Gemeente Hilversum

Uiteindelijk verdubbeling van de werkgelegenheid

publicatiedatum: woensdag 25 februari 2009

Slapte op de markt van nieuwe kantoorgebouwen? Op de parel van de Hilversumse kantorenlocaties, het ArenaPark gaan de bouwwerkzaamheden gestaag door. De gemeenteraad zette deze maand het licht op groen voor een reeks nieuwe kantoorgebouwen, een parkeergarage voor duizend auto's en de renovatie/uitbreiding van de accommodatie van de Gooise Atletiek Club (GAC). "De gemeente wordt er niet rijk van, maar het is een feit dat wij nu geen nadelen ondervinden van een kantorenmarkt die dunnetjes is. We hebben de grond immers al enkele jaren geleden verkocht", aldus de projectleider van het ArenaPark, Ruud van Wessel.

Er werken nu zo'n vijfenveertighonderd mensen op het ArenaPark. Na uitvoering van alle bouwplannen waaraan nu al wordt gewerkt of die nog op stapel staan, zullen dat er ongeveer tienduizend zijn. Hoogste tijd voor een stand van zaken.

Vooruitziend
Een vooruitziende blik kan de gemeentelijke plannenmakers niet worden ontzegd. In november 2007 stemde de gemeenteraad in met een actualisering van masterplan ArenaPark. Van Wessel: "Door ontwikkelingen op de kantorenmarkt was de behoefte aan grote kantoorgebouwen afgenomen. Ons aangepaste plan biedt ruimte voor kleinere gebouwen. De plannen voor hoogwaardig openbaar vervoer op het park plus de verplaatsing van station Sportpark waren van de baan. Dat gaf meer ruimte voor andere ontwikkelingen. Tenslotte hebben we onze parkeernormen aangepast aan de landelijke nieuwe normen, die meer aansluiten bij de praktijk".

De aanpassingen van het masterplan openden de weg voor de realisering van twee nieuwe kantoorgebouwen aan weerszijden van de Arena. Daar wordt nu druk gebouwd. Aansluitend op de bestaande gebouwen aan de Soestdijkerstraatweg wordt hier de uitbreiding van het bedrijf van Kroymans gerealiseerd. Aan de overkant verrijst het Paula Radcliffgebouw, waar deze zomer medewerkers van Nike in trekken. De procedures voor de bouw van drie kantoorgebouwen, vijf kantoorvilla's en een parkeergarage op het terrein tussen Diependaalselaan en de spoorlijn zijn gestart. Dit betekent overigens niet dat die gebouwen er heel snel zullen staan. Ruud van Wessel legt uit: "Grondeigenaar Delta Lloyd wil de bouwvergunningen op de plank hebben liggen. Als zich dan kandidaten melden, kan zo'n gebouw binnen vijftien maanden in gebruik genomen worden. Als de procedures nog doorlopen moeten worden, kan er zo drie, vier jaar bij komen en in de huidige markt kunnen kandidaten dan afhaken".

Werkgelegenheid
Ook de gemeente heeft belang bij de verdere invulling van het ArenaPark met overigens schone kantoren. "Een forse uitbreiding van de werkgelegenheid, meer OZB-opbrengsten omdat er meer gebouwen komen en natuurlijk de vliegwielwerking. Vestigingen van nieuwe bedrijven zijn ook goed voor de werkgelegenheid bij de toeleveranciers".

GAC
Een deel van de inkomsten uit de grondverkopen op het ArenaPark gaan terug naar het park. Dankzij dat deel begint dit voorjaar een grote renovatie en uitbreiding van de accommodatie van de GAC. De toplaag van de atletiekbaan wordt vervangen. Er komen voor de Dudoktribune extra loopstroken bij. Verder komt er een fietsenstalling en extra oefenruimte voor de atletiekclub die de afgelopen jaren is gegroeid naar bijna zeventienhonderd leden. De bochten van de gerenoveerde atletiekbaan worden straks geaccentueerd door onder meer het Paula Radcliffgebouw. "Dankzij het masterplan kunnen wij de stedenbouwkundige kwaliteit bereiken en bewaken", aldus de projectleider.

Na het realiseren van de huidige plannen is het ArenaPark bijna vol. "Er kunnen nog een hotel en vijf kantoorgebouwen komen. Plus een parkeerhuis; openbare parkeerplaatsen voor bezoekers, want daar is grote behoefte aan".

Alternatieven
Het is overigens niet zo dat de gemeente met de nieuwe parkeeraccommodaties het autogebruik naar en in het gebied wil stimuleren. Onlangs sloten gemeente en acht bedrijven op het ArenaPark een overeenkomst, waarin zij afspraken maakten over de bereikbaarheid van het park en de verbetering van de parkeersituatie. De acht werkgevers gaan hun ruim vijfenveertighonderd medewerkers actief alternatieven bieden voor het gebruik van de (lease)auto. De gemeente gaat dit faciliteren door onder meer knelpunten in het openbaar vervoer en de fietsinfrastructuur te verbeteren.