Vlaamse Overheid
weer een stapje dichterbij
Bouw van een tweede sluis Waaslandhaven weer een stapje dichterbij
Persmededeling van de Vlaamse Regering
vrijdag 3 april 2009
De Vlaamse Regering heeft vandaag een nieuwe fase ingeluid in het
beslissingsproces over de bouw van een tweede sluis in de
Waaslandhaven in Antwerpen. De Kallosluis die momenteel de enige
toegang is tot de Waaslandhaven volstaat niet meer. Een tweede
maritieme toegang is absoluut noodzakelijk, ook omwille van
veiligheidsredenen voor de aanwezige industrie en de omwonenden. De
Vlaamse Regering heeft daarom Vlaams minister Kris PEETERS, bevoegd
voor de havens, gelast met de opmaak van het project-MER voor de
tweede sluis Waaslandhaven.
De haven van Antwerpen: motor van de Vlaamse economie
De haven van Antwerpen wordt in het Ruimtelijk Structuurplan
Vlaanderen bestempeld als `de motor van de Vlaamse economie', als een
uitzonderlijke `poort' voor Vlaanderen, een strategische plaats binnen
de economische structuur van onze regio. De haven behandelde in 2008
voor bijna 190 miljoen ton aan goederen. De Waaslandhaven speelt een
cruciale rol in het succesverhaal van de Antwerpse haven. Maar er
dient tijdig te worden nagedacht over de verdere versterking en
verdere uitbouw van het multifunctionele karakter van de haven van
Antwerpen.
Strategisch plan
In juli 1999 besliste de Vlaamse Regering tot de opmaak van
strategische plannen voor de verschillende Vlaamse zeehavens. In 2006
is het `Tussentijds strategisch plan haven van Antwerpen' afgewerkt
dat een integratie is van de verschillende planningsprocessen die
sinds 1999 op de rechter en linker Scheldeoever liepen.
Vanuit het strategische planningsproces van de haven wordt
vooropgesteld dat alles in het werk dient gesteld te worden opdat de
haven van Antwerpen zich ook in de toekomst internationaal en binnen
de Hamburg-Le Havre range kan positioneren als één van de
belangrijkste mainports in de wereld.
Het strategisch plan voorziet dat de hoofdrol van het
Linkerschelde-oevergebied een gemengd gebied met meerdere functies
blijft, waarbinnen de zeehavenactiviteit in de Waaslandhaven de
belangrijkste functie is.
In het strategisch plan wordt aangegeven dat infrastructurele ingrepen
voor de Kallosluis onontbeerlijk zijn, omwille van de verhouding
tussen maximale capaciteit en de stijgende benuttingsgraad. Een tweede
sluis op de linkeroever werd in het plan voorzien vanaf 2012.
Kallosluis alleen volstaat niet meer
Via de waterweg is de Waaslandhaven thans enkel bereikbaar via de
Kallosluis. Deze sluis is 360 m lang en 50 m breed en is toegankelijk
voor post-Panamaxschepen. In 2007 werkte de Kallosluis nagenoeg aan
haar volledige operationele capaciteit (98,2%). Hieruit blijkt
duidelijk dat een bijkomende sluistoegang als essentieel en prioritair
dient te worden beschouwd.
De Kallosluis heeft momenteel zijn maximale capaciteit bereikt. Dat
resulteert in oplopende wachttijden voor de schepen naar de
Waaslandhaven. De schaalvergroting van de schepen speelt mee in de
toename van deze wachttijden. Het wordt steeds duidelijker dat de
Kallosluis beperkingen met zich meebrengt.
Bovendien maakt de beperkte bereikbaarheid van de
getijdenonafhankelijke dokken in de Waaslandhaven via slechts één
nautische toegang, met name de Kallosluis, het dokkengebied bijzonder
kwetsbaar. Naarmate de bestaande Kallosluis ouder wordt, zal het
risico op geplande en onverwachte sluisuitval toenemen, met alle
gevolgen van dien, ondermeer het gebrek aan bedrijfszekerheid voor de
rederijen.
Dit alles legt een hypotheek op de verdere capaciteitsuitbreiding van
de Waaslandhaven en maakt een tweede maritieme toegang tot de
Waaslandhaven noodzakelijk.
Naast economische argumenten zijn er daarenboven goede
veiligheidsargumenten voor een tweede sluis. Zowel omwonenden als de
aanwezige industrie zijn momenteel immers maar beperkt bereikbaar bij
calamiteiten en aanslagen.
Project Mer
De bouw van de tweede sluis van de Waaslandhaven komt nu nog een
stapje dichterbij. De Vlaamse Regering heeft vandaag immers beslist om
een volgende fase van het beslissingsproces in te zetten en de Vlaamse
minister, bevoegd voor de havens, te gelasten met de opmaak van het
project-MER voor de tweede sluis Waaslandhaven op basis van de voor
handen zijnde informatie.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Luc De Seranno, woordvoerder van minister-president Peeters
Tel: 02 552 60 12
GSM: 0477 38 23 37
Email: persdienst.peeters@vlaanderen.be