Consumentenbond


---

20 februari 2009

Postbank op de vingers getikt door AFM

De Postbank krijgt een boete van EUR30.000 omdat de bank in 2007 in 14 van de 48 gevallen consumenten geen goed, passend, advies heeft gegeven. Toezichthouder AFM maakte dit 19 februari 2009 bekend, terwijl het onderzoek in het eerste kwartaal van 2007 plaatsvond. Voor consumenten is het nu onduidelijk of de huidige dienstverlening van de Postbank wel aan de wettelijke vereisten voldoet. De Consumentenbond heeft de AFM daarom om opheldering gevraagd of de situatie inmiddels is verbeterd. De bond adviseert consumenten die denken dat ze in de laatste jaren een verkeerd advies hebben gekregen een klacht in te dienen bij de Postbank en eventueel vervolgens naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening te stappen.

De Postbank heeft consumenten zijn in 2007 hypotheekoffertes en overlijdensrisicoverzekeringen aangeboden zonder daarbij (in 14 van de 48 gevallen) rekening te houden met de boeterente die consumenten moeten betalen voor het afkopen van de oude hypotheek of de financiële positie van de langstlevende partner. Hiermee voldoet de bank niet aan de wettelijke regels dat er een passend advies gegeven moet worden.

Onderzoek AFM

Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) naar de kwaliteit van hypotheekadvies bleek dat 1 op de 4 hypotheekadviezen die consumenten krijgen niet deugt. De Consumentenbond wil dat de AFM vaker en eerder de namen bekend maakt van die hypotheekadviseurs die onder de maat presteren. Consumenten komen zo te weten welke hypotheekadviseurs slecht beoordeeld zijn door de AFM en binnen de sector kan het kaf van het koren gescheiden worden. Anders zijn namelijk ook de goede adviseurs `verdacht'.