korte termijn duidelijkheid komt voor alle betrokkenen. GroenLinks en het CDA wensten snel antwoord van het college op vragen van het college van Rozenburg. Vragen die zijn gesteld naar aanleiding van de notitie We kunnen zoveel beter, over hoe het bestel beter kan functioneren. Burgemeester Aboutaleb gaf aan dat het Rotterdamse en Rozenburgse college bij de staatssecretaris hebben uitsproken voor samenvoeging te zijn. Hij gaf daarnaast aan dat Rozenburg zelf het initiatief heeft genomen om bij Rotterdam te willen horen. De ruim 100 Rozenburgse zienswijzen worden tijdig behandeld, zodat de gemeenteraad van Rozenburg op 5 maart een besluit kan nemen. De burgemeester heette de gemeente welkom. Wethouder Baljeu gaf aan dat het deelgemeentelijk-bestel niet ter discussie stond en dat er op basis van de notitie gesproken wordt over hoe het beter kan. Rozenburg neemt ook deel aan de discussie over het bestuurlijk model. Het voorstel werd aangenomen. De SP en drie van de leden van Leefbaar Rotterdam stemden tegen.

Onderzoek functioneren hulpverlenende instanties naar aanleiding van overlijden baby Talysa
Het college bood de raad de rapporten aan van de diverse onderzoeken naar het functioneren van de verschillende hulpverlenende instanties rond het overlijden van baby Talysa op 5 december 2007. Het betrof de rapporten van de Inspectie Jeugdzorg over de rol van Bureau Jeugdzorg en de Jeugdconsul over het functioneren van de zorg- en hulpverleningsketen in deze casus. Het college en het dagelijks bestuur van de Stadsregio komen tot de volgende conclusies. De systemen van Bureau Jeugdzorg moeten aangepast worden en de professionaliteit bevorderd. Er moet geïnvesteerd worden in de professionaliteit, kwaliteit en cultuur in de gehele keten. Binnen het programma Ieder Kind Wint wil het college aanvullende initiatieven ontwikkelen die zich richten op de versterking van de professionaliteit en kwaliteit van instellingen en hun medewerkers en het stimuleren van een cultuur, die zich vanuit het perspectief en het belang van het kind richt op de samenhang. Dit in lijn met de regels die daarvoor voor Bureau Jeugdzorg gelden. Daarnaast moet er meer geld komen en de werkdruk in de keten verlaagd worden. Ook wilde het college dat de informatiepositie binnen de keten versterkt wordt. Denk hierbij aan een breed Elektronisch Kind Dossier (EKD) dat toegankelijk is voor alle hulpverleners in de keten. Tot slot wilde het college dat de zorgcoördinatie binnen de stadsregio eenduidig ingevuld wordt. Leefbaar Rotterdam vond de werkelijkheid er een van papier, ondanks alle inspanningen. Het maximale moet gedaan worden om kinderen te beschermen. Het huidige jeugdzorgsysteem kan niet voorkomen dat zich nieuwe gevallen aandienen. De fractie diende een motie in die de raad opriep uit te spreken een spoedige invoering van het EKD wenselijk te vinden. De kans op herhaling wordt dan kleiner gemaakt. De fractie diende nog een motie in. De motie verzoekt het college in overleg met het Rijk te treden om te komen tot prenatale ondertoezichtplaatsing en gedwongen uithuisplaatsing direct na geboorte. Dit als maatregelen tegen gebleken ongeschikte ouders. Het CDA gaf aan dat alle alarmbellen op rood hadden moeten staan bij alle instanties die het gezin van baby Talysa begeleidden. De conclusies van de inspectie zijn vernietigend. Het belang van het kind staat voor de fractie voorop. Hoeveel crisissen zijn er nodig om een goede organisatie tussen de partners te realiseren? Het CDA gaf aan dat mensen de cruciale factor vormen. Het invoeren van systemen biedt geen oplossing voor uitzonderingen. Daarnaast mogen systemen niet het verantwoordelijkheidsgevoel bij hulpverleners wegnemen. De fractie vroeg het college naar de effecten van het traject Ieder kind wint. Levert het betere zorg op? De latente vraag naar zorg is te schatten op 1.050 kinderen die zodanige risicos kennen dat zorg aangewezen is, maar die niet de hulp en zorg krijgen die zij nodig hebben. Het CDA diende daarom namens alle raadsfracties een motie in die opriep dat rijk, de stadsregio en de gemeente de handen ineen moeten slaan om deze 1.050 kinderen de noodzakelijke hulp en ondersteuning te bieden en op een innovatieve wijze hiermee aan de slag te gaan. De CU-SGP miste in het onderzoek wat er echt misgegaan is en wat de rol van de wethouder is geweest. De conclusies pleitten voor nog meer regie en coördinatie. De fractie wil niet een nog langere keten. Klopt de keten wel? Moeten we niet meer buiten de bestaande instituten denken? Daarnaast vroeg de fractie of het klopte dat de wachtlijsten weer aan het oplopen zijn. De VVD gaf aan dat een samenleving zonder gevaren niet bestaat. Een samenleving waarin we voor de rechten van kinderen opkomen wel. Een EKD kan niet voorkomen dat er excessen zijn. Wat doen professionals? Hoe zit het met het nemen van verantwoordelijkheid? Het is nog onvoldoende duidelijk hoe systemen bijgehouden worden. Systemen moeten niet gevuld worden vanuit het beeld dat schuld en verantwoordelijkheid kan worden afgeschoven. Bij de VVD stond gerichte registratie en de professionaliteit van hulpverleners voorop. D66 gaf aan dat het CDA en Leefbaar Rotterdam de juiste zaken concludeerden. De fractie vroeg zich af hoe de politieke discussie in het veld werden ontvangen. Zodra je mensen zegt dat ze fouten maken, zorgt dat voor duikgedrag. D66 gelooft in mensen en niet in systemen. GroenLinks vond ook dat er maximale inzet gepleegd moet worden nieuwe gevallen te voorkomen. De fractie legde prioriteit bij het duurzaam investeren in mensen, de professionals. Systemen kunnen slechts een hulpmiddel zijn. Dan moet dat systeem wel gedragen worden door de mensen die ermee moeten werken. De fractie had liever gezien dat de discussie later gevoerd zou worden, omdat er op 3 maart een bijeenkomst is met beroepskrachten. Voorkomen moet worden dat ouders aarzelen gegevens aan te leveren. De PvdA zei dat het dossier al uitvoerig besproken is. De fractie wil komen tot een sluitende oplossing en wilde als de wethouder dat nodig had extra middelen geven om de aanvullende maatregelen te nemen die in het dossier zijn misgegaan. Ook wilde de partij een conferentie met patijen in het veld organiseren. De PvdA diende een motie in die het college opdroeg uit te zoeken of en zo ja welke juridische en of andersoortige belemmeringen er zijn om één regisseur eindverantwoordelijk te maken en voorstellen te doen om geconstateerde belemmeringen weg te nemen en de samenwerking te versterken. Ook diende de partij een motie in die het college opriep ervoor te zorgen dat alle bij gezinnen betrokken gemeentelijke instanties en instanties waarmee de gemeente een subsidierelatie heeft worden aangesloten bij het Sisa-signaleringssysteem en op korte termijn een stappenplan op te leveren om dit te bereiken. Wethouder Geluk gaf aan dat het verschrikkelijk is dit als mens en als wethouder mee te maken. Hij is pas tevreden als we er alles aan hebben gedaan dit soort situaties te voorkomen. Er is sprake geweest van ernstige inschattingsfouten en er is informatie achtergehouden. Rotterdam staat voor een enorme opgave. We zijn er niet met het plakken van wat pleisters. Het verandertraject waar we inzitten is enorm ingrijpend. Het bestaande moet worden afgebroken, terwijl we werken aan vernieuwing moet hulp geboden blijven worden. Rotterdam kent een problematiek die onvergelijkbaar is met andere steden. Er zijn al stappen genomen om de keten te verkleinen, de Centra voor jeugd en gezin zijn daar een voorbeeld van. De wethouder was tevreden over een aantal stappen die gezet zijn. Zo is het scholingsbudget enorm vergroot, zonder dat dit ten koste gaat van de hulpverlening. Hij gaf aan dat er nog veel meer nodig is. Structuur- en cultuurveranderingen moeten hand in hand gaan. Hij gaf aan dat het EKD een bouwsteen is, niet de oplossing voor problemen. Het programma Ieder kind wint kan rekenen op een breed draagvlak in de praktijk. GroenLinks diende na de uitleg van de wethouder een motie in die het college opriep alle relevante instellingen in de keten van jeugdzorg in goed overleg met de mensen in het veld te bewegen zich aan te sluiten bij het alarmeringssysteem Sisa. Daarnaast nauwkeurige voorwaarden te stellen aan het gebruik van het alarmeringssysteem, waaronder verstaan moet worden dat het systeem niet uitgebreid mag worden met faciliteiten voor dossiervorming dan wel gekoppeld mag worden aan andere systemen die beogen om brede dossiervorming te bereiken. Als derde droeg de partij het college op investeringen in mensen in de jeugdketen te bewerkstelligen zodat de zorg aan kinderen en jongeren kan verbeteren waardoor de kans op incidenten wordt verkleind. Leefbaar Rotterdam benadrukte dat de daders niet de hulpverleners zijn maar de ouders. De moties werden in stemming gebracht. De motie die door het CDA namens de hele raad werd ingediend werd aangenomen. Net als de beide moties van de PvdA.

Referendum deelgemeentebestel
De SP diende een initiatiefvoorstel in. De fractie stelde voor tegelijkertijd met de verkiezingen van 4 juni 2009 een referendum te houden over de toekomst van het deelgemeentebestel. Het college werd verzocht om in samenspraak met de raad een opkomstbevorderende campagne, stadsdebatten en nader opinie-onderzoek onder de Rotterdammers te organiseren. Het college heeft kort geleden de notitie We kunnen zoveel beter gepresenteerd. Daarin beschrijft het college een traject om het Rotterdamse bestuursmodel te verbeteren. De SP paste het initiatiefvoorstel daarop aan. De SP ziet het als winst dat het college een aantal problemen met het deelgemeentebestel onderkent. Naar oordeel van de SP zijn er in de huidige situatie dusdanig veel knelpunten en dusdanig weinig pluspunten, dat het opheffen van de huidige deelgemeenteraden en besturen de enige manier kan zijn om te zorgen dat Rotterdammers daadwerkelijk betrokken worden bij de beslissingen die hen aangaan. De vraagstelling van het te houden referendum zou volgens de SP 'Bent u voor of tegen het vervangen van de huidige deelgemeenteraden en -besturen door een directere vorm van democratie in uw buurt?' moeten zijn, met als antwoordmogelijkheden 'voor' en 'tegen'. Als de Rotterdammers nee zeggen kan het college voort op de koers die zij in haar eigen notitie heeft uitgezet. Als de Rotterdammers ja zeggen schept dat een verplichting om op korte termijn te zorgen voor een alternatief voor het huidige bestel. GroenLinks vond de vraagstelling niet helder genoeg. De fractie vroeg zich af of gekozen wijkraden de oplossing zijn om het democratisch proces te vergroten. Leefbaar Rotterdam feliciteerde de SP met dit initiatief. De fractie is voorstander van referenda en ziet veel nadelen aan een deelgemeentelijk bestel. Denk aan bestuurlijke drukte, dubbele besluitvorming, e.d. Elk jaar kan 40 miljoen euro worden bespaard als deelgemeenten worden afgeschaft. De fractie gaf aan de koppeling met de Europese verkiezingen jammer te vinden. De verkiezingen werken opkomstverlagend. De VVD vond dat de verantwoordelijkheid voor het bestel bij het bestuur ligt en zij de keuzes op dat vlak moeten maken. D66 stelde de Rotterdammer centraal. Het is belangrijk dat er een politieke laag is die dicht bij de mensen staat en de voor hen belangrijke besluiten kan nemen. De vraag is alleen hoe de twee lagen in Rotterdam functioneren. D66 deelde de analyse van de SP niet. Het opheffen van de deelgemeentes is niet de enige optie. De fractie vond ook dat je mensen in dit stadium geen besluit kunt vragen met een verkeerde vraagstelling. De PvdA vond de vraagstelling ook een probleem. Te subjectief. Weet de Rotterdammer waar hij zijn stem voor uitbrengt? Daarnaast zijn er voor de burger al laagdrempelige mogelijkheden actie te ondernemen als ze het met een onderwerp niet eens zijn. Denk aan het burgerinitiatief en het gebruik maken van de referendumverordening. Als de burger deelgemeentes niet ziet zitten, waarom is er dan niet eerder door de burgers actie ondernomen? De PvdA vroeg ook of het voorstel van de SP voldeed aan de referendumverordening. De SP gaf aan dat het gaat om het functioneren van de democratie. De vraagstelling is voor het bestel of tegen het bestel. Over de invulling wordt dan verder met de Rotterdammers gesproken. Het klopt dat de vraagstelling subjectief is. Elke vraag is namelijk subjectief. Burgemeester Aboutaleb gaf aan dat het college niet heeft afgewogen of het voorstel binnen de referendumverordening past, omdat ze het inhoudelijk niet eens zijn met het voorstel. Het voorstel van de SP werd verworpen. Leefbaar Rotterdam en de SP stemden voor.

Voorgestelde maatregelen naar aanleiding van de kredietcrisis Het college diende een voorstel in waarin maatregelen stonden die ze wilde nemen naar aanleiding van de kredietcrisis. De Rotterdamse economie is gevarieerd en daardoor redelijk bestand tegen crisisdreigingen. Er werken veel mensen in de zorg en het onderwijs. Die sectoren zijn minder crisisgevoelig. Maar Rotterdam heeft ook kwetsbare bedrijfstakken, zoals de transportsector, de industrie en de bouw. Er is behoefte aan het snel uitvoeren van korte termijn investeringen. Met name de bouwsector zou daarmee gestimuleerd kunnen worden. Daarnaast zijn maatregelen gewenst die zoveel mogelijk bijdragen aan een structurele versterking van de Rotterdamse economie: inzet op duurzaamheid, innovatie en een aantrekkelijke stad. Ook van belang is scholing van beschikbare werknemers en bemiddeling naar werk. Ter bestrijding van de (in)directe gevolgen van de crisis bereidt het college een overkoepelend plan van aanpak voor. Voor alle relevante sectoren van de Rotterdamse samenleving brengt het college nauwgezet in kaart welke maatregelen nodig zijn en hoe die uitgevoerd kunnen worden. Leidend begrip in dat plan is duurzaamheid. Als onderdeel van en vooruitlopend op een breder pakket aan maatregelen zijn nu maatregelen in de fysieke sector nodig. Allereerst is de markt voor kredietverstrekking voor bijvoorbeeld ontwikkelaars nagenoeg stil komen te liggen. Op de tweede plaats stagneert de woningmarkt. Vanuit een gemeentelijk perspectief kan geen sluitend pakket van maatregelen worden geboden, omdat bijvoorbeeld de werking van de kapitaalmarkt buiten de gemeentelijke invloedsfeer valt. De voorgestelde maatregelen leggen de focus op projecten en gebiedsontwikkelingen die van grote betekenis zijn voor de ontwikkeling van de stad en voor de collegedoelstellingen op het gebied van wonen, zoals de woningbouwproductiedoelstelling. Het college wil het bestaand gemeentelijk erfpachtbeleid en instrumentarium actief en selectief inzetten. Voor bouwprojecten en locatieontwikkelingen wordt het, onder bepaalde voorwaarden, mogelijk om de grond in erfpacht te verkrijgen. Daarvoor is een krediet van 200 miljoen euro nodig. Op deze wijze kunnen stagnaties bij bouwprojecten of locatieontwikkelingen die hun oorsprong vinden in de kredietcrisis voorkomen of verholpen worden. Het college verbindt aan dit instrument voor nieuw te starten projecten expliciet de verplichting om vijf procent van de aanbestedingssom in te zetten voor loonkosten, begeleidingskosten en/of stagevergoedingen van werkzoekenden. Waar mogelijk wordt de regeling gebruikt om jongeren een vak te laten leren om zo te voorkomen dat ze werkloos raken. GroenLinks vond het een creatief voorstel met goede oplossingen. Ontwikkelaars wijzen op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid kon ook rekenen op goedkeuring van de partij. GroenLinks stelde dat er ook normen gesteld konden worden aan de duurzaamheid. Daarom diende de fractie een motie in die het college opriep voorrang te verlenen aan nieuw te starten projecten die tenminste aan de 15 jaar-besparingsnorm voldoen. De fractie vroeg zich wel af hoe de wethouder voorkomt dat bouwwerken stil komen te liggen en dat er misbruik gemaakt wordt van de regeling. GroenLinks wilde daarnaast dat er voor woningbouwprojecten wordt gekozen, niet voor het bouwen van kantoren. Leefbaar Rotterdam was er geen voorstander van dat de gemeente bank gaat spelen. Leefbaar Rotterdam heeft het college schriftelijke vragen over dit onderwerp gesteld, maar nog geen antwoord gehad. Daarnaast ziet de fractie een rol weggelegd voor het Investeringsfonds Rotterdam (IFR) om de crisis aan te pakken en te financieren. Rond de inzet van het IFR-fonds zou een onafhankelijke commissie worden ingesteld. Het college heeft zich nog niet aan die afspraak gehouden. De fractie vroeg zich af of het verstandig was de voorgestelde plannen uit te voeren. Ondanks de risicos was het antwoord: ja. Banken verzaken hun plicht. Dus de overheid moet ingrijpen. De fractie vond een goede informatieverstrekking aan commissie en raad cruciaal. Het CDA is blij met deze eerste maatregelen. Het CDA vroeg naar de komst van het overkoepelend plan. De voorgestelde sociale maatregelen zijn positief. Het CDA wenste dat deze maatregelen ook worden verwerkt in het overkoepelend plan. De fractie wenste het college succes met de uitvoering en perspectief voor elke Rotterdammer. De VVD was blij met de voortvarendheid van het college. Bouwprojecten worden ingezet als aanjager van de werkgelegenheid. De fractie benadrukte het belang van de afbouw van projecten. De fractie hoopt dat gebruik gemaakt van de regeling. De afbouw moet namelijk nog steeds door banken gefinancierd worden. Mocht dat nodig zijn dan vraagt de VVD naar de mogelijkheden af te zien van de voorgestelde 5% regeling. Omdat de kosten voor de ontwikkelaar worden opgedreven. D66 gaf aan dat Rotterdam klappen gaat krijgen. Alle sectoren zijn namelijk met elkaar verbonden. D66 vond het daarom jammer dat niet het totale pakket voorligt. De fractie benadrukte dat dit vooruitgeschoven plan geen gevolgen mag hebben voor het totale plan. Het is nog niet bekend wat er nog allemaal op ons gaat afkomen. Een integrale visie is daarom gewenst. Onderdeel daarvan moet de monitoring van alle ontwikkelingen en informatie over consequenties zijn. D66 vroeg zich af wanneer een project voorrang krijgt. Wat de kaders zijn en hoe we structureel de crisis te lijf gaan. De fractie maakt zicht extra zorgen over de doelgroep jongeren. De PvdA was enthousiast over het voorstel. De PvdA gaf aan reikhalzend uit te kijken naar het totale plan. De fractie hechtte waarde aan het maken van vaart. Ga aan de slag, wacht niet op plannen en neem verantwoorde risicos, was de opdracht aan het college. De fractie was positief over het voorstel om krediet te gebruiken als instrument en toch afgesproken beleidsdoelstellingen waar maken. De fractie vond dat niet de kredietschieters en ontwikkelaars door de crisis heen werden geholpen, maar de stad. De risicos die deze constructie met zich meebrengt zijn verdedigbaar en verantwoord. Daarnaast is deze maatregel uniek in Nederland. De SP gaf aan dat ze geen blanco cheque wilde afgeven om ontwikkelaars de winter door te helpen. De SP vond het aannemelijk dat eerste palen pas als de kredietcrisis is afgelopen de grond in gaan. Er wordt dan niet gewerkt aan de doelstellingen en aan werkgelegenheid. De fractie vond het kader niet helder. De SP wilde niet dat de gemeente het risico dat banken en andere financiers te groot achten, gaat overnemen. Het risico is te groot dat de gemeente met onverkoopbare woningen blijft zitten. De SP riep op dingen te doen waar de Rotterdammers iets aan hebben. CU-SGP gaf aan dat de beleidsdoelstellingen er niet toe doen. We moeten de crisis aanpakken en Rotterdam door de crisis helpen. De CU-SGP vroeg zich af wanneer de financiële rek er bij de gemeente uit is. Bij 200 miljoen, 400 of 800 miljoen? De fractie vond het belangrijk om een integrale afweging te kunnen maken. Daarnaast vond ze de juridische verdedigbaarheid belangrijk. De fractie wenste per project verslag van de voortgang. Wethouder Bolsius vond het belangrijk de gemeente als betrouwbare partner neer te zetten. Op dit moment worden al zaken opgepakt binnen diverse portefeuilles. Medio maart presenteert het college het overkoepelende plan. Onduidelijk blijft wel wat bijvoorbeeld het rijk gaat doen in de toekomst en wat dat betekent voor Rotterdam. De wethouder gaf aan dat de gemeente geen bank gaat spelen. De gemeente koopt grond en geeft dat in erfpacht uit. Op dit moment kunnen banken zelfs geen rendabele projecten financieren omdat banken liquiditeitsproblemen hebben. Het financiële risico vond de wethouder verantwoord. Het college heeft de financiële ruimte nodig om snelheid te kunnen maken. Hij vond dat de gemeente het lef moet hebben deze dingen te doen. Daarnaast vond hij de maatregelen verdedigbaar en juridisch houdbaar. Wethouder Karakus gaf aan dat het niet om de ontwikkelaars, maar om de projecten gaat. Rotterdammers moeten goed kunnen wonen. Daarnaast is het belangrijk voor de werkgelegenheid en blijft de verantwoordelijkheid bij de ontwikkelaar. De gemeente loopt dus geen risico. Er is geen sprake van blanco cheque. De kaders worden door de raad vastgesteld. De wethouder gaf ook aan dat de 5% regeling een bestaande en bij ontwikkelaars bekende regeling is. Mochten afwijkingen op deze regel nodig zijn dan komt de wethouder daarmee terug bij de raad. Op de vraag naar de rek komt de wethouder terug. Wethouder Karakus gaf aan dat Rotterdam al vooruit loopt op het gebied van duurzaam bouwen. Op dat gebied zijn al convenanten met partijen afgesloten. De wethouder ontraadde de ingediende motie. De motie werd verworpen. De SP, GroenLinks, D66, en twee leden van de PvdA stemden voor. Het voorstel werd aangenomen. De SP en een lid van Leefbaar Rotterdam stemden tegen.

Regeling van werkzaamheden

Behouden pand en inboedel Fortuyn voor Rotterdam Leefbaar Rotterdam hoopte dat het pand en de inboedel van Pim Fortuyn, bezien vanuit cultuurhistorisch perspectief, intact zouden blijven. Leefbaar Rotterdam wilde van het college horen of zij bereid zijn daartoe met de huidige eigenaren contact op te nemen en, mede naar aanleiding van in de Tweede Kamer gestelde vragen, eventueel hierover met het Rijk in overleg wil treden. Wethouder Grashoff gaf aan dat er genoeg redenen zijn om relevante onderdelen uit de inboedel te behouden, niet het pand. Ook gaf hij aan dat de gemeente beschikt over het archief van de heer Fortuyn en stukken uit de erfenis. Hij voelde er niet voor om als overheid mee te doen aan een veiling. Hij zegde toe in contact met de eigenaren te treden en de mogelijkheden van behoud te onderzoeken.

En verder heeft de raad

- mevrouw dr. M. Steenhuis als voorzitter van de commissie voor Welstand en Monumenten benoemd

- voorbereidingsbesluiten genomen voor gronden aan Kapittelland 14 en 17, Veilingweg 66 en Toepad 64-66. Wethouder Karakus zei toe dat de boerderijen aan het Toepad behouden blijven

- de verzoeken om planschade van eigenaren en/of bewoners van percelen aan de Scheepmakerskade en de Statenweg 115d afgewezen
- ingestemd met de overdracht van een gedeelte van de G.K. van Hogendorpweg (N417) van de provincie Zuid-Holland naar de gemeente Rotterdam.

Raadsvergadering gemist of nog eens terugzien?
De vergadering van de gemeenteraad is live uitgezonden op www.rotterdam.nl en kan in het archief in zijn geheel, per agendapunt en per spreker worden bekeken.