Adviseurs gedragen zich als Paard van Troje

26/02/2009 16:16

TPN Holding B.V.

Adviseurs; Paard van Troje?

Onder de kop; " Business binnenhalen: Adviezen voor adviseurs", circuleert over de diverse websites op het Internet een lijst met aanbevelingen van een bekend Brits consultancy 'goeroe', over hoe adviseurs hun inzet kunnen maximeren. Wat intimi allang wisten wordt nu welhaast schaamteloos van de kenniskansel gepredikt; adviseurs moeten binnen de organisatie waar ze te werk zijn gesteld zich meer gaan gedragen als het Paard van Troje en vervolgopdrachten, liefst voor meer collegae en langer, zien te verwerven,.

"Dit WOGGEN is maar een van de 10 belangrijkste factoren de we de afgelopen jaren in kaart hebben gebracht bij ons onderzoek naar de reden waarom advies, project en interimmanagement opdrachten zo vaak uit de hand lopen." Zegt Ing. Henk Klee-MKM, van KMkwadraat, Nederlands eerste kennismanagement makelaar. "In de top drie treffen we zaken aan als; gebrek aan duidelijkheid over de opdracht, idem over verantwoordelijkheden e/o bevoegdheden en vaak ontbreken aan adequate sturing of controle. Opdrachtgevers worden zo afhankelijk van hun adviseur of interim manager en die kan klaarblijkelijk niet de reserve opbrengen om met die afhankelijkheid professioneel prudent om te gaan. Zoals dat in vele andere afhankelijkheidssituaties tussen klant en dienstverlener vaak wel formeel is vastgelegd."

In de gehele markt van advies, project en interim management gaat meer dan 24 miljard om, maar de inhoudelijke dominantie van de bureau's over hun 'zoekende' klanten is niet evenredig aan hun evident noodzakelijke prudentie. Als adviesbureaus hamburgers zouden verkopen zouden ze allang aangeklaagd zijn voor onverantwoorde 'supersizing'.

" Malcolm Sleath van de Britse coachingconsultancy 12boxes geeft een paar adviezen in zijn artikel 'How to stimulate lead generation'. Hoe maak je àl je consultants tot goede opdracht wervers?" valt er ondermeer op Internet te lezen. En behalve dat dat tot onnodig advies- of interimwerk leidt, zal het ook duidelijk zijn dat dit vaak ten grondslag ligt aan een mismatch tussen probleem en oplossing. Want klaarblijkelijk sturen adviesbureaus en dergelijke niet de beste man of vrouw voor de klus, maar diegene die al het langst op de bank zit en nu eindelijk eens rendabel moet worden.

Is er dan helemaal geen oplossing voor dit probleem vraagt men zich aan de klant-, vraagzijde nu al jaren af? Een makelaar! Een kennismanagement makelaar zou als in vele andere professies er voor kunnen zorgen dat tussen vraag- en aanbod naar dit soort diensten er een volstrekt onafhankelijk en onpartijdig maar deskundig intermediar functioneert met geen ander belang dat een perfect match.

Men is dan ook bezig een Vereniging van Kennismanagement Makelaars op te richten met evidente zaken als een certificering, formele erkenning, algemene voorwaarden e.d.

Voor meer informatie: kmkwadraat@klee.nu





http://www.kmkwadraat.nl/