Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Valkenburg, 26 februari 2009

Studenten van Hogeschool Rotterdam onderzochten behoeften en mogelijkheden gezamenlijke afzet Groene Hart Streekproducten

Studenten van de Hogeschool Rotterdam, richting Marketing Today, rondden voor het project 'Groene hart, kloppend hart' onlangs het onderzoek af naar behoeften en mogelijkheden voor gezamenlijke afzet van Groene Hart Streekproducten.

Stijgende vraag

De vraag naar ambachtelijk geproduceerd, smakelijk, en eerlijk voedsel is groeiende. (Zorg)instellingen, cateringbedrijven, supermarkten, horeca en particuliere consumenten zijn meer en meer op zoek naar smaak, kwaliteit en oorspronkelijkheid. Gezien de stijgende belangstelling voor streekproducten rees de vraag of de producenten in het Groene Hart wel willen en kunnen voldoen aan deze behoeften.

Onderzoek

In het kader van hun afstudeeropdracht voerden vijf studenten van de Hogeschool Rotterdam onderzoek uit naar vraag en aanbod op de omringende markten. Het onderzoek vond een via vragenformulier plaats onder producenten van streekproducten in het hele Groene Hart.

De onderzoeksvragen waren:


- Wie zijn producenten?


- Wat produceren zij?


- Waar zetten zij hun producten af?


- Welke problemen komen zij tegen bij distributie?

Onderzoeksresultaat
Het resultaat werd vastgelegd in een onderzoeksrapport.

De conclusies uit het rapport zijn:


· kaas is veruit het sterkst vertegenwoordigd, maar ook fruit, vlees, sappen en zoetwaren 'doen het goed' in het Groene Hart.


· meer dan de helft van de producenten ondervindt problemen bij afzet van hun producten.


· meer dan de helft van de ondervraagde producenten ziet voordelen in meer samenwerking bij promotie, distributie en productontwikkeling en -innovatie.

De aanbevelingen uit het rapport zijn met name: het doen van meer onderzoek en het opzetten van een distributieplan, compleet met distributiecentrum in het Groene Hart.

In hun beknopte onderzoek brachten de studenten wat meer aan het licht over de meest vertegenwoordigde streekproducten in het Groene Hart, de producenten en de ervaringen van de producten bij de afzet. De meeste geënquêteerde producenten zijn middelgrote tot grote bedrijven, die meer dan 5.000 stuks of kilogrammen produceren. (ook melkproductie wordt vaak in kilogrammen aangeduid). De streekproducten worden nu verkocht in de winkel aan huis, aan (de winkel van) een andere producent, de groothandel, de horeca en supermarkten.

De gesignaleerde problemen liggen op het vlak van promotiebudget, distributiekosten, productontwikkeling/uitbreiding (innovatie) et cetera. Het voeren van een gezamenlijk (Groene Hart)label, wellicht over het eigen individuele beeldmerk heen, ziet rond de helft van de respondenten als een oplossing.

Erkende en gecertificeerde streekproducten wekken bij consumenten vertrouwen op en zetten aan tot koop. Door streekproducten te koppelen aan een streekmerk, maar ook aan activiteiten, landschappelijke beleving, kortom aan het herkomstgebied van het product, komt de streek beter op de kaart te staan.

Voor Groene Hart, kloppend hart is een van de projectdoelen: de consument en de bezoeker het gebied te laten proeven én beleven door middel van alle kwaliteiten die het Groene Hart te bieden heeft.



Ingezonden persbericht