Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 3 maart 2009 (03/04/09)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Het Oosterweel-dossier is dan wel pas de laatste maanden in de
actualiteit, Jan Peumans volgt het al jaren, zoals de trouwe lezer van
deze fijne rubriek reeds weet. De beslissing van de Vlaamse Regering
over het dossier leidde deze week tot een actualiteitsdebat. Dat debat
zorgde zelfs voor een primeur: Vlaams volksvertegenwoordiger Patrick
Janssens was niet enkel aanwezig maar nam zowaar het woord.
Dossierkenner Jan slaagde erin het debat naar zijn hand te zetten: hij
wees erop dat de beslissing van deze regering eigenlijk uitstel van
beslissing is om SP.A en Open VLD onbeschadigd naar de verkiezingen te
laten gaan. Terwijl voor de meerderheid de beslissing eigenlijk reeds
genomen is, pleit de N-VA voor een echte keuze tussen de twee enige
realistische tracés: het BAM-tracé (de Lange Wapper) en het
Straten-Generaal-tracé.
De meerderheidspartijen keurden in de commissie Ruimtelijke Ordening
het voorstel van decreet goed om de ringweg in Asse opnieuw in de
feiten te herstellen. In februari werd het ringtraject nog door de
Raad van State vernietigd wegens een procedurefout. Mark Demesmaeker
hekelde het hoog loodgietergehalte van het decreet. Een arrest van de
Raad van State snel overrulen met een decreet, dat kan tellen als
houding van misprijzen tegenover de Wakkere Burger,stelde Mark. Zowel
planologisch als verkeerstechnisch is het traject een miskleun en een
bedreiging voor de ontwikkeling van het centrum in Asse. Bovendien is
de studie waarop de ringweg is gebaseerd volledig achterhaald.
Tijdens de plenaire vergadering stond deze week ook het voorstel van
decreet over een herfinancieringsgarantie voor pps-projecten van de
vervoersmaatschappij De Lijn op de agenda. Geert Bourgeois stelde vast
dat dit decreet bepaalt dat de Vlaamse Regering verplicht kan worden
om te betalen of de schuld op zich te nemen. Volgens Geert spoort dat
niet meer met een pps. Pps houdt net in dat er een vennootschap is
die de last op zich neemt. In het decreet gaat het niet alleen om een
garantie maar ook om een betalingsverplichting. Eigenlijk gaat dit om
een pro-forma-pps-constructie. Dit is een kat in een zak, stelde
Geert, een verpakte pps-constructie die er geen is. Ook al is de N-VA
het eens met project op zich, in die omstandigheden kon de fractie het
voorstel van decreet niet goedkeuren.
Helga Stevens diende deze week een voorstel van resolutie in
betreffende het beleid ten aanzien van tienerzwangerschappen. Vandaag
blijken de wachtlijsten voor tienermoeders in de Centra voor Integrale
Gezinszorg te groot zodat vele potentiële kandidaten voor een opname
niet of zéér laat worden opgevangen. Ondanks de bestaande inspanningen
op vlak van voorbehoedsmiddelen, daalt ook het aantal abortussen bij
jongeren niet. Daarom pleit Helga in haar resolutie voor meer
onderzoek naar tienerzwangerschappen en voor het opzetten van een
proefproject voor de begeleiding van tienervaders. Verder vraagt zij
een verhoging van de financiële middelen voor de omkadering van de
Centra voor Integrale Gezinshulp. Ook inzake preventie moeten nog meer
inspanningen worden geleverd.
Piet De Bruyn legt zich al enige tijd toe op alles wat te maken heeft
met de preventie van zelfdoding. In een antwoord op een schriftelijke
vraag sprak minister Heeren over preventiecoaches die ze zou toekennen
aan het onderwijs om een geïntegreerd beleid inzake geestelijke
gezondheidszorg mogelijk te maken. Piet vroeg in de Commissie Welzijn
meer uitleg over dit initiatief. De minister verduidelijkte dat de
startfase nog voor dit schooljaar is, zodat men tegen het begin van
het volgende schooljaar op kruissnelheid kan komen. De
preventiecoaches moeten scholen vooral wegwijs maken in de
initiatieven die bestaan en hen bijstaan om deze te integreren in een
eigen beleid voor gezondheid op school.
Deze week voelde Kris Van Dijck minister van Welzijn Heeren aan de
tand over het gebrek aan plaats in de pleegzorg. Kris vraagt zich af
waarom we niet voldoende pleegouders vinden en meent dat we curatief
te werk moeten gaan en trachten mensen te sensibiliseren om die rol op
te nemen. Hij stelt voor pleegouders ook voor hun pleegkinderen
toegang te geven tot systemen als ouderschapsverlof en tijdskrediet.
Ook zouden pleegouders moeten kunnen kiezen toe te treden tot een
professioneel statuut. De minister bevestigde dat een duidelijk kader
het pleegouderstatuut- voor de pleegouder essentieel is. Hierover zou
overleg lopen met de federale overheid. Volgens Kris moeten we de
discussie in het perspectief van de coherente bevoegdheidspakketten
plaatsen. En op dit vlak stellen we een probleem vast. Een aantal
hefbomen om tot een goede pleegzorg te komen, bevinden zich op het
niveau van de federale regering bevinden. Hierover kan en moet worden
onderhandeld.
Kamer
Mirari vos. Het zal u verwonderen. Zo begon Bart De Wever zijn
tussenkomst over de resolutie van de paars-groene partijen n.a.v. de
pauselijke uitspraken over condoomgebruik. Met verwijzingen naar
pauselijke encyclieken, wetenschappelijke artikelen en internationale
publicaties maakte Bart brandhout van de resolutie. Een simpele
tekstexegese volstond om het ridicule van de resolutie aan te tonen.
Als volleerd slager fileerde Bart de gespeelde morele en selectieve
verontwaardiging van paars-groen, het uit de context rukken van de
pauselijke uitspraken, de schending van de vrijheid van meningsuiting
en de scheiding tussen Kerk en Staat. In commissie werd de tekst al
wat afgezwakt, zodat CD&V en cdH zich konden aansluiten. Bart richtte
zich tot slot dan ook rechtstreeks tot de CD&V: Jullie gaan dit toch
niet goedkeuren? Ik heb uw lichaamstaal in de gaten gehouden. Ze sprak
boekdelen. Ik hoop dat uw stemgedrag niet het tegenovergestelde zegt.
Helaas
In de plenaire vergadering ondervroeg Ben Weyts premier Herman Van
Rompuy (CD&V) over een mogelijke afslanking van de federale
kabinetten. Na de regionale verkiezingen wil de premier immers werk
maken van besparingen. Ben geeft de regering alvast de raad zelf het
goede voorbeeld te geven. Uit verscheidene studies en rapporten blijkt
immers dat België aan de wereldtop staat inzake de grootte van de
kabinetten. Kabinetten die bovendien niet onbesproken uit het
Fortisdossier zijn gekomen. Voor de regering Van Rompuy gaat het om
932 kabinetsmedewerkers, alvast geen verbetering. Dat het wel degelijk
anders kan, bewees Geert Bourgeois. Als Vlaams minister is hij erin
geslaagd 15 tot 20% van zijn eigen contingent in te perken en af te
slanken. Als u de bevolking binnenkort met besparingen confronteert,
wees dan bereid om eerst in eigen vel te snijden en consequent te
zijn, gaf Ben de premier nog mee.
In de bijzondere bankencrisiscommissie werd deze week Yves Leterme
(CD&V) gehoord. Jan Jambon hoopte dat Leterme eindelijk klaarheid zou
scheppen, maar niets was minder waar. Op vragen van Jan over de
tegengestelde uitspraken van Didier Reynders (MR) en Luc Coene (NBB)
wilde Leterme niet antwoorden. Op de vraag van wie het idee kwam het
stemrecht van de aandelen, die als waarborg diende, te gebruiken voor
de cashes-operaties, wist hij het antwoord niet. En over de vraag waar
achteraf bekeken het probleem van de controle op de financiële markten
lag, moest hij nog eens verder nadenken. Jan vindt dat er dringend
een confrontatie moet komen tussen Reynders en Coene, maar vreest dat
dit niet zal gebeuren. De bijzondere commissie zal niet aan het licht
brengen wat er verkeerd is gelopen. Om volledige klaarheid te krijgen
zou er een onderzoekscommissie moeten opgericht worden waarbij niemand
zich achter geveinsde onwetendheid kan verschuilen.
Reeds geruime tijd volgt Els De Rammelaere de initiatieven die door
Justitie worden genomen om websites te controleren en te blokkeren op.
En blijkbaar is er eindelijk wat vooruitgang geboekt in het dossier.
Minister Stefaan De Clerck verduidelijkte op vraag van Els dat het
Openbaar Ministerie de bevoegdheid heeft internetsites die het
voorwerp zijn van een misdrijf of strijdig zijn met de openbare orde
en de goede zeden, te blokkeren. Internetgebruikers die de
geblokkeerde sites willen bezoeken, worden automatisch afgeleid naar
een overheidspagina die melding maakt van de beslissing van de
magistraat en een contactnummer dat men kan bellen indien men meent
dat de blokkering onterecht is. Nu worden de technische mogelijkheden
voor het effectief ontoegankelijk maken van de sites verder
onderzocht, want dat is vandaag nog steeds niet mogelijk.
Sarah Smeyers woonde deze week de bespreking van het Kankerplan in de
Kamercommissie Volksgezondheid bij. Naar aanleiding van die bespreking
ondervroeg ze minister Laurette Onkelinx (PS) over de wijze waarop de
kostprijs van borstreconstructies met eigen weefsel wordt opgesplitst
in een terugbetaald en een niet-terugbetaald deel (met bijhorende hoge
erelonen). Daardoor is de ingreep soms onbetaalbaar voor de vrouwen
die voor deze techniek willen kiezen. Het is bovendien vreemd om zon
ingreep op te splitsen in twee delen. Volgens de adviserend
geneesheren én de wet kan en mag een borstreconstructie niet in twee
worden opgedeeld. Onkelinx erkende de praktijk, maar gaf niet aan daar
onmiddellijk iets aan te willen veranderen. Een antwoord waar Sarah
geen genoegen mee neemt. Ze bekijkt het dossier opnieuw, samen met een
aantal deskundigen.
Deze week was er in de Commissie Bedrijfsleven een hoorzitting over de
hoge energieprijzen in België. Recent Europees onderzoek toont aan dat
ons land de 3de hoogste energieprijzen heeft van heel de EU. De
energieregulator CREG en de Nationale Bank bevestigen de visie van
Flor Van Noppen: de falende liberalisering van onze energiemarkt is de
schuldige. Het marktaandeel van Electrabel is nog altijd veel te
groot. Daarnaast is de verstrengeling tussen het beheer van het
netwerk (de infrastructuur) en bedrijven die gas en elektriciteit
verkopen en/of leveren nog altijd veel te groot. Al enige tijd wachten
twee wetsvoorstellen van Flor om hiermee definitief komaf te maken op
behandeling. Flor wil het marktaandeel van Electrabel beperken tot 45%
en het netwerkbeheer volledig onafhankelijk maken van de spelers op de
energiemarkt. Vraag is of de regering deze moedige maar noodzakelijke
beslissingen nog durft te nemen.
Patrick De Groote ondervroeg minister Didier Reynders (MR) over de BTW
op pleziervaartuigen. België hanteert een BTW van 21%. Frankrijk heeft
theoretisch een BTW-heffing van 19,6%, maar in de praktijk één van
9,8%, omdat Frankrijk een forfaitaire vermindering geeft voor de
periode dat het pleziervaartuig buiten Franse wateren vaart. Gezien
dit niet gecontroleerd wordt, maakt iedereen gebruik van dit forfait.
Het gevolg is dat vele Belgen via een Franse leasing- of
financieringsbedrijf een plezierboot kopen, waardoor de Belgische
Staat BTW-inkomsten verliest. Reyndens wou niet ingaan op het voorstel
van Patrick om eenzelfde forfaitaire korting te geven, zoals
Frankrijk, Spanje en Italië. Reynders heeft blijkbaar liever geen
BTW-inkomsten dan de helft. Daarnaast verwees Reynders naar een
artikel in een Europese BTW-richtlijn, waardoor leasing alsnog onder
de Belgische BTW zou vallen. Bij het nalezen van dit artikel merkte
Patrick echter op dat het alle transportmiddelen uitsluit.
Senaat
Een simpele mondelinge vraag lag deze week in de Senaat aan de basis
van een politieke rel. Senator Louis Ide stelde in de plenaire
vergadering een vraag naar de spanningen tussen de FOD Volksgezondheid
en het RIZIV. Beide administraties vallen onder de voogdij van
minister Laurette Onkelinx (PS). De laatste weken maakten enkele
akkefietjes duidelijk dat beide administraties naast elkaar werken en
dat de samenwerking mank loopt. Toen Louis hierover een antwoord vroeg
aan minister Onkelinx, ontstak deze in een furie. Louis stelt te veel
vragen, haar diensten werken optimaal, er is helemaal geen conflict,
Ook Senaatsvoorzitter Armand De Decker sprong in de bres voor
Onkelinx. Inhoudelijk antwoorden op enkele concrete, kritische vragen
was er echter niet bij Business as usual dus!
Auteur:
Gijs Degrande, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be