Gemeente Zederik


Succesvolle start publieksbalie Zederik

De hal van het gemeentehuis van Zederik heeft een ware gedaanteverwisseling ondergaan. Bij binnenkomst valt de elektronische ontvangstzuil en de moderne balie meteen op. Medewerkers van de gemeente vertellen hier meer over het hoe en waarom van de nieuwe publieksbalie.

Klantgericht werken

In 2007 is de gemeente Zederik een traject gestart om haar activiteiten en werkzaamheden nog beter af te stemmen op de burgers. Kortom klantgerichter te gaan werken. De nieuwe publieksbalie is daar een resultaat van. Voorheen waren er in het gemeentehuis op verschillende plekken balies. Zo zat op de eerste verdieping de balie voor vergunningen, beneden de ontvangstbalie en iets verderop burgerzaken. Burgers waren daardoor nogal eens aan het `zwerven' in het gemeentehuis.

Front office medewerkers
"Uitgangspunt van de nieuwe publieksbalie is dat onze inwoners voortaan op één plek terecht kunnen met al hun verzoeken en vragen", zegt Corine Verver. Als hoofd Publiekszaken is zij verantwoordelijk voor de publieksbalie. "De bedoeling is dat de medewerkers van de balie functioneren als contactpersoon of als tussenpersoon van de burgers. We noemen dat onze front office medewerkers. Deze medewerkers helpen de bezoekers, beantwoorden hun vragen, of zorgen dat bijvoorbeeld het paspoort klaar gemaakt wordt. Zij proberen de inwoners dus zo volledig en snel mogelijk te bedienen. Voor ingewikkelde vragen of bijvoorbeeld vergunningaanvragen die meer tijd vergen, schakelen zij hun collega's van de back office in. Deze zijn op afroep beschikbaar en staan klaar om de burgers verder te helpen."

Publieksbalie Zederik

Burger staat centraal
De invoering van de publieksbalie past bij de nieuwe gedachtengang van de gemeente Zederik, waarin de burger centraal gesteld wordt. "We proberen om vanuit de burger te denken. Dat betekent dat wij goed bereikbaar willen zijn en willen werken met vakkundige mensen die (uiteraard binnen de regelgeving) meedenken met de burgers", zegt Corine Verver. Zij vertelt dat betere dienstverlening een trend is die momenteel bij veel gemeenten wordt doorgevoerd. Landelijk is zelfs een commissie actief (Commissie Jorritsma), die drukdoende is met de vraag: Hoe ziet een klantgerichte gemeente eruit?

Eén van de aanbevelingen is de opzet van een publieksbalie à la Zederik. "De komende tijd willen wij meer aanbevelingen van de Commissie Jorritsma doorvoeren. U moet daarbij denken aan bijvoorbeeld het inkorten van wachttijden of het realiseren van beloofde termijnen. Dit is een proces waar wij nog veel werk aan hebben. De opening van de publieksbalie is in ieder geval een mooi begin."

Positieve reacties
Inmiddels wordt al een aantal dagen met de nieuwe publieksbalie gewerkt. Niet alleen voor de burgers, maar ook voor de medewerkers van de gemeente, betekent dit een hele verandering. Yvonne Gisolf en Mieke Franken, front office medewerkers van de publieksbalie, zijn enthousiast over hun nieuwe werkomgeving.

"Het bevalt erg goed", zegt Yvonne Gisolf. "We hebben een mooie werkplek, het werkt prettig en de reacties van de burgers zijn bijzonder positief. We krijgen niet alleen complimenten over de inrichting, maar ook over de werkwijze. Inwoners kunnen nu voor al hun vragen, aanvragen of verzoeken immers op één plek terecht.

Terminal met touchscreen

Ze hoeven nu dus niet meer `te zoeken' bij wie of waar ze iets moeten regelen.

Dat doen wij voor hun. Of het nu gaat om een rijbewijs of een bouwvergunning." Yvonne Gisolf geeft aan dat bezoekers van het gemeentehuis wel even moeten wennen aan de elektronische ontvangstzuil, waar zij zich moeten aanmelden.

Via een touchscreen moeten bezoekers aangeven waarvoor ze naar het gemeentehuis komen.

De ontvangstzuil print vervolgens een bonnetje. Op deze bon staat naar welke balie men kan. Een en ander wordt duidelijk aangegeven via grote televisieschermen.

`Gezellige huiskamer'
Ook Mieke Franken zegt blij te zijn met de publieksbalie. Zij is front office medewerker vergunningen en geeft aan haar balie alle mogelijke informatie over vergunningaanvragen. "De nieuwe publieksbalie werkt veel fijner. Ik kan er rustig met burgers zitten en in alle privacy met hun praten. Dat was in de oude situatie wel anders. Ook heb ik hier veel meer ruimte om met burgers kaarten te bekijken, waarop bijvoorbeeld bestemmingsplannen staan.

Dat was voorheen veel moeilijker. Daar had ik simpelweg de ruimte niet voor." Al met al zijn de front office medewerkers tevreden. Het werkt prettiger, de omgeving is veel gezelliger en voor bezoekers die even moeten wachten er is een mooie zit- en leeshoek, compleet met computer. "Het lijkt hier wel een grote gezellige huiskamer", zei een bezoeker onlangs. En dat is natuurlijk een mooi compliment aan het huis van alle inwoners van Zederik.