Stadsdeel Amsterdam Centrum
Welstand te water over jaar geëvalueerd
24 februari 2009
Niet méér categorieën woonboten, maar wel verruiming van de regels
voor en inventarisatie van historische arken en schepen, een evaluatie
van het beleid in 2010 én subsidie voor behoud en herstel van
historische woonboten. Dat zijn belangrijke zaken in het besluit van
de deelraad over welstand op het water.
De evaluatie is nodig om, zoals Jan-Sebastian van Lissum (VVD) stelde:
"hiaten in de regels te kunnen oplossen".
Nelly Duijndam (SP) drong erop aan om meer met de
woonbootbewonersorganisaties te overleggen. En zij wil dat grotere
arken juist moeten worden gestimuleerd 'het zijn géén schoenendozen'.
Er komt op voorstel van de SP en GroenLinks een reservering van 50.000
voor het ontwikkelen van een beleid voor historische schepen. Joop
Lahaise vond dat de nota geen schoonheidsprijs verdiende. "Toch stem
ik voor, omdat ik hoop en verwacht dat het een startpunt is voor een
verstandig woonbotenbeleid". Ook de PvdA, GroenLinks en VVD stemden
voor: "Ik stem met veel plezier voor. Zelden is er zo intensief en
lang doorgepraat met betrokkenen. Het was misschien een rommelig
proces, maar we zijn tevreden over de uitkomst", aldus Roeland
Rengelink (PvdA). Amsterdam AA/dG stemde tegen. "De
woonbootorganisaties kunnen zich er nog steeds niet in vinden. Wij dus
ook niet", aldus Lydia Geijtenbeek (AA/dG).
Achttien voorstellen tot wijziging
De raad besprak achttien voorstellen, voor een groot deel afkomstig
van SP met GroenLinks, tot wijziging van de welstandsnota. Belangrijke
aanpassingen waren dat een woonboot die groter is dan de maximale maat
uit de nieuwe regels mag worden vervangen door een woonboot van
dezelfde maat. Het dagelijks bestuur had juist voorgesteld dat ook bij
vervanging aan de nieuwe regels moest worden voldaan. Verbouwing beter
geregeld Lahaise (FL) had eerder al gewaarschuwd dat met het nieuwe
beleid voor elke verbouwing vergunning nodig zou zijn, omdat exacte
vervanging vaak niet mogelijk is. Hij kreeg steun om dit te
vereenvoudigen. Vervangen van historische onderdelen kan
vergunningsvrij. "Hiermee maak je onderhoud eenvoudiger".
Maximale lengtes
Het voorstel van de SP en AA/dG om alle maximale lengtes wat te
vergroten, haalde het niet. Dingeman Coumou (GL): "Wij bekijken het
ook nog vanuit de walbewoners". Nelly Duijndam (SP) vond juist dat "er
water genoeg is" . Aanpassing van maximale lengtes zou de diversiteit
in de stad vergroten.
Groene daken en historische schepen
Wel zijn er meer soorten dakbedekking mogelijk. Zoals groene daken. Al
was er veel discussie over of dit past in het historisch stadsgezicht.
'Gras bestaat al 50 miljoen jaar', aldus Lydia Geijtenbeek (AA/dG).
Ook is er meer mogelijk wat betreft historische arken. Al stelde Rick
ten Have (D66) dat een ark per definitie niet in de binnenstad
thuishoort. 'Die hoort in de polder'. Maar een motie van SP,
GroenLInks en Amsterdam Anders/de Groenen om grotere historische arken
toe te laten, werd aangenomen. En er komt op aandringen van SP met
GroenLinks een inventarisatie van historische schepen om tot een
historisch schepenbeleid te komen. Dit zal gebeuren in nauw overleg
met onder andere organisaties van bootbewoners. Hiermee wordt al dit
jaar begonnen.
lees meer over de deelraad