Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


4. Antwoorden op kamervragen van Agema over Het bericht dat jaarlijks zo'n 15 miljoen euro uit de AWBZ-middelen wordt verspild aan waardeloze keurmerken voor zorginstellingen

Antwoorden op kamervragen van Agema over Het bericht dat jaarlijks zo'n 15 miljoen euro uit de AWBZ-middelen wordt verspild aan waardeloze keurmerken voor zorginstellingen

Kamerstuk, 3 maart 2009

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DLZ/K-2910406

Datum 3 maart 2009
Betreft Kamervragen

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Agema (PVV) over Het bericht dat jaarlijks zo'n 15 miljoen euro uit de AWBZ-middelen wordt verspild aan waardeloze keurmerken voor zorginstellingen (2009Z01441 / 2080911030).

Hoogachtend,
de staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. dr. J. Bussemaker

Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Agema over Het bericht dat jaarlijks zo'n 15 miljoen euro uit de AWBZ-middelen wordt verspild aanwaardeloze keurmerken voor zorginstellingen. (2009Z01441 / 2080911030)

Vraag 1

Wat is uw reactie op het bericht "Keurmerk zorg zegt weinig over kwaliteit"? 1

Vraag 2

Deelt u de mening dat het te gek voor woorden is dat zorginstellingen hun tijd, geld en vooral menskracht inzetten om betekenisloze nepkeurmerken te verwerven? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 1 en 2

Voor de sector VV&T zijn in samenwerking met LOC, NVVA, V&VN, Sting, ActiZ, BTN, ZN, IGZ en VWS normen verantwoorde zorg vastgesteld. Het afgelopen jaar is een eerste meting gehouden waarbij de zorginstellingen zowel intern als extern verantwoording afleggen over de kwaliteit van de geleverde zorg.
Ik ben een groot voorstander van de normen verantwoorde zorg en acht deze leidend in het zorgproces. Een keurmerk is dat niet. In de afgelopen periode zijn de normen verantwoorde zorg in toenemende mate geĂŻncorporeerd in de diverse keurmerken. Ik heb al eerder aangegeven dat het wenselijk is zeer terughoudend te zijn met keurmerken, naast de normen voor verantwoorde zorg, ook omdat eigen keurmerken extra administratieve lasten met zich mee kunnen brengen. Anderzijds kan een keurmerk een hulpmiddel zijn om inzicht te krijgen in de bedrijfsvoering en de zorginstelling laten inzien waar zij staan en op welke processen er verbeteringen nodig zijn. Het is de keuze van de zorginstelling zelf of zij hier gebruik van maken als dit hen helpt bij de implementatie van de normen verantwoorde zorg. Ik verplicht de zorginstellingen hier op geen enkele wijze toe.

Vraag 3

Op welke termijn stelt u een verbod in op al dit soort nepkeurmerken, zodat de mensen op de werkvloer zich weer bezig kunnen houden met de zorg voor hulpbehoevenden in plaats van met overbodig papierwinkels en AWBZ-geld hier niet aan wordt verspild? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 3

Ik acht een verbod niet aan de orde. Wel is het zo dat ik zorgkantoren heb verzocht bij hun inkoop rekening te houden met de uitkomsten op grond van de indicatoren verantwoorde zorg en niet met de aanwezigheid van een keurmerk.