Gemeente Zandvoort


Lof voor Marketingplan 2009 - 2011 van VVV Zandvoort

Alle lof voor het Marketingplan 2009 - 2011 dat het VVV Zandvoort deze week presenteerde aan de commissie Projecten en Thema's.

Leidend
Gewapend met een degelijk werkstuk en voorzien van veel enthousiasme presenteerde het team Ferry Verbrugge en Lana Lemmens -hier op foto tijdens de Vakantiebeurs- hun werkstuk dat de komende jaren leidend zal zijn in het 'aan de man brengen' van Zandvoort als toeristisch-recreatieve bestemming, destinatiemarketing genaamd in het jargon. Het was voor de commissieleden een meer dan aangename kennismaking met de planen van de eigen VVV, die gemeente Zandvoort ruimhartig steunt en waarvan de verwachtingen hooggespannen zijn. Het is een ongelooflijke stap vooruit dat één club in Zandvoort zich verantwoordelijk voelt voor de overall destinatiemarketing en daarin de leiding neemt. Een club die bovendien veel binding heeft met de badplaats.

Sterke punten
Een aantal dingen in het plan is sterk. We noemen hier: het plan zoekt aansluiting bij het gemeentebeleid en heeft daar een zuiver beeld van, het plan is ambitieus in zijn doelstellingen, te weten het in nauwe samenwerking met de belanghebbenden actief vermarkten van de bestemming Zandvoort met als resultaat een significante toename van het toerisme. Het plan heeft daarnaast een helder beeld van wat het toeristisch-recreatieve product Zandvoort inhoudt en wat daarin de sterke en zwakke punten zijn, alsmede de kansen en bedreigingen. Tot slot: het plan getuigt van de wil de badplaats te positioneren als A-merk.

Zware opgaven
Erkenning ook van tekortkomingen siert het werkstuk. 'Zandvoort is er tot nu toe onvoldoende in geslaagd -ondanks haar veelzijdigheid- een duidelijk en aantrekkelijk beeld neer te zetten bij hen die er nooit kwamen. Velen hebben daardoor nauwelijks een goed beeld van Zandvoort', aldus het rapport, dat vervolgens de marketingopgaven als volgt definieert: imago-ontwikkeling, imagocorrectie en het verhogen van de 'bestemming Zandvoort' op de shortlistposities bij mensen die een dagje uit overwegen of een weekendje weg. Dat zijn stuk voor stuk zware marketing-opgaven, die een consistente inzet en uitvoering vereisen. Geen hapsnap dus.

Onlogisch
Wat in het plan niet logisch is, is het onderbrengen van gewenste resultaten onder het hoofdstuk 'Communicatiedoelstellingen'. Het gaat dan om resultaatgebieden als: 'Voor de planperiode 2009 - 2011 geldt een doelstelling van 100.000 unieke bezoekers per jaar in 2011'. Maar dat zij de opstellers vergeven. Wat echt betreurenswaardig is, is dat er slechts gewerkt kan worden met 'historische kengetallen'; slechts over enkele voorbije jaren zijn er gegevens. En actuele lokale gegevens zijn wel nodig. Dat besef klinkt gelukkig door in het plan.

Acties
Hoe nu verder? Een ding zal nog opgesteld dienen te worden - een kristalhelder plan met de marketingcommunicatie-instrumenten die ingezet zullen worden en de prijskaartjes die daaraan hangen. Want onherroepelijk betekent het nader invulling geven aan de marketingopgaven het doen van uitgaven - de kost gaat immers voor de baat uit. Het betalen voor destinatiemarketingsacties is een achilleshiel. 'De kleinschaligheid is debet aan de veelal beperkte mogelijkheden voor investeringen in marketing en promotie.' Met die woorden onderkent het plan de problematiek.

Werk aan de winkel
Alle spelers hebben een verantwoordelijkheid voor het aan de man brengen van 'bestemming Zandvoort'. Hun samenwerking zal beproefd worden en er is veel werk aan de winkel. Het gaat slecht met de economie en de vooruitzichten zijn beroerd. BV Nederland dient dit jaar rekening te houden met een krimp van de economie van 3,5%, een stijging van de werkloosheid tot 5,5% (2010 8,75%) en een oplopend begrotingstekort van 2,9% (2010 5,4%).

Duitsland
Ook in het voor Zandvoort zo belangrijke Duitsland slaat de crisis toe. De Duitse 'maak-industrie' heeft momenteel zeer te leiden onder de recessie. De krimp leidt tot een oplopende werkloosheid, tot misschien wel 4 miljoen aan het einde van dit jaar. Voor een goed infogram uit NRC Handelsblad inzake 'Recessie - Eurolanden' - klik hier. Het is nog maar de vraag hoeveel verblijfstoeristen uit Duitsland nog naar Zandvoort zullen komen. Die vraag is relevant omdat de Duitsers die naar Zandvoort komen vaak werkzaam zijn in die 'maakindustrie'.

Volumedaling
Maar nog meer slecht nieuws volgde. Het CBS zette deze week het verloop van 2008 voor de horeca op een rij. Samengevat met het begrip 'volumedaling', alleen snackbars, lunchrooms en fastfoodrestaurants deden goede zaken. Daar steeg de omzet met 1,8 procent. Klik hier voor het CBS bericht. Het is natuurlijk de vraag hoe deze volumedaling Zandvoort treft. 'Recessie? - Doe mij nog een kipcorntje'. Maar wie wil 'upgraden' en de positie van de bestemming Zandvoort op de shortlist wil verhogen zet niet in op het vermarkten van de aanwezigheid van snackbars, lunchrooms en fastfoodrestaurants.

Kansen
Kansen zijn er ook. De verwachting is dat mensen dit jaar en volgend jaar dichtbij huis op vakantie gaan want meer passend bij het budget. Zandvoort heeft alles in huis om die groep goed te bedienen. Het is aan VVV Zandvoort om vanuit die sterke positie werk te maken van haar doelstellingen en niet alleen de Nederlandse maar ook de Duitse prospect over te halen hier een week (of langer) te verblijven - Zandvoort lekker dichtbij.