Zuideinde officieel geopend
Dinsdag 31 maart 2009 opende Harm-Jan van Schaik, portefeuillehouder
van o.a. Verkeer en Vervoer en Openbare Ruimte, het vernieuwde
Zuideinde.
Dit gebeurde samen met vertegenwoordigers van de ANWB, buurtbewoners
en kinderen van de Krijtmolen. " Ik ben heel tevreden met de nieuwe,
veiliger inrichting van het Zuideinde. Het verbeteren van de
verkeersveiligheid rondom scholen heeft voor mij immers hoge
prioriteit. Bij de Twiskeschool, de Satelliet en de Weidevogel zijn
eerder al allerlei maatregelen genomen of in gang gezet om de
verkeerssituatie te verbeteren. Veilige schoolroutes, met aandacht
voor de verschillende soorten weggebruikers, waaronder kinderen, zijn
essentieel. Door de led-verlichting bij het zebrapad op het Zuideinde
en de plaatsing van twee borden die de snelheid aangeven kunnen ook de
leerlingen van de Krijtmolen en de Bonkelaar veiliger van huis naar
school reizen en andersom." aldus Harm-Jan van Schaik.
Zuideinde opening
Foto van Emiel van Lint
Herinrichting Zuideinde
In augustus 2007 startte het stadsdeel samen met Waternet met de
werkzaamheden aan het Zuideinde. Eerst vernieuwde Waternet de
riolering. Per gedeelte kwam er een tijdelijke verharding. Daarna
begon het stadsdeel met de herinrichting van het Zuideinde.
ANWB Kind Verkeersveilig
De ANWB bestond in 2008 125 jaar. In dit jubileumjaar hield de ANWB
een grote campagne getiteld "Kind Verkeersveilig". Kinderen, ouders en
leraren konden verkeersonveilige plekken aanmelden. Vervolgens kozen
ANWB-leden in elke provincie een verkeersonveilige plek. Zuideinde
werd in mei 2008 de "winnaar" van de provincie Noord-Holland.
Overleg met bewoners en ANWB
In augustus 2008 was er een overleg samen met bewoners, de ANWB en het
stadsdeel om de maatregelen te bespreken. De maatregelen die het
stadsdeel in de planning had werden met een paar kleine aanpassingen,
door de betrokken partijen goedgekeurd.
Maatregelen om de snelheid te remmen
* Wegversmallingen.
Op drie plekken kwam een wegversmalling. Twee daarvan zijn
gecombineerd met de bushaltes. Bij een wegversmalling geeft het
verkeer voorrang aan het tegemoetkomende verkeer. Borden geven de
voorrang aan.
* Fietssuggestiestroken
Aan beide zijden van de weg kwamen fietsstroken in rood asfalt
(fietssuggestiestroken). Daardoor lijkt de weg smaller en dat
heeft een snelheidsremmend effect. Een kant van de weg krijgt
binnenkort nog een nieuwe laag.
* Voetgangersoversteek
Ter hoogte van de voormalige Zuiderschool aan het Zuideinde 369
kwamen een zebrapad, een wegversmalling en een bushalte. Zo werd
oversteken veiliger. In het wegdek zit led-verlichting die oplicht
als een automobilist het zebrapad nadert.
* Borden met snelheid
Langs het Zuideinde zijn twee matrixborden gekomen. Deze geven de
snelheid aan waarmee de auto's langsrijden. Zo worden
automobilisten erop gewezen als zij te hard (meer dan 50 km per
uur) rijden. Ook wordt geregistreerd hoe hard en op welk tijdstip
er te hard wordt gereden. Deze registratie kan de politie helpen
om meer of minder op die plek te handhaven.
Stadsdeel Amsterdam-Noord