Gemeente Loenen aan de Vecht


Reactie gemeenteraad van Loenen op Voorstel van wet TK 31840 Samenvoeging van de gemeenten Abcoude, Breukelen, De Ronde Venen en Loenen.'

Aan de leden van de vaste commissie voor

Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

t.a.v. de griffier, ir. G.F.C. van Leiden

Postbus 20018

2500 EA Den Haag

Tevens via E-mail: ciebzk@tweedekamer.nl

Loenen, 25 februari 2009

Geachte leden,

Hieronder treft u onze schriftelijke reactie aan op uw schrijven d.d. 22 januari jl. betreffende de schriftelijke voorbereiding van het Voorstel van Wet TK 31840: herindeling Vecht en Venen. Refererend aan de regels voor de hoorzitting op 20 maart a.s. willen wij graag de heer G.J.

Jellesma aanmelden als woordvoerder van onze Gemeenteraad.

Ondanks het kleine ambtelijke apparaat, niet meer dan 60 fte, is Loenen er in geslaagd haar vijf historische kernen met tweehonderd rijksmonumenten goed te conserveren. Het buitengebied is daarbij gespaard en bij de verzwaring van de drie vervoersassen (A2, spoorlijn Amsterdam-Utrecht en Amsterdam-Rijnkanaal) heeft de gemeente een actieve constructieve rol gespeeld. De gemeente heeft in verhouding een groot aantal (agrarische) bedrijven en ruim 2100 arbeidsplaatsen. Wij beschikken over een goede woningvoorraad met ruim 600 betaalbare huurwoningen.

Wij hebben in de kern Loenen a/d Vecht recentelijk een brede school gerealiseerd en in Vreeland wordt op dit moment een brede school gebouwd.

In Nigtevecht staat een brede school op stapel en in Loenersloot wordt de bestaande school uitgebreid. Uit diverse benchmarks blijkt verder dat Loenen het helemaal niet slecht doet en de gemeente haar nieuwe bestuurstaken tot nu toe goed heeft weten in te vullen.

Wie over de Vecht vaart kan zien waar de gemeente Loenen begint en eindigt. Loenen is er in geslaagd als gemeente, met veruit het grootste gedeelte van de Vecht op haar grondgebied, dit cultuurhistorische gebied van nationaal belang uitstekend te conserveren. Op dit moment wordt de laatste uitbreiding van Loenen gerealiseerd. Deze zeer hoogwaardige uitbreiding met ruim tweehonderd woningen is kenmerkend voor de wijze waarop Loenen omgaat met haar buitengebied en het zicht op haar historische kernen.

Hierbij moet worden opgemerkt dat Loenen geen regiegemeente is en het conserveren van het buitengebied en haar vele monumenten alleen maar geld kost. De gemeente kent nauwelijks inkomsten uit nieuwbouw. De opbrengsten uit de boven genoemde uitbreiding, de wijk Cronenburgh, worden geheel aangewend voor de realisatie van scholen en een randweg.

Toch heeft de raad geconstateerd dat een klein ambtelijk apparaat kwetsbaar is en dat versterking ook met het oog op verdere decentralisatie noodzakelijk is.

Herindeling met Breukelen is daarbij een volstrekt logische keuze. De gemeenten zijn complementair. Het fraaie Vechtlandschap loopt ver voorbij de kern Breukelen door.

De Rijksstraatweg, de eeuwenoude verbinding tussen Amsterdam en Utrecht, loopt door beide gemeenten.

Wij delen de A2, het Amsterdam-Rijnkanaal en de verdubbelde spoorverbinding tussen Amsterdam en Utrecht. Beide gemeenten bieden volop gelegenheid voor hoogwaardig wandel-, fiets- en watertoerisme. Er bestaan goede openbaar vervoer verbindingen tussen beide gemeenten en het Light Rail station in Breukelen. Loenen is voor wat betreft middelbaar onderwijs en bovenlokaal winkelbestand al jaren op Breukelen gericht. De bevolking kent dezelfde sociaal economische samenstelling.

Bij de uiteindelijke keuze voor herindeling is de raad van Loenen zorgvuldig te werk gegaan.

Al direct na het instellen van de arhi procedure hebben wij Gedeputeerde Staten verzocht om middels een benchmark de toename van bestuurskracht na een fusie in beeld te brengen. Helaas is dit nooit gebeurd.

Bij de Tweede Kamerverkiezingen hebben wij vooraf onze inwoners op de hoogte gebracht van de arhi procedure en ze vervolgens gevraagd wat naar hun mening de beste manier was om de bestuurskracht te versterken. Via een herindeling of via een integratie van de ambtelijke apparaten van Loenen en Breukelen. Met de optie om op termijn alsnog te kiezen voor een herindeling. Bij een opkomst van ongeveer 90 procent koos 80 procent voor de optie van een integratie van de ambtelijke apparaten van Loenen en Breukelen. Tijdens de voorlichtingsavonden, in alle vijf kernen van de gemeente, bleek dat de inwoners in ruime meerderheid kozen voor de zeer intensieve samenwerking met Breukelen.

Uiteindelijk heeft de raad van Loenen de keuze gemaakt om net als de raad van Breukelen te kiezen voor een herindeling met een ongedeeld Breukelen. Onze bewoners zijn erbij gebaat dat een nieuwe gemeente in staat is om haar taken naar behoren uit te voeren en ook in de toekomst in staat blijft dit prachtige gebied te behouden. Tot nu toe waren beide gemeenten goed in staat om hun bestuurskracht in stand te houden. De vorming van een nieuwe gemeente met een kleine 24000 inwoners kan dit beleid ook op langere termijn garanderen en is goed in staat nieuw beleid te implementeren.

Eind 2008 heeft de raad van Loenen voor herindeling met Breukelen gekozen. Dit staat niet vermeld in de toelichting van het wetsontwerp en is voor u noodzakelijke informatie (bijlage 1).

Onze keuze is duidelijk: herindelen met Breukelen en wel een ongedeeld Breukelen.

Wij waren het dus in dat opzicht niet eens met het oorspronkelijke standpunt van het college van Gedeputeerde Staten d.d. 21 maart 2007, waarin een herindeling van Breukelen met Loenen werd voorgesteld, echter zonder het Breukelse deel ten westen van de A2, de kernen Kockengen en Nieuwer Ter Aa, die bij De Ronde Venen en Abcoude zouden worden gevoegd.

Het nieuwe voorstel van Gedeputeerde Staten van na de Statenverkiezingen d.d. 30 oktober 2007, namelijk voor de grote variant met Abcoude, Breukelen, Loenen en De Ronde Venen, is door de meerderheid van de raad als volstrekt onbegrijpelijk ervaren. Er bestaat geen enkele overeenkomst tussen De Ronde Venen en Loenen. Dit heeft de raad uitgebreid gemotiveerd maar de Provincie heeft toch anders geadviseerd. Het wetsvoorstel gaat nu uit van één Groene Hart-gemeente, met als werktitel `Vecht en Venen'.

Enkele als feiten gepresenteerde argumenten in de toelichting bij het wetsvoorstel zijn achterhaald.

Standpunt Loenen en Breukelen

Oorspronkelijk wilde Loenen zich beperken tot samenwerking met Breukelen. Inmiddels is dat veranderd. Eind 2008 heeft de raad van Loenen voor herindeling met Breukelen gekozen. Dit staat niet vermeld in de toelichting van het wetsontwerp en is voor u noodzakelijke informatie. (bijlage 1)

Draagvlak

Draagvlak is een belangrijk criterium voor gemeentelijke herindelingen. Bij draagvlak wordt in de eerste plaats uitgegaan van het bestuurlijk draagvlak.

Voor de variant `Vecht en Venen' is, volgens de toelichting van het wetsontwerp, draagvlak bij twee van de betrokken raden, twee regio gemeenten (Maarssen en Wijdemeren) alsmede bij Provinciale Staten van Utrecht. Dat zou wijzen op voldoende bestuurlijk draagvlak voor het voorstel.

Allereerst moet worden geconstateerd dat alleen de raad van Abcoude echt kiest voor de grote variant. De raad van De Ronde Venen heeft zich in haar reactie op het voorstel van Gedeputeerde Staten bereid verklaard om mee te werken aan versterking van de bestuurskracht. De betrokkenheid van Breukelen en Loenen bij deze herindeling werd, alleen op financiële gronden, als voorwaarde genoemd. Het gaat naar onze mening te ver om op basis van dit standpunt over voldoende draagvlak bij de raad van De Ronde Venen te spreken.

Daarnaast vragen wij ons af op welke wijze de bevolking van De Ronde Venen is gehoord.

Wij hebben moeite met de in de memorie van toelichting gegeven interpretatie van de brief van het gemeentebestuur van Maarssen. In de brief (bijlage 2) stelt Maarssen dat men kennis heeft genomen van het voorstel van GS en met instemming heeft geconstateerd dat Maarssen zelf als voldoende bestuurskrachtig wordt beoordeeld. Maarssen staat welwillend tegenover samengaan met Breukelen "indien Breukelen kiest voor samengaan met Maarssen". Dat is toch wat anders dan instemmen met de variant Vecht en Venen.

Sterker nog, op 18 november 2008 hebben de Maarssense fracties van het CDA, VVD, Maarssen2000 en GroenLinks een brief gestuurd aan Staatssecretaris Bijleveld waarin zij pleiten voor een correcte procedure waarbij ook Maarssen wordt betrokken en de mogelijkheden van een Venengemeente en Vechtgemeente wordt onderzocht. (bijlage 3)

Het gemeentebestuur van Wijdemeren verklaart zich te kunnen vinden in het feit dat de gemeente Wijdemeren niet formeel bij de herindeling wordt betrokken (zie bijlage 4).

Zij zijn akkoord met iedere variant als Wijdemeren er maar niet bij betrokken wordt. Ook dat kan toch niet worden gezien als instemming met de variant Vecht en Venen.

Hieronder gaan wij nader in op onze redenen om voor een kleine robuuste Vechtgemeente te kiezen.

I Voor een herindeling van Breukelen en Loenen bestaat een groot draagvlak, zowel in de

gemeenten zelf als in de buurgemeenten.

II De karakters van de dorpen Breukelen en Loenen zijn gelijk, de gemeenten gaan

naadloos in elkaar over. Beide gemeenten liggen met hun historisch centrum aan de Vecht en

bestaan verder uit meerdere plattelandskernen; ze vormen een natuurlijke eenheid.

De bevolkingssamenstelling komt overeen. Op velerlei gebied wordt er samengewerkt (fusie van de woningbouwverenigingen en verzorgingstehuizen) of gebruik gemaakt van elkaars voorzieningen (scholen, sportverenigingen, winkels). Herindeling zal de sociale samenhang tussen de dorpen alleen maar vergroten.

III Afgelopen jaar heeft de Provincie Utrecht haar "Vechtvisie" vastgesteld om het zeer

kostbare, maar ook zeer kwetsbare Vechtgebied in stand te kunnen houden en passend te

kunnen ontwikkelen. Vorige maand is een enthousiaste Gebiedscommissie voor de Vechtstreek

van start gegaan met betrokken bewoners, deskundigen en politici uit de Vechtstreek. Samen

met een duurzame Vechtgemeente kan deze commissie de best mogelijke resultaten bereiken.

IV Een van de bedreigingen van de Vechtstreek betreft de oprukkende infrastructuur. Op

geringe afstand van de eeuwenoude Vecht liggen het Amsterdam-Rijnkanaal, de A2 en het

Randstadspoor. De neveneffecten betreffen milieuvervuiling (lucht en geluid), risico's van

gevaarlijk transport, ongebreidelde economische ontwikkeling en aantasting van het landschap.

Omdat de Vechtgemeenten met dezelfde problematiek te kampen hebben, zullen ze dit

eendrachtig op kunnen pakken, samen aan de oplossingen kunnen werken en een eenduidig

geluid kunnen laten horen.

V Door haar bijzondere cultuur-historie heeft de Vechtstreek de potentie om uit te groeien tot een wereldwijd bekende toeristische trekpleister. De buitenplaatsen aan de Vecht doen de glorie van de Gouden Eeuw herleven. Om de druk van massatoerisme op te kunnen vangen zonder dat de schoonheid zelf wordt aangetast, zal er gezamenlijk gewerkt moeten worden aan behoud van de monumenten en het ontwikkelen van duurzame vervoers- en verblijfsmogelijkheden.

VI De bestuurskracht van Breukelen en Loenen samen is voldoende, zeker gezien de

mogelijkheden van samenwerking met de andere (Vecht) buurgemeenten. Het argument dat

alleen grotere gemeenten zoals de beoogde gemeente Vecht en Venen toekomstbestendig zijn

gaat niet op. Als twee kleine gemeenten zijn Breukelen en Loenen in staat gebleken een goed

beleid te voeren en cultuurhistorische kwaliteit van hun grondgebied te behouden.

Aanhakend bij de recente kamerdiscussie over A en B gemeenten is de schaalgrootte van Breukelen en Loenen ruim voldoende om het beperkte bestuurspakket goed uit te voeren. Wij hebben als fusiegemeente niet of nauwelijks te maken met sociaal economische problemen. Er is geen sprake van een grote bouwopdracht of intenties daartoe. Breukelen en Loenen willen als fusiegemeente de Vechtstreek conserveren en het voorzieningen niveau zoveel mogelijk op peil houden.

Reeds nu participeren beide gemeenten in diverse samenwerkingsverbanden, onder andere op het gebied van sociale zaken. Gezamenlijk is er een landschapsontwikkelings plan opgesteld (LOP) en samen met de gemeente Maarssen hebben Breukelen en Loenen een Cultuurplatform. Door de herindeling zal bovendien het ambtelijk apparaat worden versterkt en de vervangingsmogelijkheden bij bijvoorbeeld ziekte worden vergroot.

VII Breukelen en Loenen verkeren in een gezonde financiële positie en gaan reeds jaren op

verstandige wijze met de budgetten om. Zeker gezien de huidige economische recessie is het

zaak kritisch naar grote uitgaven te kijken. De kosten van een herindeling (dertig miljoen) van

Breukelen met Loenen zullen onder andere beperkt kunnen blijven door een mogelijke

voortzetting van het gebruik van de bestaande overheidsgebouwen. Bovendien zal een

herindeling tussen Loenen en Breukelen tot weinig verzet vanuit de bevolking leiden. Eendrachtig

en met de grootst mogelijke inzet zal er daarom aan de nieuwe gemeente kunnen worden

gewerkt.

Conclusie:

1. De raden en bevolking van noch Breukelen noch Loenen ondersteunen het Voorstel van Wet om tot een samenvoeging van de genoemde vier gemeenten te komen.

2. De argumenten om tot deze samenvoeging Vecht en Venen te komen zijn niet volledig en berusten ten dele op onjuiste informatie.
3. Draagvlak en samenhang en effectiviteit waren en zijn voor ons de belangrijkste voorwaarden voor een herindeling.
4. Wij verzoeken u dringend om recht te doen aan het uitgangspunt van voldoende draagvlak en het Voorstel van Wet te wijzigen in een samenvoeging van

+ de gemeenten Breukelen en Loenen enerzijds
+ de gemeenten Abcoude en De Ronde Venen anderzijds.

Wij menen dat alleen dan recht wordt gedaan aan de wensen van de respectievelijke

gemeenten.

Hoogachtend,

De raad van Loenen,

De wnd. griffier, de voorzitter,

J.M. Willenborg R.G. Boekhoven

Bijlagen:

1. Brief aan de Ministerraad d.d. 27 november 2008, raadsleden Breukelen en Loenen

2. Brief aan GS Utrecht d.d. 14 januari 2008, B & W Maarssen
3. Brief aan Staatssecretaris Bijleveld d.d.18 november 2008, raadsleden Maarssen

4. Brief aan GS Utrecht d.d. 26 november 2007, B&W Wijdemeren


* Reactie Raad op voorstel van wet TK 31840 (incl. bijlagen).pdf