Gemeente Franekeradeel


P E R S B E R I C H T

Franeker, 11 maart 2009

Gemeente en dorpen pakken samen verkeersveiligheid aan

De gemeente Franekeradeel gaat samen met de dorpen in haar gemeente aan de slag met de verkeersveiligheid. Begin dit jaar is een start gemaakt met de dorpen Ried en Dongjum, waarbij de bewoners tijdens een openbare bijeenkomst zijn geïnformeerd en om hun inbreng is gevraagd. De gemeente is inmiddels samen met werkgroepen uit de dorpen bezig de plannen vorm te geven.

Dorp weer dorp maken
Voor Ried en Dongjum is het plan om de dorpen in te richten als 30 km/uur zone. Uitgangspunt daarbij is om door middel van een fraaiere inrichting de dorpen verkeersveiliger te maken, 'het dorp weer dorp maken'. "Het dorpskarakter moet weer in de dorpen terugkomen, waarbij kinderen op straat kunnen spelen en auto's te gast zijn. Voorbeelden hiervan zijn dat pleinen en historische kenmerken weer in de dorpen worden teruggebracht", aldus Dick Heppener, ambtenaar van de gemeente Franekeradeel.

PODO-aanpak
Bij het aanpakken van de verkeersproblematiek wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde PODO-aanpak. Dit is een eenvoudig hulpmiddel om verkeersproblemen snel en goed in kaart te brengen en op te lossen. PODO staat voor: Probleem, Oorzaak, Doel en Oplossing. Met behulp van deze aanpak wil de gemeente de verkeersproblemen vanuit meerdere standpunten bekijken en benaderen, zodat alle aspecten voldoende aan de orde komen. Hiermee kunnen aanpassingen achteraf voorkomen worden.

Begin dit jaar zijn alle bewoners van de beide dorpen uitgenodigd voor een startbijeenkomst. Op deze bijeenkomst konden de bewoners de Problemen en de Oorzaken van hun dorp in kaart brengen en vervolgens Doelstellingen formuleren. Een werkgroep met vertegenwoordigers uit het dorp is vervolgens met de gemeente aan de slag gegaan om Oplossingen te bedenken die door de gemeente worden uitgewerkt.

Medio april plannen gereed
De conceptplannen worden via inloopdagen in de dorphuizen gepresenteerd aan de bewoners. Medio april verwacht de gemeente dat de definitieve plannen gereed zijn. Het voornemen is om in 2009 te starten met de uitvoering, in combinatie met de aanleg van het fietspad tussen Ried en Dongjum. De verkeersveiligheid in de stad Franeker en andere dorpen van Franekeradeel zal op dezelfde wijze worden aangepakt.