Gemeente Valkenswaard
Omgevingsloket ingesteld
Omgevingsloket ingesteld
Om het voor inwoners van Valkenswaard zo gemakkelijk mogelijk te
maken, heeft de gemeente een aantal wijzigingen doorgevoerd bij het
aanvragen van vergunningen.
Omgevingsloket
Per 1 september 2008 heeft de gemeente Valkenswaard een
`Omgevingsloket' ingesteld. U krijgt hier informatie over alle soorten
vergunningen in de `fysieke leefomgeving'. U moet hierbij denken aan
informatie over een bestemmingsplan, een bouwvergunningprocedure of
een aanvraag voor een kapvergunning. Het Omgevingsloket is dagelijks
geopend op werkdagen van 09.00-12.30 uur en op maandagavond tot 20.00
uur. Het Omgevingsloket is gevestigd aan de rechterzijde in de
centrale hal van het gemeentehuis.
Voor specifieke informatie over bijvoorbeeld een milieu- of
horecavergunning wordt uw (aan)vraag doorgeleid naar een
gespecialiseerde vakafdeling. Dat komt omdat deze aanvragen vaak meer
tijd kosten.
Flitsvergunning
Ook heeft de gemeente Valkenswaard een nieuw soort vergunning
geïntroduceerd: `de flitsvergunning'. Dit is een verzamelnaam voor
vijf vergunningen die op één formulier aangevraagd kunnen worden. Het
gaat om de kapvergunning, inritvergunning, vergunning voor gebruik van
de openbare weg (voor containers, bouwhekken en dergelijke), de
sloopmelding en de melding voor een kleinschalig evenement. De
gemeente streeft er naar deze aanvragen binnen vijf werkdagen af te
handelen.
Digitaal loket
De flitsvergunning kunt u via internet indienen. U gaat naar de
gemeentelijke website www.valkenswaard.nl. Op de homepage rechtsboven
staat een button: "digitaal loket". Als u die button aanklikt,
vervolgens de regel "vergunningen en producten" en
"vergunningenloket". Dan staat u op het beginscherm van de
aanvraagmodule. Door het beantwoorden van de vragen, komt u uit bij de
betreffende vergunningsoort. Het systeem kan ook combinaties maken.
Dat kan gebeuren als u bijvoorbeeld een boom moet kappen om een inrit
aan te leggen. Dan heeft u twee vergunningen nodig. Die kunt u
tegelijkertijd aanvragen. Ook kunt u de gevraagde bijlagen, zoals
tekeningen en foto's, elektronisch bijvoegen. Vervolgens ziet u
automatisch welke kosten er aan de aanvraag zijn verbonden.
Uw aanvraag met bijlagen worden gemaild naar een centraal e-mailadres:
omgevingsloket@valkenswaard.nl. U kunt hier ook terecht voor meer
informatie over het Omgevingsloket. Er kan uiteraard ook een
aanvraagformulier worden gedownload via de gemeentelijke website of
worden afgehaald aan het Omgevingsloket.
Meerdere vergunningen mogelijk bij een aanvraag
Dit jaar wil de gemeente Valkenswaard het aantal vergunningen dat via
internet kan worden aangevraagd, uitbreiden. Zoals terrasvergunningen
en drank- en horecavergunningen bij grote evenementen. Ook wil de
gemeente dat zoveel mogelijk vergunningen in één aanvraag gecombineerd
worden.
Samenwerking met A2-gemeenten
Sinds januari 2007 vinden er projectbijeenkomsten plaats met de
A2-gemeenten over de Omgevingsvergunning. De A2-gemeenten zijn de
gemeenten die globaal rond de A2 liggen: Cranendonck, Heeze-Leende,
Valkenswaard en Waalre. In de projectaanpak is gekozen om in iedere
gemeente een `pilot' te laten draaien voor een specifiek onderdeel van
het proces omgevingsvergunning. In Valkenswaard heeft, sinds mei vorig
2008, de pilot Omgevingsloket gedraaid. De pilot bleek succesvol te
zijn en daarom is het Omgevingsloket vanaf september geïmplementeerd
in de organisatie. Nu wordt bekeken of ook de andere A2-gemeenten het
Omgevingsloket en de elektronische aanvraagmodule kunnen gebruiken.
Meer informatie
Voor meer informatie over het voorgaande, kunt u contact opnemen met
de S. Wedzinga, senior medewerker Vergunningen, telefoonnummer 2083
573. Of via e-mail: swe@valkenswaard.nl