Ingezonden persbericht


Persbericht SP Brussel, 24 maart 2009

ROOD voert actie tegen lobbycircus in Brussel

De SP-jongerenorganisatie ROOD voert donderdag 26 maart in Brussel op ludieke wijze actie tegen de onzichtbare invloed van lobbyisten op het beleid van de Europese Unie. Dat gebeurt aan de poort van de European Business Summit, een jaarlijks onderonsje van leden van de Europese Commissie en leidende Europese politici met vertegenwoordigers uit de Europese zakenwereld.

Dennis de Jong, lijsttrekker van de SP bij de Europese verkiezingen is blij met de actie van ROOD: "De Europese Commissie is met elf commissarissen aanwezig tijdens deze bijeenkomst die een regelrechte lobbycampagne is van de grote bedrijven. In mijn gesprekken met FNV-vertegenwoordigers hoorde ik dat de vakbeweging al blij is als er één commissaris aan bijeenkomsten van de Europese vakbonden deelneemt. Dit toont weer eens aan hoe scheef de verhoudingen in Europa zijn."

Naar schatting zijn 15.000 lobbyisten dagelijks in de weer om het EU-beleid te beïnvloeden. De SP vindt dat die invloed zichtbaar moet worden. Het merendeel van lobbyisten weigert zich echter te registreren in het lobbyregister van de Europese Commissie. De Jong: "Om de aandacht te vestigen op Brusselse achterkamertjespraktijken staat ROOD donderdag met een twintigtal activisten aan de poort van de Business Summit met een eigen 'inschrijfbalie'. Lobbyisten kunnen hun gegevens achterlaten. We willen weten wie het zijn, voor wie ze werken en welke bedragen ermee zijn gemoeid. Het is van de zotte dat je in Brussel invloed kunt kopen. Wij zeggen 'EU, Big in Business. Small in Democracy'. En dat moet snel veranderen."