Ingezonden persbericht

Amsterdam, 26 februari 2009

Nederlands Philharmonisch Orkest en Nederlands Kamerorkest staan ook in seizoen 2009-2010 midden in de samenleving

Op het concertpodium presenteren de orkesten o.l.v. chef-dirigent Yakov Kreizberg en muzikaal leider Gordan NikoliIJ een veelzijdige programmering. Bij De Nederlandse Opera begeleiden zij het merendeel van de 15 producties. Met een uitgebreide randprogrammering wordt het concertbezoek toegankelijker voor een breed publiek en met speciale concerten wordt bovendien een publiek aangesproken dat niet tot de vaste bezoekers van klassieke concerten behoort. Onder de gastendirigenten en -solisten bevinden zich internationaal bekende namen, maar er wordt ook ruimte gemaakt voor jong toptalent. In het kader hiervan hebben beide orkesten een artist-in-residence uitgenodigd. Met het uitgebreide outreach-programma NedPhO GO! neemt het NedPhO haar verantwoordelijkheid om meer mensen in aanraking te brengen met klassieke muziek, door concerten te organiseren op ongewone locaties voor speciale doelgroepen, door samenwerking met scholen en culturele instellingen en als educatiepartner voor bijvoorbeeld het Concertgebouw. Met ingang van 2009 ondersteunt de Gemeente Amsterdam NedPhO GO! vanuit het Kunstenplan.

Chef-dirigent Yakov Kreizberg viert in het nieuwe seizoen zijn vijftigste verjaardag met onder andere het Requiem van Verdi, de wereldpremière van Antarctica van de Nederlandse componist Peter van Onna, Mahlers Derde symfonie, de Zevende symfonie van Bruckner en een uniek optreden door stervioliste Julia Fischer aan de piano(!). Zij speelt het Twintigste pianoconcert van Mozart in een programma met de Negende en de Zesde symfonie van Sjostakovitsj. Bij het Nederlands Kamerorkest dirigeert Kreizberg een cyclus met alle Vioolconcerten van Mozart, die later in het seizoen in de Alte Oper in Frankfurt wordt uitgevoerd. Soliste is Julia Fischer.

Het Nederlands Kamerorkest begint met de Zesde symfonie aan een uitgebreide (ongedirigeerde) Beethoven-cyclus onder leiding van Gordan NikoliIJ aan de eerste lessenaar. Daarnaast presenteert het orkest ook programma's die buiten de marges van de 18e en 19e eeuwse canon staan. Er wordt bijvoorbeeld samengewerkt met het jazztrio van de Nederlandse gitarist Jesse van Ruller. In hetzelfde programma o.l.v. dirigent Werner Herbers beleeft Scorched van Turnage en Scofield zijn Nederlandse première. In een programma rondom Martinu presenteert Gordan NikoliIJ het Nederlands Kamerorkest zowel in haar geheel als in kleiner ensembleverband.

Het NedPhO besteedt veel aandacht aan het bereiken van nieuw publiek, ondermeer via afwijkende concertformules en met een aansprekende randprogrammering bij de concerten.

Buiten de bestaande series worden speciale concerten aangeboden voor publiek dat niet tot de vaste bezoekers behoort van klassieke concerten.Het Classic FM Kennismakingsconcert, vorig jaar voor het eerst, was een groot succes: de combinatie van een kort concert zonder pauze, een toegankelijk programma dat vanaf het podium wordt toegelicht en een lagere toegangsprijs trok een uitverkochte zaal, waarvan 80% nieuw publiek. Ook de tradities van het Feestconcert voor de stad en het Familieconcert worden voortgezet. In samenwerking met NedPhO GO! en het Nederlands Kamerorkest is voor de jonge luisteraar (kinderen vanaf 6 jaar) een Familieconcert in het Muziekgebouw aan 't IJ geprogrammeerd.

Bij concerten van het NedPhO en het NKO krijgt het publiek meer dan alleen de muziek vanaf het podium. Bezoekers ontvangen bij binnenkomst gratis een aansprekende programmatoelichting en zijn welkom in 'Muziekcafés' waar dirigenten en solisten worden geïnterviewd. Voor aanvang en tijdens de pauze worden informatieve films vertoond, die ook online te zien zijn op www.orkest.tv. Regelmatig worden 'Ontmoetingen' georganiseerd met de musici die daarna op het podium plaatsnemen. Hiermee wordt de 'mystificatie' van het klassieke concert doorbroken, de binding met het publiek versterkt en de drempel voor concertbezoek verlaagd.

Het outreach-programma NedPhO GO! zal een steeds prominentere rol innemen binnen de totale programmering. De vier aandachtsgebieden blijven: Stad en wijk (concerten op uiteenlopende plekken in de stad: van zorgcentrum tot park), Op School (educatieve projecten in een doorlopende leerlijn voor het primair en voortgezet onderwijs), Amateurmusici (voortbouwend op succesvolle projecten waarbij amateurmusici met NedPhO-musici samenwerkten) en Speciale Doelgroepen (bijvoorbeeld: programma's in ziekenhuizen en jongerenprojecten). De orkesten nemen hiermee hun verantwoordelijkheid om mensen vooral buiten de concertzaal met klassieke muziek in aanraking te laten komen. De Gemeente Amsterdam ondersteunt dit initiatief met ingang van 2009 vanuit het Kunstenplan. Ook zijn er begunstigers, die hun steun voor de komende jaren hebben toegezegd.

Bij De Nederlandse Opera verlenen de orkesten hun medewerking aan zeven producties. Het Nederlands Philharmonisch Orkest begeleidt nieuwe producties als Halévy's La Juive en Puccini's La fanciulla del West o.l.v. Carlo Rizzi, Strauss' Salome o.l.v. Stefan Soltesz, Wagners Der fliegende Holländer o.l.v. Hartmut Haenchen en de reprise van Berlioz' Les Troyens o.l.v. John Nelson. Het Nederlands Kamerorkest speelt de reprises van Donizetti's L'elisir d'amore o.l.v. Riccardo Frizza en Mozarts Le nozze di Figaro o.l.v. Constantinos Carydis.

Het uitnodigingsbeleid voor gastdirigenten en -solisten sluit aan bij het internationale niveau van chef-dirigent Yakov Kreizberg en muzikaal leider Gordan NikoliIJ. De dirigenten Claus Peter Flor en Lawrence Foster zijn opnieuw te gast en solisten zoals Birgit Remmert, James Ehnes en Barbara Hannigan maken hun opwachting bij de orkesten. Voormalig chef-dirigent Hartmut Haenchen komt terug bij het orkest met Beethovens Missa Solemnis met het MDR Rundfunkchor. Marc Albrecht, die vorig jaar nog furore maakte in de zeer succesvolle voorstellingen van Die Frau ohne Schatten bij DNO, dirigeert Strauss' Ein Heldenleben en het Eerste vioolconcert van Gubaidulina met als soliste Isabelle van Keulen.

Maar er is ook ruimte gemaakt voor jong toptalent. In het kader hiervan hebben beide orkesten een artist-in-residence benoemd. Bij het Nederlands Philharmonisch Orkest is dat de jonge Duitse pianist Martin Helmchen. Bij het Nederlands Kamerorkest wordt de succesvolle samenwerking met Dejan LaziIJ voortgezet. De talentvolle dirigent Michael Francis, die o.a. tijdens de Valéry Gergiev-Masterclass in 2007 grote indruk maakte, is voor een concertproductie bij het orkest uitgenodigd.

Bij de concerten in het Concertgebouw is het vanaf het nieuwe seizoen mogelijk om verschillende rangen te bestellen. Hiermee bieden de orkesten de mogelijkheid om de beste stoel te kiezen voor wie dat wil terwijl er een aantrekkelijk geprijsde rang ontstaat voor wie daar prijs op stelt.