Nederlandse Politiebond


Geweld tegen de politie: meer aandacht voor weerbaarheid noodzakelijk

Er bestaan nog altijd grote regionale verschillen in de opvang en begeleiding van politieambtenaren die tijdens hun werk met agressie of geweld zijn geconfronteerd. Dat was de NPB uiteraard al lang bekend, onder andere door de vele klachten van leden over de manier waarop de korpsen omgaan met de zogenaamde voegingsprocedure. Het is nu echter ook vastgesteld in het onderzoeksrapport 'Bont en Blauw', een in opdracht van het ministerie van Justitie uitgevoerde analyse van 256 politiedossiers inzake geweld tegen de politie.

Weliswaar hebben alle politiekorpsen de afgelopen jaren officieel een geweldsprotocol ingevoerd, maar de manier waarop ze dat plan van aanpak in de praktijk invullen en ten uitvoer brengen varieert nogal. Het ministerie van BZK heeft in 2005 een aantal minimumeisen gesteld waaraan de protocollen zouden moeten voldoen; de naleving daarvan blijkt nogal te wensen over te laten.

Minister Ter Horst van Binnenlandse Zaken en minister Hirsch Ballin van Justistie hebben de Tweede Kamer op 19 februari laten weten dat er meer consistentie moet komen in de opvang en begeleiding van politieambtenaren na een geweldsincident. Ze zijn voornemens dat te realiseren door nadere regels te stellen aan de uitvoering van de regionale geweldsprotocollen (landelijke uitvoeringsregeling).

Zwaardere straffen
Tegelijk met het rapport 'Bont en Blauw' stuurde beide ministers ook het rapport 'Evaluatie van de strafvorderingsrichtlijn kwalificerende slachtoffers' naar de Tweede Kamer. In dat rapport wordt een analyse gegeven van de 80.651 zaken van belediging, bedreiging en geweld die het Openbaar Ministerie in de anderhalf jaar tussen 1 december 2006 en
1 mei 2008 in behandeling nam.

De onderzoekers concluderen dat daders die geweld plegen tegen werknemers met een publieke taak zoals politieambtenaren in de meeste gevallen een beduidend zwaardere straf krijgen dan andere daders, al komt het nooit tot de verdubbeling die in de strafvorderingsrichtlijn van het Openbaar Ministerie is vastgelegd. Gemiddeld wordt twee keer zo vaak voorlopige hechtenis opgelegd en er wordt veel vaker gedagvaard.

De NPB erkent dat zwaarder straffen een afschrikwekkend effect kan hebben op potentiële daders en daardoor een bijdrage kan leveren aan het terugdringen van het geweld tegen politieambtenaren en andere werknemers met een publieke functie. Tegelijkertijd moeten we onder ogen zien dat een dergelijke oplossing niet 'hufterproof' is: hoe zwaar je de straffen ook maakt, er zullen altijd mensen met een kort lontje blijven rondlopen die zich op enig moment geroepen voelen politieambtenaren agressief of gewelddadig te benaderen.

Training en zorg
Wil je de gevolgen van geweldpleging tegen de politie verder beperken, dan zul je moeten investeren in preventief beleid. Collega's moeten dusdanig getraind worden dat ze op het moment dat ze met het geweld geconfronteerd worden optimaal weerbaar zijn zowel fysiek als mentaal. Niet voor niets bepleit de NPB al sinds jaar en dag een fikse investering in het aantal trainingsuren (de huidige 32 uur per jaar zijn echt een lachertje) en vragen we sinds enige tijd ook aandacht voor het belang van goede psychische personeelszorg bij de politie.

Actie in FNV-verband
De toenemende agressie tegen werknemers in de publieke sector heeft ook de warme aandacht van de vakcentrale FNV. Onlangs is voor het opzetten van acties op dit gebied een speciale werkgroep in het leven geroepen, waarin uiteraard ook de NPB vertegenwoordigd is. Begin april zal een eerste grootschalige FNV-manifestatie plaatsvinden om het geweld tegen overheidspersoneel aan de kaak te stellen.

Wat kan de NPB betekenen voor een politieambtenaar met schade als gevolg van geweld? Een greep uit de mogelijkheden.


* Het indienen van een klacht tegen de beslissing van de Officier van Justitie om niet tot vervolging over te gaan (de zogenaamde artikel 12 strafvorderingsprocedure). Door de klacht kan bewerkstelligd worden dat de veroorzaker van de schade alsnog strafrechtelijk vervolgd moet worden.


* Bijstandsverlening in het kader van voeging in een strafproces. Als sprake is van vervolging kan het slachtoffer ervoor kiezen zich in het strafproces te voegen en een eis tot het betalen van schadevergoeding neer te leggen. Voordeel van de voegingsprocedure is dat het Openbaar Ministerie erop toeziet dat de schadevergoeding daadwerkelijk betaald wordt. Nadelen zijn er echter ook: de strafrechter wijst een vordering tot betaling van schadevergoeding vaak maar gedeeltelijk toe, waardoor er alsnog een civiele procedure gestart moet worden.


* Het voeren van een civiele procedure ter verkrijging van een schadevergoeding tegen de veroorzaker van de schade. Dit kan zowel bij blijvend als bij niet-blijvend letsel.


* Het voeren van de onderhandelingen met de verzekeraar van de tegenpartij.


* Het begeleiden van de terugkeer van de politiemedewerker in de werkorganisatie.


* Het verlenen van bijstand bij schade als gevolg van een dienstongeval of beroepsziekte. De korpsen hebben de aansprakelijkheid voor dienstongevallen en beroepsziekten bij Reaal (voorheen Winterthur) ondergebracht. Voor het vaststellen van de hoogte van de uitkering is doorgaans medisch onderzoek vereist. Dat onderzoek wordt verricht door een door Reaal ingeschakelde medisch specialist, die het verzoek krijgt een invaliditeitspercentage vast te stellen. De NPB probeert zo veel mogelijk invloed op de totstandkoming van het invaliditeitspercentage uit te oefenen, onder meer door al in een vroeg stadium aan Reaal duidelijk te maken dat de NPB graag betrokken wil worden bij de keuze voor een medisch specialist. De NPB laat zich in dat proces ondersteunen door een onafhankelijk medisch adviesbureau, dat op kosten van de NPB advies uitbrengt.


* De NPB staat leden bij die letselschade willen verhalen, ongeacht of de oorzaak binnen of buiten het werk ligt. Ook relatief geringe schades krijgen aandacht.

De NPB heeft eigen juridisch medewerkers en advocaten in huis die strafrechtelijke en civiele bijstand kunnen verlenen. In voorkomende gevallen maakt de NPB daarnaast gebruik van de diensten van de gerenommeerde kantoren Cleerdin & Hamer Advocaten (voor strafzaken) en Wout van Veen Advocaten (voor letselzaken). Op deze manier probeert de NPB niet alleen in woorden maar ook in daden tot uitdrukking te brengen dat geweld tegen politiemensen niet getolereerd kan en mag worden.

Gepubliceerd op 20 februari 2009 door Dick Harte.

Overname van dit nieuwsbericht is toegestaan, mits met bronvermelding: Nederlandse Politiebond - www.politiebond.nl ©2009.