Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 18 maart 2009

NETMANAGER SCHIET IN EIGEN BEEN
Valse voorstelling van zaken door Van der Meulen onderstreept misbruik van positie

"Als met de entree van C, omroep voor kunst en cultuur, in het publieke bestel de hoeveelheid zendtijd voor kunst en cultuur hetzelfde blijft, misbruiken de Raad van Bestuur en de netmanagers hun posities". Dat zegt Ad 's-Gravesande naar aanleiding van het artikel in NRC Handelsblad van 18 maart, waarin de netmanager van Nederland 2, Lennart van der Meulen, suggereert dat de eventuele komst van C geen invloed heeft op het aanbod van kunst op de Nederlandse televisie. 's-Gravesande: "Het is uitgesloten dat wanneer tenminste 50.000 mensen lid worden van een omroep omdat ze verbetering willen van de huidige situatie, die wens genegeerd wordt."

De leiding van de NPO zal niet alleen rekening moeten houden met de inhoud van de mediawet, maar ook met de afspraken die gemaakt worden in het zgn. Prestatiecontract. Die kunnen niet eenzijdig door de NPO worden vastgesteld. De minister van OCW en in diens kielzog de Tweede Kamer hebben daar ook inhoudelijke invloed op.

"Het is een valse voorstelling van zaken de indruk te wekken dat de publieke omroep aan een maximum aan zenduren voor kunst en cultuur gebonden is. Daar is geen sprake van. Niet wettelijk, en evenmin in het prestatiecontract. Kunstprogrammering is niet populair bij netmanagers. Men besteed zendtijd en middelen liever aan programma's die hoge marktaandelen genereren. Daarmee gaat men voorbij aan de taak en functie van de publieke omroep.", aldus 's-Gravesande.

Bestaande omroepen krijgen niet minder zendtijd door de komst van Omroep C, maar door de verdrievoudiging van de zendtijd voor Ouderenomroep Max en - naar verwachting - van Llink. Ook BNN maakt grote kans op meer zendtijd. Met de verwachte toetreding van Wakker Nederland en PowNed zal de zendtijd voor kunst en cultuur verder afnemen. Deze omroepen hebben immers andere ambities en doelstellingen.

"Het deugt niet om te suggereren dat Omroep C kunstprogramma's afpikt van AVRO, NPS en VPRO. Dit is angsthazengedrag dat de zittende Hilversumse coterie keer-op-keer vertoont wanneer nieuwe initiatieven voor een frisse wind dreigen te zorgen. De NPS heeft wettelijke garanties, waaraan in Den Haag niet getornd wordt. Vooral de AVRO, maar ook de VPRO hebben aanmerkelijk algemenere doelstellingen dan Omroep C. Dat is de reden waarom deze omroepen Omroep C nooit kunnen vervangen" besluit Ad 's-Gravesande.

www.omroepc.nl