Ministerie van Economische Zaken


In de bijlage treft u aan de geannoteerde agenda voor de VTE-Raad over telecom
die op 31 maart a.s. bijeen zal komen in Brussel.
De Raad zal conclusies aannemen over de mededeling 'Naar een toegankelijke
informatiemaatschappij', onderdeel van de Europese ICT-agenda i2010.
Daarnaast zal worden gesproken over de invloed van economische crisis op de
ICT-sector en de rol die ICT kan vervullen bij het stimuleren van de Europese
economie. Concreet zal het debat gaan over de Europese breedbandstrategie in
het kader van het Europese economische herstelplan. De Europese Commissie
heeft in het kader van dit plan een lijst projecten voorgesteld om de Europese
economie te stimuleren. Deze projecten betreffen de terreinen energie en
breedband. Tenslotte zal de Commissie dan wel het Tsjechisch voorzitterschap
onder het agendapunt 'Diversen' informatie verschaffen over onder meer de
mededeling ICT en energie-efficiëntie, de Europese 112-dag en het voorstel voor
een besluit over de interoperabiliteit van overheidsorganisaties (ISA).
Hoewel de herziening van het EU regelgevend kader voor de elektronische
communicatiesector en het voorstel voor verlenging en uitbreiding van de
roamingverordening geen onderwerp van gesprek zullen zijn tijdens de Raad,
volgt hieronder de kort de stand van zaken van de besluitvorming over deze
belangrijke dossiers.
Het Europees Parlement (EP) zal tijdens zijn plenaire zitting in april in eerste
lezing stemmen over het voorstel voor de herziene roamingverordening. Als het
EP instemt met het voorstel, kan het akkoord in de Raad nog vóór de zomer
worden geformaliseerd. De nieuwe verordening met bijbehorende tarieven voor
bellen, sms'en en dataroaming zal dan per 1 juli 2009 in werking treden.
De onderhandelingen over het pakket met voorstellen ter herziening van het EU
regelgevend kader liggen inmiddels voor tweede lezing voor aan het EP
(Kamerstukken II, 21 501-33, nr. 203). Ook de Raad zal zich, na stemming in het
EP, in tweede lezing moeten uitspreken over het pakket. Om een akkoord tussen
Raad en EP mogelijk te maken wordt momenteel onderhandeld in een triloog
tussen Raad, EP en Commissie. De kern van de discussie betreft ook hier de
institutionele balans tussen de nationale toezichthouders, de Commissie en de
lidstaten bij de toepassing van de vetobevoegdheden. Nederland kon in eerste
lezing niet op steun in de Raad rekenen voor het standpunt dat ook bestaande
vetobevoegdheden zouden moeten worden geschrapt. In de onderhandelingen in
triloog zoekt Nederland naar mogelijkheden om de institutionele balans bij de
beoordeling van besluiten van nationale toezichthouders te verbeteren door de
rol van de nationale toezichthouders en de lidstaten te versterken. Nederland
bepleit daarom een aanpak waarbij de rol van de nationale toezichthouders en de
lidstaten wordt versterkt. Deze aanpak zou moeten gelden voor alle
vetobevoegdheden, dus niet alleen voor het opleggen van verplichtingen.

(w.g.) drs. F. Heemskerk
Staatssecretaris van Economische Zaken


BIJLAGE: GEANNOTEERDE AGENDA VTE-RAAD (TELECOM) 31 MAART
2009
Agendapunt Behandeling
Mededeling 'Naar een onafhankelijke
informatiemaatschappij'
Raadsconclusies
Economische crisis en invloed ICT Gedachtewisseling
Diversen
- Besluit interoperabiliteit Europese
overheidsorganisaties
- Europese 112-dag
- Mededeling ICT en energie-efficiëntie
Informatie voorzitterschap/Commissie
Mededeling naar een toegankelijke informatiemaatschappij
Raadsconclusies
De Raad zal conclusies aannemen over de mededeling 'Naar een toegankelijke
informatiemaatschappij', die de Europese Commissie op 12 december 2008 heeft
uitgebracht. Deze mededeling past binnen het beleidsdoel 'eInclusion' van het
bredere i2010 actieplan die de Europese ICT-agenda invult. eInclusion heeft tot
doel zoveel mogelijk mensen in staat te stellen om deel te kunnen nemen aan de
informatiemaatschappij. De toegankelijkheid van het internet is met name
belangrijk geworden als gevolg van de explosieve toename van online-informatie
en interactieve diensten: online-bankieren, winkelen, overheidsdiensten en
communicatie.
De mededeling ziet binnen dit bredere kader vooral op de toegankelijkheid van
openbare ofwel overheidswebsites voor gehandicapten, waaronder ook ouderen.
Daarnaast worden de eigenaren van niet-openbare websites aangemoedigd om de
toegankelijkheid van hun sites te verbeteren. De Commissie doet suggesties voor
het verbeteren van webtoegankelijkheid en het verbeteren van de
toegankelijkheid in het algemeen, voornamelijk door:
* Zoveel mogelijk gebruik te maken van Europese instrumenten als
standaardisatie, onderzoek naar en ontwikkeling van
toegankelijkheidstoepassingen en huidige en toekomstige wetgeving. Daarbij
acht de Commissie de tijd voorlopig niet rijp voor een specifiek wetsvoorstel
inzake e-toegankelijkheid.
* Het versterken van samenwerking met de lidstaten en andere
belanghebbenden voor een geïntegreerde Europese aanpak.
De Raadsconclusies bevestigen het belang van toegankelijkheid van websites voor
de autonomie en kwaliteit van leven van mensen met beperkingen en van
ouderen. Initiatieven van overheden om deze toegankelijkheid te vergroten
hebben succes gehad, maar op Europese schaal is nog veel te winnen. De
conclusies onderstrepen het belang van het gebruik van de tweede generatie
richtlijnen van het World Wide Web Consortium (W3C). Verder verwelkomen ze de
intentie van de Commissie om een 'expert group on e-accessibility' in te stellen en
de voortgang op Europese schaal te blijven meten. Tot slot roepen de lidstaten
ondermeer op om naast webtoegankelijkheid ook aandacht te besteden aan de
toegankelijkheid van diensten als digitale televisie, verschillende terminals en
mobiele diensten. Ook niet-overheden worden aangespoord om zich in de zetten
voor het algemene doel van elektronische toegankelijkheid.
Nederland ondersteunt uiteraard het doel van betere toegankelijkheid van
overheidswebsites voor gehandicapten en ouderen, en blijft zich daar ten volste
voor inzetten. Maar Nederland heeft wel twijfels bij de merites van eventuele
nieuwe Europese wetgeving voor webtoegankelijkheid. De bestaande wetgeving
geeft reeds goede aanknopingspunten voor actie. Nederland doet het in Europees
verband wat dat betreft relatief goed met zijn webrichtlijnen, die per juni 2006
verplicht zijn gesteld voor rijksoverheidswebsites.
De economische crisis en de invloed van ICT
Gedachtewisseling
Tijdens de Raad zal van gedachten worden gewisseld over de invloed van de
economische neergang op ICT en hoe ICT kan bijdragen aan het stimuleren van
de economie. Deze discussie betreft met name de bijdrage van breedband aan het
Europese economisch herstelplan. Er vindt geen besluitvorming plaats, de
onderliggende verordeningen zijn nog in de onderhandelingsfase.
De Commissie heeft in het kader van dit herstelplan voorgesteld om ¤3,75 mld.
extra EU-middelen te investeren in energieprojecten. Daarnaast wil de Commissie
het EU budget voor plattelandsontwikkeling met ¤1,25 mld. vergroten ten
behoeve van de uitrol van breedband in rurale gebieden en investeringen in
nieuwe uitdagingen van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). Het
voorgestelde bedrag voor breedband in rurale gebieden kan ingezet worden om
nieuwe breedbandinfrastructuur aan te leggen, of om bestaande infrastructuur te
moderniseren.
Nederland is tegen ophoging van het budget voor plattelandsontwikkeling.
Nederland is niet overtuigd van de noodzaak van dit voorstel en is ook kritisch
over de omvang van het voorstel. Nederland zit in een buitengewone situatie, met
de hoogste breedbandpenetratie van Europa. Er zijn meerdere marktpartijen
actief met het uitrollen en opwaarderen van verschillende soorten breedbandige
netwerken (DSL, glas, kabel, mobiel). De ervaring leert dat de markt zelf kan
voorzien in de breedbandbehoefte. Het inbrengen van publieke investeringen in
(mogelijk commerciële) netwerken zou de marktwerking kunnen verstoren. De rol
van de overheid ligt meer in het scheppen van de randvoorwaarden voor private
investeringen door middel van regelgeving en het bevorderen van breedband door
dienstenstimulering, vraagbundeling en ICT-vaardigheden.
Over de financieringswijze van het gehele herstelplan is nog geen
overeenstemming bereikt. Hierover zal tijdens de Raad ook niet worden
gesproken. Besluitvorming over het voorstel voor het Europese herstelplan is
voorzien tijdens de Europese Raad van 19 en 20 maart as.
Diversen - Besluit interoperabiliteit Europese overheidsorganisaties
Informatie van voorzitterschap/Commissie
De Commissie zal de Raad informeren over de onderhandelingen over het voorstel
voor een besluit van het EP en de Raad over de interoperabiliteit van Europese
overheidsorganisaties (ISA). Met dit besluit wordt het huidige IDABC-programma
(Interoperable Delivery of eGovernment Services to public Administrations,
Business and Citizens) verlengd, zij het met een beperkter mandaat. Het nieuwe
programma met een looptijd van zes jaar (2010 - 2015) moet een krachtige
impuls geven aan de digitale uitwisseling van informatie en diensten tussen
overheden van Europese lidstaten. Een voorbeeld van een goede interoperabiliteit
is de koppeling van nationale systemen met productinformatie of informatie over
gevaarlijke stoffen, zodat burgers en bedrijven uit de gehele EU hiertoe direct
toegang hebben.
Nederland steunt het ISA-besluit als bijdrage aan de verdere integratie van EUlidstaten.
Verdergaande digitalisering biedt nieuwe kansen. Er is een goede
inhoudelijke samenhang tussen de Europese programma's IDABC en ISA en
anderzijds het Nederlandse actieplan Nederland Open in Verbinding (NOiV), dat
zich thans in de uitvoeringsfase bevindt. Uw Kamer ontvangt zeer binnenkort een
voortgangsrapportage over NOiV. In de Europese programma's bestaat een
voorkeur voor toepassing van open specificaties als oplossing. In NOiV wordt een
stap verder gegaan door open specificaties, vermeld op een daartoe opgestelde
lijst van standaarden, verplicht te stellen aan alle Nederlandse
overheidsinstellingen.
Diversen - Europese 112-dag
Informatie van het voorzitterschap
Het voorzitterschap zal de Raad informeren over de Europese 112-dag die op 11
februari jl. is gehouden. Met de 112-dag beoogden voorzitterschap en Commissie
onder de aandacht van het brede publiek te brengen dat hulpdiensten in de
gehele EU met een gemeenschappelijk noodnummer te bereiken zijn, zowel van
een vast als van een mobiel toestel. Op korte termijn moet ook de meertaligheid
van de operators verbeterd worden. In Nederland is de bekendheid van 112 als
noodnummer zeer hoog. Daarnaast zal het Ministerie van Binnenlandse Zaken op
korte termijn een campagne op de luchthaven Schiphol starten om 112 als
noodnummer onder de aandacht van buitenlandse reizigers in Nederland en
Nederlandse reizigers in de EU te brengen.
Diversen - Mededeling ICT en energie-efficiëntie
Informatie van de Europese Commissie
De Commissie zal de Raad informeren over de mededeling en de aanbevelingen
over ICT en energie-efficiëntie, die op korte termijn zal verschijnen. De
mededeling en aanbevelingen zijn een vervolg op de mededeling 'De uitdagingen
van energie-efficiëntie aangaan via ICT' van mei 2008. Deze mededeling was
bedoeld als bewustwording van de waarde van ICT als hulpmiddel bij het
bevorderen van energie-efficiëntie.